Home-p1-728×90

СЛАБИ РЕЗУЛТАТИ НА СЕДМОКЛАСНИЦИТЕ ВЗРИВИХА НОВ СКАНДАЛ! Учители от Пиринско: МОН иска да замаскира двойките

Министерството на образованието и науката публикува резултатите от Националното външно оценяване по български език и математика, без да обяви скалата за преобразуване на точките в оценки.

Припомняме, че с влизането в сила на новия закон от лятото и т.нар. нов стандарт за оценяването от тази учебна година на НВО-тата след 4 и 7 клас децата ще получават определен брой точки, а не досегашните оценки „Отличен“, „много добър“, „Добър“ и т.н. Основният мотив за премахване на шестобалната система е, че според МОН точките са положителен начин на оценяване, като те са по-прецизен и точен метод за измерване на резултатите на учениците, освен това така децата щели да знаят във всеки момент къде се намират спрямо връстниците си.

Резултатите от НВО-тата трябваше да бъдат обявени до вчера /5 юни/, но МОН избърза и ги публикува на 3 юни, в петък, и то по никое време – малко след 21.30 часа вечерта. Това изуми хора, работещи в образователната гилдия, но от МОН обясниха, че обявяването на резултатите по-рано от определения срок щяло да осигури на децата и родителите достатъчно време, за да направят избор на училище, профил или на специалност от професия според бала на ученика. В крайна сметка от петък вечерта със съответния входящ номер и идентификационен код седмокласниците могат да си проверяват резултатите, но без да знаят всъщност на каква оценка се равняват изкараните от тях точки.

Това накара хиляди родители да стартират трескаво търсене в интернет на някаква скала, по която да определят оценките на децата им по БЕЛ и математика.

„Аз лично търсих два часа и намерих скала. Тя не е за НВО-тата, а за държавните зрелостни изпити след 12 клас, но по нея изчислих точките и се успокоих. Детето ми е изкарало 5.12 по БЕЛ и 5.34 по математика”, призна майка на седмокласник.

Учители и директори на училища обаче посъветваха родителите да не ползват скалата от матурите за изчисляване на резултатите от НВО.

„За държавните зрелостни изпити от години има утвърдена скала, докато тази за НВО се променя всяка година, затова изчисляването на точките от националните външни оценявания по скалата от матурите не е обективно и би подвело родителите”, категорични са образователни специалисти.

И тъй като оценката от първия модул от НВО-то БЕЛ и математика трябва да бъде записана като текуща по съответния предмет, в крайна сметка МОН вместо дългоочакваната скала изпрати в училищата таблица с оценките на учениците вчера след 16 часа, но се оказа, че тя показва само трансформирания общ брой точки в оценки и не се знае колко точки са за отличен. От нея обаче не става ясно на колко точки отговаря съответната оценка.

„Да, получихме скалата. Това, което виждам, е, че 15 точки се равняват на оценка от 2.939, а 16 точки е „Среден” /3/. Не знам колко точки е отлична оценка, но седмокласник с 50 точки е с оценка „Мн. добър” /5/”, коментира директор на благоевградско училище, влязъл в системата на МОН, която вчера след 16 часа заради големия наплив блокира.

Учители, коментираха, че не знаят точно от колко до колко точки е „Среден” /3/, „Добър” /4/ и т.н.

„Настина такова чудо не бяхме виждали. Първо обявяват резултатите по нощите, сега пък и това – на никого не му е ясно всъщност от колко до колко точки е отлична оценка. Толкова ли е сложно да публикуват една проста скала и тя да е видна и достъпна за всички?”, коментират в образователната гилдия.

Дългогодишни учители припомниха, че миналата година минимумът за тройка за Националното външно оценяване след 7-и клас бе понижен от 18 на 16 точки от 65 възможни. Въпреки свалянето на летвата всеки трети седмокласник получи „Слаб“ /2/ по математика, а всеки 4-и – двойка по български език.

„Истината е, че резултатите и на тази матура са плачевни и затова МОН се опитва да замаскира двойките с точки, като се чудят как да нагодят скалата, така че да отчетат по-малко слаби оценки. По-добре е министерството да обяви реалния резултат и да се търсят начини за справяне с проблема, вместо да се замазват негативните тенденции в образованието4, коментираха педагози.

 

КИРИЛКА ПЕТРОВА

Коментар с Facebook

Свързани новини

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *