Home-p1-970×90
Home-p1-970×90

Изба „Логодаж“ – единствен в региона производител на естествено пенливо вино

Лекарство за душата“, така нарича виното, произведено във Винарска изба „Логодаж“, търговският директор Методи Георгиев. „Гроздовият еликсир лекува не само душата, но и тялото“, допълва го технологът на дружеството Румяна Рекарска.
Разговорът с двамата за напитката на боговете и тънкостите в производството й в най-голямата изба в Югозапада тръгва с условието, че не е важно да се пие много вино, важно е да се пие редовно и с препоръката на обяд и на вечеря между 180 и 200 мл червено. „Това действа изключително здравословно. Неслучайно французите, въпреки че са затлъстяваща нация, са с най-малко сърдечносъдови заболявания. Защото всички танини във вината правят съдовете по-еластични. И дори да има проблем, той протича много по-леко. Затова нека се похвалим какво вино пихме снощи, а не колко!“, горещо препоръчва Методи Георгиев.

– Откъде идва виното на Винарска изба „Логодаж“?
Методи Георгиев: Лозовите ни масиви се намират в село Генерал Тодоров, Петричко, те са 750 дка, а това ни прави най-голямата изба в Югозападна България с най-много собствени лозя. Неслучайно те са в Мелнишкия регион, там слънцегреенето е най-продължително в годината, климатът е изключително подходящ за отглеждане на лозя и дори самите почви са бивш вулкан.
– Какво значение има вулканичният произход на почвите?
Румяна Рекарска, технолог: Много е важен тероарът, климатът и изложението на лозята, защото те по-късно определят облика на виното ни и уникалността на нашите вина. Почвите специално са подбрани, правили сме поредица от проучвания и изследвания на проби заедно с измерване на температурата, на количеството валежи още преди да се купят масивите, за да се постигне най-доброто от качествата им за потенциала на вината ни.
– Какви сортове лозя отглеждате?
– Имаме и червени, и бели сортове. Шардоне, вионие, совиньон блан са най-голямата част от белите, от червените залагаме на каберне, мерло и характерните за региона сортове широка мелнишка, ранна мелнишка лоза и рубин.
Методи Георгиев: Избата ни следва две основни линии. Едната е да създаваме вина от типично български сортове. За нас това е много важно, защото показва не само избата ни, но и България със сортове като широка мелнишка лоза, ранна мелнишка лоза, руен, които са уникални и типични за поречието на река Струма. Вторият ни акцент е качеството на вината, които създаваме, поне един път да изпреварва цената им. Смятаме, че всяко вино има своите характеристики, качества и достойнства, но те трябва да са съизмерими с цената, която плаща потребителят. Изключителен пример за изпълнени и двата приоритета, които сме си поставили, е нашата нова серия „Логодаж селекшън“. Когато ги предлагаме на скрити дегустации, всички специалисти, еножурналисти и потребители без изключение ги оценяват между 50 и 100 % върху цената, на която ги продаваме. Това са основните стъпки на пазара, които ще ни дадат шанса да се отличим като една от най-добрите изби в България.
– Целите се високо…
– Да, така е, искаме да влезем в топ 10 на избите в България. Следващата ни цел е топ 3… Самият бизнес на винопроизводство е много млад в България по начина, по който се прави сега. Ние тепърва ще градим историята на нашето вино. Знаете, във Франция, в Италия има династии, които от векове правят вино и имат традиции, а у нас ние сме сред основоположниците на тези традиции. Това става единствено и само като държим на качеството. За щастие имаме изключително добър технологичен екип, който създава висококачествените ни вина.
– Кои са вината, станали „запазена марка“ на Винарска изба „Логодаж“?
– Едната от емблемите ни на пазара е „Мелник 55“, то е в базовия клас на вината ни. Другото емблематично вино, превърнало се във флагман на избата, е мерло „Хипноза“. Преди две години го признаха за най-доброто мерло, произвеждано в България, а преди 1 година влезе в топ 5 на червените вина на България. Разбира се, гордеем се с тези постижения и изключителното качество, което постигаме, защото то е основната сила, която ни позиционира добре на пазара и помага продажбите ни да се увеличават непрекъснато.
– На какво залагате при новите си вина?
Р. Рекарска: Залагаме на провокацията на интереса на хората, като се стараем да им предлагаме нещо вълнуващо. Може би знаете, че нашата изба предлага вече и естествено пенливо вино, и сме единствените в целия регион, които го произвеждаме. Всичко при нас е качество, труд и любов. Започва още в началото при брането на гроздето. Още в лозята то се сортира и се избира най-здравото грозде, което постъпва в избата. Там се повтаря подборът, за да останат само здравите зърна и те ферментират при определена температура.
– Какви съдове ползвате?
– За ферментацията използваме иноксови, неръждаеми съдове, а виното отлежава в бъчви от 6 месеца до 2 години в зависимост от резултата, който искаме да постигнем.
– От какъв материал правите бъчвите?
– Да, това наистина е интересно. Те са от френска дъбова дървесина, защото е установено, че размерът на порите й е оптимален за най-добра циркулация и контакт на кислорода с виното. Поръчваме ги от Франция при най-добрите производители на бъчви в света.
– Звучи доста скъпо. Има ли лимит за използване на бъчвите?
– До три пъти може да се използва една такава бъчва, но то зависи от купажа и от целта, която искаме да постигнем. Купаж е събирането на едно място на няколко сорта в зависимост от букета, който целим да получим.
Методи Георгиев: След третата година или ги подаряваме, или ги използваме като аксесоари при нашите клиенти ресторантьори. За да се постигне търсеното качество, е изключително важно с какви материали се работи и ние държим на това.
– Има ли разлика в предпочитанията и вкуса към вината на клиентите ви мъже и жени?
– Чак разлика не бих казал, но ще се похваля, че вече имаме не просто клиенти, а фенове на нашите вина.
Р. Рекарска: Предпочитанията по-скоро зависят от характера на човека, не от пола.
Методи Георгиев: Розето например е универсално вино. То еднакво добре се приема и на ски пистата, и на плажа. Голяма част от хората, които не обичат бяло вино, лятото пият розе, и обратно – почитателите на бели вина зимата пият розе. През последните 7-8 години този продукт действително стана много модерен на пазара, изключително добре се приема и това не е случайно. Нашето е едно от най-предпочитаните и е едно от най-продаваемите розета в средния ценови клас.
– Как е най-добре да се сервира?
Румяна Рекарска: Добре охладеното розе е в най-добра компания на меки сирена, салати и морски дарове. Правилото е просто: силни сирена със силни вина, пикантни сирена с пикантни вина, леки сирена с по-леки вина.
М. Георгиев: Много важно за вината е и как се предлагат визуално. Ние вярваме, че както човекът си намира къщата, в която да живее и да се развива, така и виното изисква подходящата бутилка, в която да отлежава и да се развива като всеки жив продукт. Затова при избора ни на бутилката ние следваме световните тенденции. Не се срамуваме да кажем, че гледаме и се учим. Наши технолози ходят по изби и изложения и у нас, и в чужбина. Правенето на вино е един постоянен процес на учене и ние сме ученици, които правим грешки, поправяме се, имаме своите постижения и отлично „взети изпити“. Водим се от тенденциите и харесването на пазара, а параметрите, по които се ръководим, ни сочат, че сме на правилния път.
– В месеца на любовта сме, а като заговорим за любов, неизбежно стигаме и до темата за виното. Какво свързва тези две магии?
М. Георгиев: Ще разкажа една приказка вместо отговор. Тя е за името, което народът е дал на виното от гроздето на „Мелник 55“. Легендата разказва, че на младоженците, които са пиели от това вино, са се раждали мъжки чеда. Затова го нарекли „мъжко вино“. А това е и връзката с любовта и тя тръгва от отглеждането на гроздето с любов. Ако я няма нея, хубаво вино не можеш да направиш. И тази любов преминава с виното и у хората. Виното е може би единственият продукт, който е в състояние да „разчупва“ леда между хората и да създава връзки между тях.
– Тук е моментът да попитам за отличията ви?
– О, те са страшно много. Ние искрено се надяваме да нямаме най-добро направено вино. Никога. Защото е равнозначно да се каже, че има най-добре нарисувана картина. Дано никога да нямаме най-доброто отличие, за да се стремим към още по-ценното. Имаме цяла стена с медали и дипломи както от вътрешни, така и от външни конкурси. Но единственото, основното и най-важно отличие за нас е потребителят да каже: „На мен това ми харесва! Това е моето вино!“. Не очакваме нашите клиенти и приятели да разбират от вино, всяко мнение е много субективно, а виното е продукт, който или ти харесва, или не ти харесва. Затова колкото повече ни харесват, толкова оценката за нас е по-висока.
– На 14 февруари какво вино Вие бихте поднесли на любимия човек?
М. Георгиев: Когато си с половинката си, виното е като подправка на цялата емоция между двамата. Няма значение марката, има значение чувството. А как бих го сервирал ли?! Бих казал – по парфюм!
ДИМИТРИНА АСЕНОВА

Коментар с Facebook

Home-p2-728×90
Home-p2-728×90

Свързани новини

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *