Home-p1-728×90
Home-p1-728×90

Напрежение тресе образователната гилдия! Директори на благоевградски училища скочиха срещу искането на ПМГ за допълнителен прием: За да се удовлетворят нечии мегаломански амбиции, ние ще закриваме паралелки

ПМГ „Акад. С. П. Корольов“ предизвика сериозно напрежение в образователната гилдия, след като поискаха от РУО – Благоевград промяна на утвърден държавен прием, а директорът на гимназията Николай Каращранов потърси съдействие лично от министъра на образованието Красимир Вълчев. Искането на Математическата да обучава двойно повече от досега, или най-малко 52-ма петокласници, изправи на нокти колективите на благоевградските училища и директорите им написаха протестна декларация до просветния министър с молба да стопира процеса за допълнителен прием в ПМГ.

Припомняме, че двете математически гимназии в областта – благоевградската и гоцеделчевската, обучават по една паралелка с петокласници, като приемът се осъществява на базата на показани резултати от математически състезания, определени с решения на съответния педагогически съвет.

Факт е, че паралелката на благоевградската Математическа гимназия се радва на голям интерес, а на състезанията се явяват над 120 четвъртокласници. По повод големия наплив, още докато бе директор предишният ръководител на ПМГ Татяна Ядкова, заяви: „Ние смятаме, че 30 деца са ни достатъчни. Първо, нямаме материална база, за да обучаваме по-голям брой ученици. Второ, не мислим, че трябва да ощетяваме другите училища”.

Не така смята обаче наследникът й на ръководния пост Николай Каращранов. Още през през януари той опита да се съюзи с директора на ПМГ „Яне Сандански” Елка Божикова, като й предложи двамата заедно да настояват пред началника на РУО Ивайло Златанов за по-голям прием.

„Твърдо държим на досегашния си прием от 1 паралелка – 26 ученици в 5-и клас. За нас най-важно е не броят на учениците, а качеството на обучението“, заяви пред репортер на „Струма“ тогава Елка Божикова и не подкрепи колегата си Каращранов. Самият той пък коментира, че всичко било въпрос на договорки, а с изказването си предизвика гневни реакции сред директори и учители. „Какво значи договорки? Ние да не се намираме на пазара, да се договаряме и да се пазарим. Това е държавен план прием. Всичко е регламентирано, правилата са точни и ясни и трябва да се спазват от всички“, заявиха гневни школски шефове. Това потвърди и началникът на РУО Ивайло Златанов, който подчерта, че освен ПМГ още 11 училища в Благоевград обучават петокласници, и бе на мнение, че не трябва да се толерират едни учебни заведения за сметка на други.

На 18 януари по време на работна среща с директорите на училища в Пиринско, на която бе обсъждан точно план приемът, началникът на отдел ИОМД Методи Попов изтъкна, че броят на четвъртокласниците в областта е 3083, съответно 2% от завършващите /колкото имат право да приемат математическите гимназии/ е 61 петокласници, или както досега – по една паралелка за двете математически гимназии. Така в края на месец март план приемът бе утвърден от министъра на образованието и науката, но ПМГ – Благоевград продължи да отстоява искането си. По време на педагогически съвет директорът Н. Каращранов изтъква пред учителите, че на състезанията, важащи за приема, са се явили над 150 четвъртокласници, много от тях са показали отлични знания и резултати, затова нямало как да бъдат отсети 26 ученици и училището трябвало да даде възможност на по-голям брой изявени деца да се обучават в областта на природните науки. Математиците на ПМГ пресмятат, че 61 бъдещи петокласници са 2.3 паралелки, а 2.3 е равно на 3, и внасят в деловодството на РУО искане за промяна на вече утвърдения план прием за да обучават 2 паралелки.

В края на месец май Н. Каращранов заедно с директори на други математически гимназии се срещат с министъра на образованието Красимир Вълчев, за да търсят неговото съдействие и одобрение за допълнителен прием.

„Истината е, че математическите гимназии имат много силно лоби и притискат министъра на образованието”, коментираха директори на училища. В потвърждение на думите си те разкриха, че съвсем ненадейно и без да бъде подложено на обсъждане, в брой 46 на „Държавен вестник” от 9 юни се появи нов текст и допълнение на чл. 53, ал. 3 от ЗПУО /Закона за предучилищното и училищно образование/. В него се посочва, че математическите гимназии имат право да приемат до 2% от завършващите четвъртокласници, а при оставането на ученици до определената бройка могат да разкрият допълнителна паралелка. „Да, това се случи тайно и без обсъждане, така че МОН да угоди на математическите гимназии. От ПМГ – Благоевград обаче четат и си интерпретират измененията, както им изнася. При 52-ма четвъртокласници, разпределени по 26, остават 9 ученици /до 61, колкото са 2% от завършващите 4-и клас/. Тогава каква втора паралелка искат с 9 ученици”, анализираха образователни специалисти.

Научавайки за измененията в наредбата, както и за срещата на Н. Каращранов с министъра, ръководители на благоевградски учебни заведения се събират на спешна среща, инициирана от директора на VІІІ СУ Сергей Биров, който е председател на общинската организация на Съюза на работодателите в системата на народната просвета. Директорите канят на срещата и колегата си Н. Каращранов, като настояват той да изложи пред тях доводите си за двойния прием. Дебатите са повече от бурни и разгорещени, а накрая директорите сред които на ІІ ОУ Христо Манчев, на ІV ОУ Илиян Чапкънов, на V СУ Мария Тричкова, на VІ СУ Димитър Арабаджиев, на VІІІ СУ Сергей Биров, на ЕГ Тинка Попова и на НХГ Марин Митов, изпращат протестна декларация до министъра на образованието, в която заявяват своето несъгласие за разкриване на две паралелки пети клас в ПМГ „Акад. С. Корольов” – Благоевград. В нея се казва: „Години наред приемът в математическите гимназии се извършваше въз основа на писмо и в нарушение на закона, а оправданите недоволства и протести на педагогическата общност на другите училища бяха заглушени от лобито на тези гимназии. Създаде се убеждението, че нарушаването на нормите е нещо нормално, а управлението с писма практика. Сега, когато този прием вече е регламентиран, отново се предприемат действия, които нарушават закон и наредба /ЗПУО – чл. 142, ал. 3, т. 5 и Наредба № 10/01.09.2016 г./, без да се отчита как това ще се отрази на мрежата от училища в съответната община напред във времето. Такива действия генерират напрежение, създава се усещането за нестабилност и несигурност и при все по-задълбочаващата се демографска криза са условие училищата да се опитват по различни начини „да търсят вратички” и заобикалят основополагащи документи в името на своето оцеляване. Подобно действие вероятно ще отключи лавина от искания на други профилирани и професионални гимназии и СУ за допълнителен прием. Нелогично и недопустимо е МОН да създава подобни прецеденти”, се посочва в декларацията. Директорите считат, че не е логично при двойно по-малко ученици да има двойно повече с изявени дарби в областта на математиката, и изтъкват, че завишеният прием на ученици в V клас ще наложи сливането и/или закриването на паралелки след четвърти клас, което ще влоши образователната среда в училищата и общините и ще породи социално напрежение.

„Без да отричаме засиления интерес към тези паралелки, смятаме, че утвърденият прием от по една паралелка в тези училища е оптималният, освен ако не се търси удовлетворяване на болни и мегаломански амбиции на всяка цена. Неприемливи и неубедителни са аргументите, че в тези паралелки се подготвят специалисти за IT сектора, защото е ясно, че много от тях се насочват към други профили, а в много случаи и към други училища след VІІ клас.

Не по-малко важен е и въпросът съобразено ли е искането за две паралелки с физическата среда и състоянието на материалната база, която и към настоящия момент създава проблеми на двете големи училища, които я ползват /ПМГ и ЕГ/.

Информацията за вероятното разкриване на втора паралелка в ПМГ предизвиква тревога и в учителските колективи, които категорично се обявяват срещу това и изразяват готовност чрез синдикалните организации да предприемат протест под различни форми“, подчертават директорите и молят министър Вълчев да стопирате процеса за допълнителен прием в ПМГ -. Благоевград. Подобна протестна декларация подготвя и председателят на Синдиката на българските учители -Благоевград Бонка Ичкова.

Сред учители и директори в Благоевград усилено се коментира, че ПМГ всячески се бори за двоен прием, защото учители по математика от гимназията са давали частни уроци на бъдещи петокласници, явяващи се на състезанията. Така в замяна на хвърлените от родителите огромни суми за частни уроци въпросните педагози са поели ангажименти към децата, които подготвят. Освен това заможни майки и бащи предложили дарения на училището, за да гарантират места за синовете и дъщерите си.

По този повод репортер на „Струма“ се свърза с Н. Каращранов, който заяви: „Срещу нашето училище се води активна и целенасочена кампания”. По отношение на частните уроци той коментира, че не може да даде еднозначен отговор, тъй като учителите не му давали отчет какво правят в свободното си време, но педагозите от ПМГ по принцип работели с по-големи ученици, а не с такива от начален етап /б.р. 1-4 клас/.

„Що се касае за даренията, това категорично не отговаря на истината. Аз самият не съм поемал такива ангажименти и не се водя от лични интереси, а само от това, което е най-добро за Математическата гимназия и за града ни”, разясни Каращранов. Той изтъкна, че ПМГ по никакъв начин не нарушава закона, още повече че измененията в наредбата им давали право да приемат 2 паралелки в 5-и клас.

„Има градове много по-малки от нашия, например с население от 30 000 човека, но математическите гимназии там приемат 2 паралелки. Не виждам причина защо и ние да не можем. Това рано или късно ще се случи“, убеден е директорът на ПМГ.

На въпроса имат ли база и къде ще съберат още ученици Н. Каращранов поясни: „Не мога да разбера защо някои училища само коментират и обсъждат какво имаме или нямаме ние, а не погледнат себе си. Да, имаме база. Даже в петък по този повод имахме проверка от РУО и на тях им показах“, каза шефът на ПМГ, която реализира на 100% прием от 6 паралелки след 7-и клас и със своите 860 ученици гимназията е сред най-големите в областта.

Основният проблем, който вълнува всички учители и директори, е, ако бъде разрешен допълнителен прием на ПМГ, колко паралелки по училищата ще бъдат разформировани.

За тази учебна година например след проведените математически състезания в ПМГ след 4-и клас са отишли 9 ученици от ІІ ОУ, 7 от ІІІ ОУ, 3 от VIII СУ, 2 от V СУ. Сред 29-имата приети са и възпитаници на IV ОУ, VI СУ, XI ОУ, СУИЧЕ, Банско, Симитли, I ОУ – Сандански.

Много от училищата в момента са „на кантар“ и допълнителният прием на ПМГ според директорите им ще доведе до сериозни трусове. „Само който не го е преживявал, не знае какъв ад е закриването на паралелка. Първо започват учителите: „А защо нашата паралелка, ние ли сме най-слаби, защо точно нас закривате?!”. После започват скандалите с родителите: „А къде ще ми преместите детето, защо точно в този клас?”. Не на последно място и самите деца се травмират. Изобщо и директорът, и учителите, и родителите и децата им преминават през истински кошмар, и то за какво?! За да се удовлетворят нечии мегаломански амбиции“, категорични са директори, закривали и сливали паралелки.

Така от „едната страна на барикадата“ са родители и деца, подготвящи се за състезанията още от 1-и клас, и някои и тях, даващи сериозни суми пари за частни уроци, и ПМГ, твърдящи че не могат да спират и ограничават развитието на математическите заложби у децата. От другата са пък всички останали училища, засегнати от т.нар. ранен прием.

Вчера началникът на РУО Ивайло Златанов подготвяше становището си, с което ще стане ясно дали приема или отхвърля предложението за промяна на държавния план прием за учебната 2017/2018 г. и утвърждаването на втора паралелка след 4-и клас в ПМГ „Акад. С. П. Корольов“.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

Коментар с Facebook

Свързани новини

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *