Home-p1-728×90
Home-p1-728×90

Само 2 училища в Пиринско се престрашиха да кандидатстват за иновативни, гоцеделчевското I ОУ разработи нови методи за преподаване в 1-ви, 5-и и 6-и клас, Математическата пази идеите си в тайна

Само две от общо 127 училища в област Благоевград кандидатстваха за иновативни. Това стана ясно, след като на 31 януари изтече срокът за подаване на документите и МОН обяви броя на постъпилите проекти.
Възможността училище и детска градина за пръв път да бъдат обявени за иновативно залегна в новия просветен закон, който влезе в сила през лятото. За целта просветното министерство разработи насоки и специални онлайн формуляри. За иновативни могат да кандидатстват всички общински, държавни и частни училища, без специализираните. Директорите трябваше да опишат подробно нововъведенията, които искат да направят в училището си. Самите иновации могат да бъдат в 3 посоки – нов или усъвършенстван начин на управлението на училището или детската градина; промени в учебното съдържание и/или в 10% от учебните планове и програми на образователен етап и нови учебни предмети, съчетани с модерни методи на преподаване. Едно от важните изисквания към кандидатите е училищните проекти за иновации да бъдат предварително приети на педагогически съвет и да са одобрени от родителите на всички деца, с които ще се работи по нов начин. Задължително е също обучението да е съобразено с държавните образователни стандарти. Освен за цялото училище директорите могат да предложат и разкриването на иновативна паралелка.

Експерти описаха иновациите като „една многолентова магистрала в различни посоки, на различни скорости, където всяко училище според спецификата може да развива своите идеи”.
Целта е създаване на мрежа от иновативни училища в България. Те ще бъдат модел на модерното училище, в което учениците ще подобрят резултатите си и критичното си мислене чрез иновативни образователни процеси, методи на преподаване, училищно лидерство и учебни програми. Това е записано в Закона за предучилищно и училищно образование.
Така ден след изтичане на срока за кандидатстване на 1 февруари МОН обяви, че са постъпили 226 проекта от 203 училища. За справка, по данни на Националния статистически институт към 10 октомври 2015 г. училищата в страната са 2014.
Най-много подадени проекти има от училища в София-град – 64. По 16 проекта са подадени от Варна, Пловдив и София-област. От Стара Загора – 12, а от Велико Търново – 11, Кюстендил и Благоевград по 2.

Министерството реши да публикува само броя на проектите, но не и имената на училищата и „хвърли в размисъл“ образователната гилдия в Пиринско, а най-вероятно и в цялата страна, кои са „първите иноватори“. Въпреки че информацията все още не е обявена официално, вестник „Струма“ успя да разбере, че единствените две училища в Пиринско, подали документи, са Природо-математическата гимназия „Яне Сандански“ – Гоце Делчев и I ОУ „Св.св. Кирил и Методий“ в същия град.

„Да. Ние сме едно от кандидатствалите училища. Много се надявам да успеем“, потвърди директорът на I ОУ Людмила Дерменджиева, която застана начело на училището през лятото на миналата година, след като в конкуренция с още 6-има кандидати спечели конкурса за мястото. Утвърденият педагог и специалист по информационните технологии призна, че е успяла да подаде документите едва от 4-ия опит и буквално в последните минути преди изтичането на срока, тъй като системата на МОН зациклила. „Разработихме и искаме да въведем нов начин на преподаване в 1-ви, 5-и и 6-и клас. Подготвяхме упорито проекта в продължение на месец. Спазили сме изискванията, информирахме и получихме съгласие от всички родители на учениците от класовете, в които искаме да въведем иновациите“, разясни Л. Дерменджиева. На въпроса дали колективът на I ОУ е готов да се справи с предизвикателството директорката поясни, че учителите непрекъснато надграждали знанията си и се усъвършенствали. Всеки имал възможност да повишва квалификацията си. Дори и през предстоящата ваканция педагозите нямало да почиват, а щели да продължат работата си над т.нар. „облачни технологии”.
„Бих искала да кажа и още нещо – наясно сме, че дори и да успеем и станем иновативно училище, няма да получим допълнително финансиране за учебната 2017/2018 г. Така че нямаме финансови мотиви. Водеща е амбицията ни да превърнем училището в едно по-добро и по-желано място за учениците. Именно към това са насочени усилията ни“, бе категорична Л. Дерменджиева.
В последните работни дни на изминалата година, когато се предполагаше, че желаещите да кандидатстват усилено разработват проектите си, репортер на „Струма“ потърси за коментар редица директори на училища в Пиринско.
„Защо решихте да се обадите точно на мен? Кой ви каза?“, поиска да разбере ръководителят на гоцеделчевската Математическа гимназия Елка Божикова. След като получи уверение, че това всъщност е „сондиране на мнение“ на директори от цялата област, тя сподели: „Да. Подготвяме формуляра и проект. Точно затова бях в Америка и видях нещата. Абсурд е да кажа в каква насока са иновациите ни“.

Припомняме, че през октомври м.г. Е. Божикова пътува за САЩ, където бе на десетдневно обучение в един от най-авторитетните колежи – „Банк стрийт“. Задокеанската визита на директора на ПМГ бе по програмата „Академия за училищни лидери“, за подготовка на мениджъри в образованието. Самата Е. Божикова заслужи правото да участва в реномирания обучителен семинар в Америка, след като премина през три етапа на пресяване с участието на директори от цялата страна и се представи блестящо. Какви точно ще бъдат иновациите на ПМГ „Яне Сандански“, славещо се като училището с най-добра материална база, предстои да разберем. Запознати разказаха, че действително педагози начело с преподавателите по информатика и информационни технологии са положили много труд и усилия над проекта. За целта е бил „отцепен“ един кабинет, в който екипът дълго време разработвал иновациите.
Желание по посока иновации декларира и директорът на благоевградското СУИЧЕ Светлин Абаджиев. „Да, защо да не кандидатстваме. Не знам какви биха могли да са иновациите ни, но можем след празниците да сформираме екип и за 2-3 дни да направим един проект“, каза тогава шефът на Средно училище с изучаване на чужди езици.
Темата стоеше на дневен ред и в НУ „Св. Паисий Хилендарски“ – Банско. Директорката на началното училище Невенка Бърдарева обясни, че обсъждали различни варианти в 4 посоки – от училищните програми до организацията и управлението.
„Нямаме намерение да кандидатстваме. Смятам, че иновациите са по-приложими в профилираните, основните и средните училища, отколкото в професионалните гимназии. Ние с нетърпение чакаме да стартира проектът „Ученически практики“, коментира директорът на ПГМЕТ в Петрич Невянка Цанева.
Шефът на Благоевградската професионална гимназия Антон Драгоев също призна, че нямат амбиции в тази посока.

Като основна причина да искат статут на иновативно училище от Езиковата гимназия /която се помещаваща в една сграда с ПМГ /посочиха ограниченията, наложени от материалната база.
„Ще проведа разговори с колегите. От тях зависи по кой път ще поемем“, разясни директорът на Математическата гимназия Николай Каращранов.
Ръководителят на ЗПГ „Климент Тимирязев“ в Сандански Емил Терзийски пък сподели, че предстои да обсъдят идеята, като една от насоките за иновации би могла да бъде кариерното развитие.
Много от попитаните директори подчертаха, че всъщност за иновативно училище може да се кандидатства ежегодно, затова сега предпочитат да изчакат, да обмислят добре нещата и да подадат документи евентуално догодина.
Реформата в сферата на образованието и без друго е много тежка. Затова поне засега не искаме да се „хвърляме“ в нещо, което на този етап не е точно регламентирано, не знаем какво ще последва, а в същото време критериите са хиляди. Не е въпросът само да се титулуваш иновативно, а наистина да предложиш нещо значимо, признаха школски шефове.
Много от училищата анализират силните и слабите си страни именно за да преценят в каква насока могат да предложат иновации. Други имат ясни идеи. Така например Профилираната хуманитарна гимназия „Св.св. Кирил и Методий“ в Благоевград в партньорство с училища от още 5 държави започна работа по проект за въвеждането на информационни технологии в обучението по музика. Първата работна среща започна на 19 януари в Италия, като представител на ПХГ е учителката по ИТ Албена Узунова.
„Ние лично бихме заложили на иновации в областите, в които традиционно сме най-силни – английски език и информационни технологии. С оглед на съседството ни със закрития плувен басейн и спортна база, бихме могли да предложим идеи и в тази сфера“, каза директорът на VIII СУ Сергей Биров.
Ръководителят на V СУ Мария Тричкова коментира, че обмислят иновации в преподаването на математика в начален етап /1-4/. Шефът на VI СУ Димитър Арабаджиев също сподели, че разглеждат сериозно въпроса и анализират различни идеи.
„Имам всички основания да кандидатстваме за иновативно училище, но на този етап ще се въздържим, защото искаме да усъвършенстваме още няколко неща в учебния процес. Ще предложим иновации в областта на информационните технологии и природните науки“, поясни директорката на VII СУ Лилия Стоянова.

След изтичането на срока за кандидатстване /за учебната 2017/2018 г./ предстои подадените проекти да бъдат оценени първо от Регионалното управление на образованието за съответната област. След становище на РУО проектите ще бъдат разглеждани и от комисия към министъра на образованието и науката. Новият орган, създаден специално за иновативните училища, се състои от експерти на министерството, университетите, синдикални и неправителствени организации. В правилника за дейността на комисията е записано, че всички проектни предложения ще се разглеждат най-малко от двама членове, независимо един от друг, като при необходимост могат да бъдат наети и външни оценители.
До 28 април 2017 г. въпросната комисия трябва да подготви списък за одобрение на иновативни училища от Министерски съвет, който да бъде обявен на 31 май.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

Коментар с Facebook

Свързани новини

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *