Home-p1-970×90
Home-p1-970×90

След поскъпването на газа! Ето как ще скочат и останалите цени

От първи април цената на природния газ ще скочи с около 30%, а това ще доведе и до поскъпване на парното и топлата вода за цялата страна. Производители на различни хранителни продукти се оплакаха, че разходите им ще нараснат и може да се наложи и те да вдигнат цените, съобщи Нова тв.

„10 % от стойността на всяка една наша закуска е енергия. Ние сме просто зависими от енергията”, обясни Димитър Бешиков, който е управител на пекарна. Сметките му показват, че ако природният газ поскъпне с 30%, цената на хляба може да скочи с 15 стотинки.

Сметката не излиза още преди скокът на горивото да влезе в пекарната на Димитър. Той е убеден, че брашното и транспортът също ще поскъпнат. След сметката идва и равносметката. „Това задължително ще донесе увеличение на цените към крайния потребител”, признава Димитър.

Още по-сериозен удар очакват производителите на зеленчуци. „Нашите разходи за отопление представляват от 50 до 70% от стойността на нашия продукт, тъй като използваме предимно газ, за да произвеждаме нашите продукти.  Около 100 млн. куб. м. за годината използват всичките оранжерии в България, които се отопляват на газ”, обясни Атанас Кунчев от Асоциацията на оранжерийните производители.

Затова от оранжериите до щанда краставиците и доматите ще поскъпнат драстично, смятат производителите. „Около 20-30 % нормално е да се вдигнат. Това веднага ще се отрази, тъй като това са нашите производствени разходи”, обясни Атанас Кунчев.

Половината от млекопреработвателните предприятия също работят с природен газ. А цените на опаковките на всички млечни продукти зависели от синьото гориво.

„Цената на газа като основен енергоносител в предприятията, които работят на газ заемат около 15 % от себестойността на продукта. Вдигането на газта с около 30 % прави около 3-4% отражения в крайната цена на продукта”, пресметна Димитър Зоров от  Асоциацията на млекопреработвателните.

На щанда със сиренето и кашкавала обаче поскъпването също щяло да е трудно. „Това е свързано с ниската покупателна способност на българския потребител и фактически страха от огромната конкуренция, която има в България и от млечните продукти, които влизат от Европа”, коментира Зоров.

Разходите на бизнеса ще растат, потвърждават и икономистите, но не винаги най-добрият вариант бил да ги компенсират с цените на щанда.  „При сегашните нива на конкуренция на европейския пазар ако при нас цената на природния газ се увеличи по-бързо отколкото при тях, това означава загуба на пазарния дял на български компании или жертване на някакъв финансов резултат”, коментира Калоян Стайков от Института за пазарна икономика.

Прогнозите на икономистите не са толкова мрачни като тези на бизнеса.  „През предходните години, когато наблюдавахме намаляване цената на природния газ, не видяхме някакви сериозни намаления на крайните цени и предполагам компаниите в момента би трябвало да имат достатъчни резерви, за да поемат такова увеличение”, смята Стайков.

Коментар с Facebook

Свързани новини

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *