Home-p1-970×90

Сутрешните упражнения полезни за мозъка

Марк Твен е казал: „Изяж жива жаба рано сутрин и няма какво по-лошо да се случи през деня“. С други думи – първото нещо, което трябва да се направи след събуждане, трябва да бъде и най-трудното за деня.

Научно доказано е, че човешката воля и решителност са най-силни скоро след събуждане, а с напредването на деня постепенно отслабват. Това е една от причините мнозина да намират за особено трудно след дълъг работен ден да отидат във фитнеса или просто да поспортуват.

Ако денят се започне с физически упражнения, способността на мозъка да се бори със стрес бива почти утроена. Мозъкът разпознава натоварването като период на стрес, което води до ускоряване на сърдечния ритъм и се активира древният първичен инстинкт за „битка или бягство“.
В помощ на организмовата защита пред потенциалната заплаха мозъкът започва да отделя два мощни неврохимикала: BDNF и ендорфини. BDNF – мозъчен невротрофичен фактор, има функцията за защитава и поправя мозъчните неврони, свързани с паметта, и действа като рестартиране за мозъчната активност. Неговите ефекти помагат за избистряне на съзнанието и вземането на по-позитивни решения. Ендорфините се отделят, за да понижат чувствителността към болка, което понижава дискомфорта и стреса, а също така допринася с чувства на задоволство и облекчение.
Тези два неврохимикала са причината хората да се чувстват добре след упражнения. Организмът привиква към тях и могат дори да имат пристрастяващ ефект, със сходни механизми на адикция като някои мощни наркотични вещества – никотин, морфин и хероин. За разлика от тях, BDNF и ендорфините са полезни за тялото, а ефектите им са видими приз целия ден.
Започването на деня с физически упражнения води до повишено добро настроение, по-здравословен избор на храна, по-бърз метаболизъм, повече енергия за деня и чувството за постигнати резултати. Не е задължително да се ходи на фитнес – упражнения в домашна обстановка, кратък бяг в парка, колоездене, йога и дори по-енергична разходка с куче. Всички тези действия са по-добри за здравето от преглед на социалните мрежи или началото на деня с кафе и цигара.
Подобряване в качеството на живот е постижимо, но трябва да се започне отнякъде. Първата стъпка – физическа активност веднага след събуждане.

Коментар с Facebook

Свързани новини

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *