HP-p1-728×90 Refan

Хормоните ли са виновни за напълняването ви

Изведнъж сте започнали да напълнявате, но нямате никаква идея на какво се дължи това? Ако не сте започнали да похапвате през нощта и продължавате да спортувате, както досега, “виновник” за трупането на килограми може да са хормоните.
В това обаче дори лекар няма как да е сигурен, без да е провел специално изследване. Експертите д-р Соухри Роуд и д-р Фариха Амбър Садик от Clinic Marion Gluck, разкриват защо хормоните причиняват наддаване на теглото, за какви признаци да внимавате и как да се предпазите от подобно наддаване на килограмите.

Какво трябва да знаят за здравето момичетата на 20, 30 и 40 г.

Кои хормони причиняват напълняване?
Нивата на хормоните се променят през целия ни живот и това може да доведе до различни промени при някои хора. “В предменопаузата и/или по време на менопаузата, жените откриват, че по-лесно трупват килограми или задържат вода, което води до подуване”, обяснява д-р Садик. Подобно задържане на вода се наблюдава във втората половина на месечния ни цикъл, заради объркване на хормоните. Тогава се забелязва не само подуване, но и покачване на теглото. Ето какво влияние оказват:

Естроген: Когато този хормон е в по-големи нива в женския организъм, това може да доведе до увеличаване на теглото в областта на корема и бедрата.

Кортизол: Свързан е с повишаване на апетита, глада за сладко и напълняване в областта на корема. Интересното е, че начина, по който хората се справят със стреса също може да повлияе на действието на надбъбречната жлеза и как се разпределят мазнините в тялото.

Как да укротим хормоните на глада?
Инсулин: Както знаем, той контролира кръвната захар. Ако ядем твърде много захар, това бързо може да се превърне в телесна мазнина. Прекомерният прием на захар чрез сладкиши, алкохол и дори повечко плодове може да доведе до проблеми с инсулина. Това води до инсулинова резистентност, при която инсулинът не успява да регулира нивата на глюкозата в кръвта и се получава увеличаване на теглото.

Лептин: Това е хормонът, който “ни казва” кога да спрем да ядем и че сме сити. Той подпомага за регулирането на енергийния баланс. Ако обаче хапваме повечко нездравословни храни, съдържащи захар, това може да доведе до намалена чувствителност на мозъка към лептина, което на свой ред означава, че се нарушава усещането за ситост и започваме да пълнеем.

Какво подсказва, че хормоните са виновни за напълняването?
За щастие, има различни признаци, които показват, че покачването на теглото е причинено от хормонален дисбаланс. На първо място обаче трябва да сме честни със себе си и да си зададем два важни въпроса: “Променили ли сме начина си на живот и/или диетата си?” и “Взимаме ли лекарства, които могат да доведат до промени в теглото?” Д-р Садик съветва да прегледаме щитовидната си жлеза, тъй като недостатъчната й активност може да доведе до увеличаване на теглото. Освен това трябва да се наблюдават и някои от следните признаци:
– лошо настроение;
– ниска енергия;
– увеличен растеж на космите,
– нередовен цикъл.
Друг важен момент, на който трябва да се обърне внимание е къде точно пълнеете. “Ако трупате мазнина в коремната област или в областта на талията и гърба, това често може да се дължи на хормоните”, казва д-р Роуд.

Как да сте сигурни, че хормоните са “главните виновници”?
“Може да е трудно да накарате личния лекар да ви пусне изследване на хормоните без да имате сериозни симптоми”, казва д-р Роуд. Специалистът обаче отбелязва, че е необходимо да се изследвате за повишен кортизол и промените при инсулина на гладно и четири часа след хранене. “Направете си подробен анализ на щитовидната жлеза – хормоните TSH, Т4 и Т3 и тиреоидните антитела за проверка на автоимунно заболяване. Женските хормони могат да бъдат проверени чрез кръвен тест на 21-ия ден от цикъла. Хормонът тестостерон също е важен, тъй като оптималните му нива могат да помогнат за изгарянето на мазнините.”

Какви промени в начина ни на живот може да помогнат?
Ако не можете да си позволите да направите всички хормонални изследвания, тогава има няколко неща, които лекарите препоръчват да опитате. “Начинът на живот, генетиката, стресът и възрастта могат да предизвикат хормонални проблеми”, категорична е д-р Садик. “Полезно е жените да разберат фамилната си обремененост, да анализират живота си и да установят какво могат да променят, за да постигнат и поддържат един балансиран начин на живот”.

Д-р Садик препоръчва да се съсредоточите върху основните принципи за здравословен начин на живот и да промените лошите си навици. Те включват добър сън, повече почивка, редовни упражнения, здравословно хранене, намаляване приема на кофеин и редуциране на всички фактори, които водят до стрес. Всичко това постепенно ще доведе до балансиране на хормоналните нива и до подобряване не само на женското здраве, но и до отслабване. /missbloom.bg

Коментар с Facebook

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *