Home-p1-728×90
Home-p1-728×90

Хумус – здравословния заместител на майонезата

Хумус е името на традиционно близкоизточно ястие, приготвено от нахут, зехтин, чесън, тахан, лимонов сок и сол. Често се добавят и други съставки, като люти чушки, магданоз или ядки. Използвана най-често за намазване, пастата е отличен заместител на майонезата, съдържа изобилие от полезни вещества, малко протеини и полезни мазнини.

В две супени лъжици традиционно приготвен хумус се съдържат приблизително 50 калории, 2 грама диетични фибри и 2 г протеини. Налични са и близо 5 г мазнини идващи предимно от зехтина и тахана – те са от по-здравословния тип мазнини, ненаситени мастни киселини. Комбинацията от фибри и протеини доставя чувството на ситост, което продължава значително по-дълго време, от колкото след консумацията на рафинирани въглехидрати.

Двете лъжици хумус допринасят и с 6% от необходимата за деня фолиева киселина и 4% от дневния прием на тиамин и пироксидин – витамините В1 и В6. Фолиевата киселина е особено полезна за бременни жени – помага за правилното развитие на плода, пише пулс.бг. В-витамините участват в преработката на хранителни вещества за добив на енергия и са особено важни за здравето на кожата, черния дроб, косата и очите, както и за оптималната функция на мозъка и нервната система.

Съдържат се и минералите фосфор, магнезий, желязо и цинк. Фосфорът е необходим за производството на високоенергийни молекули като аденозин трифосфат, клетъчна и тъканна поправка, правилна мускулна, бъбречна и нервна функция. Магнезият играе важна роля в костното здраве, желязото е необходимо за клетъчен растеж и транспортиране на кислород, а цинка – да заздравяване на рани, балансирана имунна функция и създаването на ДНК.

Хумусът е отлична храна в малки количества, приемът на повече от три лъжици на ден не е препоръчителен поради мазнинното му съдържание. Най-здравословният начин за неговата консумация е като добавка към сурови, печени и задушени зеленчуци, както и употребата му като заместител на майонезата в сандвичи и салати.

Коментар с Facebook

Свързани новини

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *