Home-p1-728×90
Home-p1-728×90

Яжте праз лук! Няма да повярвате колко помага

Празът, зеленчук от семейството на луковите растения, е братовчед на салатния лук и чесъна. В сравнение с тях, той има по-мек и по-сладък вкус, но това далеч не са единствените му плюсове.
Повечето лукови растения съдържат високи концентрации на флавоноида квертицин, но в праза, той е слабо застъпен. Това се компенсира силно от изобилието на друг флавоноид – кемпферол.
Кемпферолът се поема като гликозид и се абсорбира в тънките черва. От там той се метаболизира както в различни части на тялото, така и от чревната микрофлора, на която влияе силно благоприятно. В тъканите на тялото има ясно изразени противоракови свойства: потиска нерегламентиран клетъчен растеж, ограничава ангиогенезата, участва в индуцирането на апоптоза на увредени клетки и потиска способността им за метастаза.
Съединението е добре познато и с антибактериалната си сила – някои от глюгозидите му имат доказана и добре изучена способност да потискат колонии от вида Helicobacter pylori – стомашна бактерия, често водеща до гастрит, язви и стомашен рак.
В праза е налично и огромно разнообразие от полифеноли. Общото им съдържание в 100 грама пресен прас е около 33 милиграма. Полифенолите имат ясно изразени антиоксидантни свойства, акцентиращи предимно върху защитата на кръвоносните съдове и кръвните клетки от оксидативен стрес, пише puls.bg.
Най-изобилният полифенол намиращ се в този зеленчук е галовата киселина. Тя е добре позната със свойството си активно да потиска образуването на амилоидни фибри. Амилоидите представляват слепвания на остарели протеини, които се огъват едни върху други и се усукват, формираки нишки (фибри). Те имат свойството да образуват големи струпвания и плаки в различни тъкани и органи с което активно пречат на множество физиологични процеси и се смятат за основни причинители на невродегенеративни заболявания като латерална склероза и синдроми на Паркинсон и Алцхаймер.
Най-големи ползи от праза се изличат, когато се приема пресен. Може да се съхранява продължително в хладилник (до два-три месеца), но термичнатна му обработка бързо понижава полезността му, разграждайки гобяма част от флавоноидите и витамините.

Коментар с Facebook

Свързани новини

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *