Автоинструкторът с над 33 г. стаж, председател на СБА в областния център, Ал. Цацев: Кръговите кръстовища в Благоевград са положителна тенденция, но при ІІІ ОУ и „Зърнени храни” не са организирани и урегулирани правилно, липсва маркировка или е останала старата, това обърква водачите

Какви са предпоставките и причините за пътнотранспортни произшествия, организацията на движението в Благоевград, урегулирането на кръговите кръстовища, броят на часовете по кормуване – по тези теми разговаряме с председателя на Съюза на българските автомобилисти в Благоевград Александър Цацев.

Дългогодишният автоинструктор и експерт с над 33 години професионален стаж обръща специално внимание и на паркоместата от „синята зона” в непосредствена близост до пешеходни пътеки, кръговите кръстовища при „Зърнени храни“, Гимназията по строителство, III ОУ…

 

– Г-н Цацев, последните дни сме свидетели на едни „ударни“ мерки и действия за обезопасяване на кръстовища и улици.

– За съжаление винаги, когато станат трагични инциденти, се засилваме да предприемаме крупни мероприятия по отношение подобряване безопасността на движение. Виждам, че сега в общината са доста активни, започнаха да правят изкуствени неравности, пешеходни пътеки да се повдигат, поставиха и шумова маркировка на няколко улици в града. Факт е обаче, че движението в последните години се натовари много. Улиците се задръстиха от паркирани автомобили.

– Защото автомобилите в града са много…

– Абсолютно, a паркирането на някои места е безобразно. Например в „синята зона”. Някои от очертаните клетки за паркиране са в непосредствена близост до пешеходните пътеки. Това води до ограничаване на видимостта.

– Тоест не е правилно клетката за паркиране да e до самите пешеходни пътеки?

– Да, трябва разстоянието да е достатъчно голямо. Преди и след пешеходната пътека е забранено спирането на разстояние от 5 метра и ако например паркира един микробус, който е с по-големи габарити, няма как да се види дали пресича пешеходец, или не.

– Искате да кажете, че тези паркоместа в „синята зона” не са направени според изискванията?

– Просто не са съобразени с конкретните условия. Това може да го видите и на улицата зад общината, и по булевард „Св.св. Кирил и Методий“. Има пешеходни пътеки, сигнализирани са и непосредствено до тях са паркирани автомобили. Много често това се случва и в близост до кръстовища, което също ограничава видимостта към пешеходците. Това са все предпоставки за неприятни, да не казвам трагични инциденти.

– Мислите ли, че тези мерки – като изкуствени неравности, специална маркировка… ще намалят инцидентите, ще гарантират по-голяма безопасност?

– До голяма степен ще повлияят, но колко ще бъде ефективно е друг въпрос. Не трябва да забравяме, че пешеходецът също има задължения. В последно време наблюдавам по улиците много млади хора – студенти, ученици… с телефони и със слушалки в ушите. Така няма как да чуят приближаващия автомобил. Да разчитат само на визуалния контрол е недостатъчно. Прави ми впечатление и че тийнейджърите пресичат платното колкото е възможно по-бавно, особено когато видят учебен автомобил. Съвсем съзнателно забавят хода си, без да се съобразяват с изискванията, че платното се пресича перпендикулярно, по възможно най-краткия път и за възможно най-кратко време.

– Според статистика, обявена от кмета на Благоевград Ат. Камбитов, от 47 пътнотранспортни произшествия 20 са с пешеходци, какви са причините за тези тревожни цифри?

– Това, което преди малко коментирах. Причините са комплексни, и двете страни имат съответната вина. Ще мине още, време докато водачите на МПС се дисциплинират и в момента, в който пешеходецът се намира на платното или в близост до него и подаде сигнал, че има намерение да пресича, водачът да го пропусне. И обратната страна – преди да пресекат, пешеходците също трябва да съобразят и преценят дали се намират на безопасно разстояние от приближаващия автомобил. Тогава нещата ще се урегулират.

Не може да се прибягва основно към намаляване на скоростта. Да, изкуствените неравности и шумовата маркировка имат такъв ефект, но най-важното е дисциплината и от двете страни – водачи и пешеходци.

– Говорейки за организация на движението, какво е мнението Ви – удачни ли са кръговите кръстовища при ІІІ ОУ, „Зърнени храни”, където се образуват огромни опашки?

– Принципно кръговите кръстовища са положителна тенденция, но съществуващата стара инфраструктура не позволява разгръщането им на достатъчно площ. Визирате кръстовищата при ІІІ ОУ и „Зърнени храни”, аз бих се спрял на това при Гимназията по строителство. Разстоянието между едната и другата улица е не повече от 5 метра. Опасността там също не е малка, защото няма достатъчно площ.

Целта на кръговите кръстовища е да се увеличи пропускателната способност, но пак казвам, при съществуваща стара градска инфраструктура няма достатъчно свободно място, така че да могат автомобилите да преминават едновременно в два реда.

Например при ІІІ ОУ. Кръговото кръстовище бе преработено, но в същото време маркировката не е променена. Това са едни пропуски, за които е време общинската комисия по БД съвместно с проектанта да преразгледат организацията на движение и съответно да коригират самата маркировка.

– Какво имате предвид?

– Че се стесни кръгът и се разшириха платната, за да могат едновременно да влизат по два автомобила. В същото време, подхождайки към кръстовището, все още стои старата маркировката, която ни показва да се върнем в дясната лента, т.е. нямаме лента за направо или само надясно, за да се канализира транспортният поток.

– Прави впечатление, че много водачи на МПС влизат от дясната лента, но са направо или наляво.

– За това говоря – неправилна организация и недобро урегулиране на самото кръстовище. Липсва маркировка или е останала старата, а това допълнително обърква водачите.

Кръстовището при „Зърнени храни” е в експериментален период, но в същото време стои старата маркировка – с лента за надясно и за направо и наляво. Минавам всяка сутрин оттам, заставам в лентата за направо и много често пред мен преминават, и то с висока скорост, автомобили от лентата за надясно.

– Г-н Цацев, как бихте коментирали предложението за създаване на общинско звено, което да санкционира водачите нарушители?

– Не виждам какъв е смисълът общинско звено да дублира работата на МВР. По-добре да се поставят задачите на КАТ, и то сериозно да се поставят – какво трябва да бъде тяхното място на пътя и да осъществяват съответния контрол за неправилно паркиране. Не е необходимо създаване на друга институция. Още повече че вече имаме „Паркинги и гаражи“, които осъществяват точно такава дейност – вдигат неправилно паркиралите. Даже мисля, че при създаването на тази служба КАТ малко се поотдръпнаха по отношение на неправилното паркиране и спиране най-вече по спирките на автобусите.

Да, сега, след трагичния инцидент със студентката, се засилиха да съставят актове и се изчисти около няколко кръстовища. Мога да ви цитирам това при бившия Механотехникум, сега VIII корпус на ЮЗУ. Там се паркираше до самото кръстовище по улица „Иван Михайлов“, лентата, предназначена за надясно, беше заета от паркирали автомобили, същото е и ако трябва да завиеш наляво, идвайки от общежитията, и това се среща по много улици. Ето това е пример за ограничаване видимостта и създаване на предпоставки за ПТП-та. Сега няма паркирани коли и в този смисъл мисля, че когато контролът по пътищата е системен и постоянен, тогава нещата се получат по-добре.

– Като дългогодишен автоинструктор не мога да не Ви попитам достатъчно ли са часовете по кормуване, за да се подготвят младите водачи на МПС?

– Това е една „болна“ тема. Не мисля, че часовете по управление на автомобил са малко. Преди 25 години и в момента часовете са 30-31. И ако тогава броят на автомобилите беше много малък, то сега всяка къща има по минимум един, да не кажа по два автомобила. Младото поколение има възможност да тренира и преди курса, и по време на него.

Когато започнах работа, часовете пак бяха 30. При прехвърлянето ни в новата сграда в края на 1984 г. обучението на тренажор бе 6 часа и 24 часа управление на автомобил. После бяха намалени на 4, но общият брой от 30 ч. се запази.

Всъщност разликата е във времето, определеният брой часове от 31 в момента са минимум и ако кандидатът не се справя добре, му се препоръчва след вътрешния изпит допълнителни, т.е. при всеки кандидат обучението е индивидуално. Тогава курсовете бяха по 3 месеца, а сега с това бързане и експресно обучение искат нещата да свършат за 1 месец.

– Тоест часовете са си същите, но е намалена продължителността на курса?

– Точно така, съкратено е времето на обучение.

– А мислите ли, че 3-месечният курс е удачен вариант?

– Тогава курсовете бяха по 30 човека, правеше се един тематичен план на часовете по теория и практика и тези часове не можеха да се вземат за по-кратко време, затова обучението бе 3 месеца. Но според мен времето от месец и половина /не по-малко/ е достатъчно човек да придобие необходимите знания, умения и навици за безопасно управление на автомобила и да

осмисли как, какво и защо извършва дадено действие, така че то да бъде безопасно както за кандидата, така и за останалите участници в движението.

– Има ли изискване водачът, току-що взел книжка, да е с по-опитен придружител?

– Много се говори и се спекулира по темата. За съжаление това към момента е само препоръчително, но няма задължителна форма, въведена в закона. Повдигна се въпросът часовете да се увеличат от 30 на 45 с цел повишаване качеството на подготовката на кандидат-водачите, а оттам и подобряване безопасността на движение. Курсистът и 50 часа да кара, докато е в учебния автомобил, докато до него се намира инструктор, той самостоятелни решения трудно ще се научи да взема. Вместо да се вдига броят на часовете по управление, което ще рефлектира върху цената на курса, по-разумно е за определен период от време – дали ще е 6 месеца, или една година – младият водач да управлява автомобил задължително с определено лице с опит. Дали ще е брат, баща или друго фиксирано лице, но току-що взелият книжка да няма право да шофира сам.

– А защо не се приеме това?

– Има парламентарна комисия по безопасност на движението. Те трябва да обмислят този въпрос и ако в комисията има разумни хора, би трябвало да го предложат.

– Мислите ли, че въведените по-строги санкции – „солените“ глоби, сваляне на номера.. ще стреснат водачите?

– Тези санкции стряскат повече дисциплинираните водачи, недисциплинираните си продължават. Водачите ще бъдат стреснати, когато контролът се прилага еднакво към всички, защото Законът за движение по пътищата важи за всички участници в движението.

– Искате да кажете не на базата на приятелства и познанства?

– За съжаление този модел продължава да съществува все още. Невинаги подобни приятелски услуги се оказват положителни, но на този етап е така.

– Г-н Цацев, как бихте искали да завършим този разговор?

– С оглед на предстоящите новогодишни празници бих искал да пожелая следващата година да бъде по-безопасна, с по-малко произшествия, с по-малко осакатени хора. Да се намали агресията по пътищата и да бъдем по-толерантни един към друг, когато сме на пътя, независимо дали сме пешеходци, или водачи на МПС. Ако спазваме правилата за движение по пътищата, тези неща са постижими.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

loading...


Коментар с Facebook

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *