Единственият път в Благоевградска област извън АМ „Струма“, за рехабилитацията на който държавата засега е предвидила пари за ремонта през следващата година, е 12,287-километровият участък от третокласния път за Мелник, обяви министър Николай Нанков завчера в отговор на официално парламентарно питане на депутата от Сандански Атанас Стоянов.
Офертите за изграждането му от няколко дни се събират от Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/, която е определила краен срок за подаването им 4 януари 2018 г. Пътят ще бъде финансиран по ОП „Региони в растеж“ по договор за безвъзмездна финансова помощ за рехабилитация, а прогнозната му стойност е 9 196 732 лв., от които 7 817 222 лв. ще са европейско финансиране, а 1 379 510 лв. ще бъдат отпуснати от държавния бюджет.
Въпросната отсечка започва от пресичането на път III-109 с пътя София – Кулата, минава през селата Хотово, Спатово и Лозеница и стига до стоманобетонния мост на Мелник. Той трябва да поеме проектна скорост на движещите се по него МПС-та от 30-50 км/час. В сумата е предвидено изчистване на 33 броя водостоци и поставянето на PVC дренажна тръба ф200, където е необходимо. През около 110 м ще се изградят ревизионни шахти и ще се изведе дренаж. Предвижда се още изграждането на 3 моста, 100 м подпорна стена, смяна на съществуващите пътни знаци с нови и нова пътна маркировка. Последният извършен ремонт на пътя е бил преди повече от 10 години.
Освен отсечката за Мелник към момента държавата гарантира единствено средствата за АМ „Струма“ – Лот 3.1, Лот 3.3 и тунел „Железница“, за реализацията на които през следващата година прогнозно за авансови и междинни плащания ще бъдат изразходвани 160 435 537,64 лв. без ДДС. По-голяма част от средствата са от Кохезионния фонд на ЕС, а 15% – от националния бюджет.
В програмата на МРРБ за 2018 г. е включен за проектиране и основен ремонт и Кривият тунел на пътя София-Кулата.
Миналия месец АПИ отвори офертите на кандидатите „ИСА 2000″ ЕООД /2 922 500 лв. без ДДС/, Обединение „Тунел Кривия 2017″ /„Станилов“ ЕООД и „Ес Джи Проект“ ЕООД – 2 598 088.21 лв. без ДДС/ и Обединение „Геопът – Тунел Кривия“ /„Геострой“ АД и „Пътстрой-92″ АД – 2 677 268 лв. без ДДС/, но още няма обявен победител. Финансирането на тунела е от държавния бюджет и за момента е ясно само, че срокът за изпълнението му ще е 420 дни.
Според министър Нанков още е много рано да се знае ще има ли и ако има – кои ще са другите пътища в Благоевградска област, за които биха могли да се отпуснат средства догодина. Това ще зависи от бюджета на АПИ, който ще бъде утвърден в началото на 2018 г. Преди това да се случи обаче, експерти на АПИ трябва да констатират, че пътният участък е в незадоволително състояние, да анализират ситуацията, да планират съответните ремонтни дейности, да предложат обекта за включване в съответната ремонтна програма и всичко това да бъде съобразено с бюджетните средства.
ВАНЯ СИМЕОНОВА