Home-p1-728×90

Как да не се пръснем по празниците? Фитнес инструктор с ценни съвети за трапезата и килограмите

Кирил Танев е треньор в онлайн треньорска платформа и един от най-популярните и признати специалисти в сферата на суплементирането в България. През изминалите 2 години Кирил работи с повече от 500 онлайн и 120 офлайн клиенти!  Той e с над 10-годишен стаж в сферата на кондиционните тренировки, фитнеса и състезателния културизъм. През всичките тези години той усилено и задълбочено чете професионални материали и научни източници, като комбинира този подход с постоянна практическа експериментация върху себе си и хората, които тренира. Ето и съветите на топ инструктора за това как да запазим форма по време на празниците пред Флагман:

– Г-н Танев, какви са Вашите съвети – как да запазим форма, предвид масовото преяждане, което предстои по празниците?

– С наближаването на празниците все повече хора започват да се притесняват за това как ще поддържат форма – как хем да си позволят да хапнат от всичко, хем това да не им се залепи. Много често един-два месеца преди празника много хора започват диета и подготовка. Останалите чакат да мине празникът и тогава да започнат да тренират и спазват диета, защото така или иначе ще покачат тегло и ще си развалят формата.

Има няколко съвета, които мога да дам, така че да постигнат една добра форма или поне да не развалят тази, която имат в момента. Едно от основните правила е разреждането преди празника. Голяма част от хората правят точно обратното – по време на празниците се хранят безобразно и чакат след това да започнат някаква диета. Логиката обаче е противоположна. Аз съветвам моите клиенти и хората, с които работя, няколко дни преди празника да започнат да намаляват плавно въглехидратите и мазнините. Това означава да започнат да ядат повече месо, риба, зеленчуци, яйца, извара – с минимално количество въглехидрати. По този начин се получава изчерпване на глюкогена или на въглехидратите, които тялото задържа и после използва за енергия. По този начин човекът освобождава място. Представете си една чаша, която ние изпразваме и след това с храненето по време на празниците я напълваме.

Все пак тази чаша има лимит – не може в обем 250 мл да сложим 500 мл. Независимо, че сме изпразнили тялото си, ние трябва след това да внимаваме – да хапнем от всяко нещо по малко, докато усетим, че сме се нахранили. Усетим ли, че сме се нахранили и сме опитали от всичко, трябва да спрем. Другото много важно правило е да не повтаряме същото преяждане или мръсно хранене. Ако за обяд направим такъв тип хранене, гледаме вечерята да е лека. На следващия ден гледаме закуската и обядът да бъдат без въглехидрати. Например – за закуска няколко белтъка, разбъркани със зеленчуци или един грейпфрут, за обяд хапваме пилешко или пуешко филе със салата – възможно най-леката белтъчна храна, като избягваме всякакви мазнини и въглехидрати. По този начин тялото успява да се справи с прекалено много приетите калории предния ден. Така не се получава и това натрупване на килограми.

До голяма степен качването на килограми и подуването се дължи и на задръжката на вода, тъй като солта и въглехидратите вкарват повече вода в клетките и това ни раздува и ни дава впечатление, че сме прекалили и сме качили повече килограми. Това не е точно така. Ако се храним само два дни малко по-свободно, няма шанс да си развалим толкова много структурата и фигурата. Важно е какво сме правили преди това и как ще продължим след това. Ако един човек поддържа нормално и здравословно хранене през цялата година, това, че ще хапне няколко дни малко по-свободно, не би му развалило формата. Но ако цяла година яде лоша храна, преяжда, неправилно съчетава храните, не спортува или пък няма активност и на празниците това нещо се засили двойно, естествено, че ефектът е двойно по-лош. Моят съвет е на първо място да следите калорийния си прием и храната и обръщайте внимание на тялото си през цялата година. Така, когато дойде време за празниците, просто разредете един-два дни преди това, хапнете си спокойно с приятели, роднини, насладете се на празника, след което отново няколко дни направете по-слаба храна с по-слаби калории, за да може тялото да се разтовари и да няма последствия от празника.

– Ако евентуално вече сме пропуснали първия етап и ако се стигне до паниката, след като си качил килограми и не ти стават дрехите, например, тогава какво да правим?

– Ако сме пропуснали първия етап, което не е добре, вече във втория е време да изгорим въпросните калории и мазнините, които сме натрупали. Това става по два начина – с правилно хранене, с диета с по-ниски калории, отколкото приемаме, става с тренировка и кардио за хората, които имат възможност, и съответно с някои хранителни добавки, които забързват метаболизма и на първо място да ни помогнат да се отървем от излишната вода. Например, екстрактът от зелен чай може да се използва както и по време на празниците, за да може да държи метаболизма активен и голяма част от калориите да бъдат изгорени още при техния прием и самата водна задръжка от солта и въглехидратите да не бъде толкова голяма. След това, като се нормализира хранителният режим, водата ще се изхвърли по-бързо.

При всички случаи, ако сте качили килограм-два, като голяма част е водата, след това увеличаваме приема на течности, намаляваме приема на въглехидрати и мазнини, повече залагаме на зеленчуци, месо, риба и яйца. На организма му трябват хранителни източници, богати на протеин, за да може метаболизмът да бъде активен, бърз и да вкараме тялото в калориен дефицит и то да се обърне към натрупаните телесни мазнини и да ги изгори. Ако не го направим в рамките на седмица-две до месец, голяма част от тях ще си останат в нас до следващите празници.

– А имате ли съвет за тези, които не са много лакоми и не обичат да преяждат?

– Тях винаги съм ги съветвал да не смесват много храните. Една от най-големите грешки е претрупването на храни. Може сумарно количеството приета храна да не е чак толкова много, калориите да не са много, но самото натъпкване и смесването на много видове храни всъщност затлачва организма, получава се забиване на метаболизма и водна задръжка. Винаги съм казвал – хапнете по малко от няколко ястия, оставете си за следващия път да опитате другото.

Ако Ви се яде сладко, наблегнете на него, но не смесвайте с мазни храни. Ако Ви се ядат колбаси, луканки – наблегнете на тях, но оставете сладкото да бъде в по-малки количества, а не от всичко по много. Голяма грешка е миксирането на храните. Така даваш на организма и въглехидрати, и мазнини, а и двете са източник на енергия. Тялото обаче винаги предпочита да използва по-лесния източник на енергия – въглехидратите. Много бързо глюкозата се превръща в енергия и всичко останало – мазнините, тялото ги трупа като резерв в даден момент, ако има нужда от енергия, да ги използва. Но в този момент всичко се натрупва. Имайте предвид, че в една луканка може да има и 30-40 грама мазнини, които ако тялото не употреби за енергия, задължително ги складира и те постепенно се трупат. Един празник, втори празник, трети… Като не ги изгорим, ден след ден като не се храним правилно през цялата година, празникът е само един бонус към трупането на мазнини. Особено когато метаболизмът е забил.

 

Коментар с Facebook

Свързани новини

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *