5-г. изследване на причините за училищната неуспеваемост в Югозапада разкри: Ниските доходи на родителите пращат 15-г. деца на нивата, омъжват момичетата на 14 г., незаинтересовани са от образованието им…

Заместник-директорът по учебната дейност на СУ „Св. Паисий Хилендарски“ – село Абланица, община Хаджидимово, Калинка Гайтанинчева стана доктор по педагогика на ЮЗУ. В продължение на 5 години началната учителка с 22-годишен професионален стаж изследва етнокултурните фактори за неуспех в училище от 1 до 4 клас в общо 5 училища – Абланица, Блатска, Хвостяне, Гърмен, Хаджидимово “ райони, където живеят хора от различни етноси – българи, български мюсюлмани, роми и турци. За целите на проучването си докторантката извършва дълбочинни наблюдения над мястото, бита, традициите, социалния контрол в посочените населени места. Анкетира 50 ученици и 50 родители на изоставащи и неизоставащи деца от различен етнос, анализира статистически данни за училищната неуспеваемост, както и експертната оценка на 50 бивши и настоящи учители. К. Гайтанинчева интервюира и 10 директори и зам. директори на училища, 7 представители на Детска педагогическа стая, експерти от 2 регионални управления на образованието – Благоевград и Плевен, местни лидери, общински съветници, духовници от общините Гоце Делчев, Гърмен, Хаджидимово и Благоевград.

Публичната защита на дисертационния труд за придобиване на образователна и научна степен /ОНС/ доктор откри председателят на научното жури и ръководител на докторантката, деканът на Факултета по педагогика в ЮЗУ доц. д-р Траян Попкочев. След представянето Гайтанинчева направи изложение на дисертацията си с обем от 240 страници и онагледен с 64 таблици и фигури. Тя очерта обекта, предмета, целта и задачите на изследването, хипотезата, изследователските методи, като анализира причините за неуспеваемостта в училище, т. е. трайното несъответствие между
резултатите от подготовката на учениците и изискванията на учебното съдържание. Докторантката отдели и специално внимание на въведения от научния й ръководител термин скрита програма за училищна неуспеваемост, свързана с ролята на етнокултурната среда, бита, влиянието на родителите върху образователно-възпитателния процес. Като пример в това отношение К. Гайтанинчева посочи, че традицията децата да бъдат трудово ангажирани (в отглеждането на домашните животни, в труда на нивата, в грижите за по-малки братя и сестри, в домакинството и пр.) влияе нееднозначно върху възпитанието и условията за образование. От изнесените данни стана ясно, че някои от децата в региона трябва да работят от 15-годишна възраст, а една от анкетираните родители, майка на 7 деца, непосещаващи или отпаднали от училище, твърди, че момичетата трябва да се омъжват на 14 г. , а момчетата да се женят на 20 години.

Проведените анкети и интервюта показват и че голяма част от родителите осъзнават важната роля на образованието за децата им, но в същото време показват незаинтересованост и неангажираност към процеса.
„Изследваните родители от проучваните селища съдействат за утвърждаването на скритата програма за неуспеваемост чрез своето ниско образование и трудното влизане в ролята на пример за децата си. Те не полагат достатъчно усилия за подкрепа на децата си относно овладяване на официалния език, непознаването на постиженията и затрудненията на учениците, предубеденото виждане за ролята на образованието в живота на момчетата и момичетата, високата трудова ангажираност на децата в битов или производствен труд, който откъсва подрастващите от подготовката за усвояване на учебното съдържание, респективно от образованието“, изтъкна докторантката.
В същото време изследваните директори, според нея, си дават ясна сметка за проблемите в образованието. Те полагат сериозни усилия за подобряване условията на учебния процес и подкрепа на родители и деца в образованието, като високо ценят възпитателната роля на религията. На въпроса как привличат децата да идват в училището, което ръководят, двама от директорите не са дали отговори, а другите трима посочили добрата материално-техническа база, изхранването, безплатния транспорт и добрите педагогически специалисти.
Анкетираните общественици пък подценяват значението на официалния език за образователни постижения, отсъстват и ангажименти за подкрепа на дейността на местното училище и разчупване на вижданията на родителите за образованието и реализацията на децата.
Сред факторите, водещи до неуспех и отпадане от училище, К. Гайтанинчева открои бедността на домакинствата, географската отдалеченост на малките населени места от образователните институции и влошените условия на жилищната среда, ниската степен на образование на родителите, невладеенето на официалния език и недостатъчната езикова култура при децата, за които българският език не е майчин; предразсъдъците и стереотипните нагласи на етническите малцинства и демотивиране сред представителите на уязвими малцинствени групи за участие в училищното образование. Накрая педагожката отправи и препоръки за противодействие на неуспеваемостта в училище, насочени към осъществяване на политиките за ограничаване на незаписването в училище, повишаване на обхвата и гарантиране на посещаемостта в задължителната предучилищна подготовка в детските градини чрез премахване на изискванията за заплащане на такса и други разходи (медицински, административни), информираност на родителите от засегнатите етнокултурни общности относно възможностите на образованието и преодоляване на стереотипните очаквания за образованието на подрастващите от различните полове, мерки за трудова заетост и достойно заплащане на труда на родителите за ограничаване на детския трудя като източник на доход за семейството и др.
5-членното научно жури определи темата като актуална и с висока степен на социална значимост, с ярко авторско присъствие и единодушно даде своите положителни оценки за присъждане на ОНС доктор на К. Гайтанинчева. Самата тя призна, че няма амбиции за академична кариера, но ако срещне разбиране и подкрепа от обществеността и МОН, би разработила и апробирала мерки и програма за социалната интеграция на учениците и намаляване на неуспехите в училище.

loading...


 

Коментар с Facebook

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *