ДОБРАТА НОВИНА ОТ СРЕЩА В БЛАГОЕВГРАД! МЕТРО сключва договори с производители от Пиринско, ще изкупува 130 вида плодове и зеленчуци, отглеждани на екологично чиста земя под контрола на агроном

Двайсетина производители на плодове и зеленчуци от община Благоевград откликнаха с ентусиазъм на най-новата мащабна акция на веригата МЕТРО – изкупуване продукцията директно от местните земеделци и предлагането й в магазините на веригата часове след като тя е напуснала двора.
Подбрани от Националната служба за съвети в земеделието, всички поканени се оказаха млади хора, регистрирани като земеделски производители, част от тях бенефициенти на програмата „Млад фермер“ с маломерни или средни по големина стопанства и с минало от по няколко години при производството на зеленчуци и плодове. Бъдещите партньори на МЕТРО с нескрит интерес изгледаха презентацията, подготвена от търговската верига и представена от автора на идеята Георги Гърневски.
„Условно сме нарекли акцията си „Да подкрепим българското“, а идеята ни е да съживим старите български сортове, като например почти изчезналата вече куртовска капия, и да дадем път на малкото оцелели такива“, обясни Гърневски.
Интересът на търговците е насочен към 130 вида плодове и зеленчуци, които да бъдат отглеждани на екологично чиста земя под контрола на агроном. Във всеки един момент от производството МЕТРО ще може да подпомага производителите със съвети от доказани специалисти и институти в областта на земеделието, които освен логистична ще оказват и всякаква друга подкрепа на земеделците. От последните се иска само да са регистрирани земеделски производители и да разполагат със сухо помещение, в което да могат да складират стоката си за часовете, преди да я доставят в МЕТРО.
„На този етап идеята ни е да сключим с вас договори до февруари-март, за да можем през месец май да разполагаме с първите пресни плодове и зеленчуци“, обясни специалистът. В договора ще бъдат фиксирани видът зеленчук и количеството, което МЕТРО ще изкупи 100% и ще плаща 14 дни след доставката. Цените ще се договарят на седмична база с тенденция цената на рафта да е дори по-ниска от тази на борсата. Вместо да карат стоката както досега – в складове в Пловдив или Пазарджик, откъдето тя се връща обратно в Благоевград, преди да се разпредели по веригите с магазини с няколко дни закъснение и с набъбнала от транспортирането цена, МЕТРО планира разкриване на склад в Благоевград, а дотогава всеки производител ще може ежедневно да кара стоката си в магазина.
Сред любопитните детайли е опаковката, в която земеделските производитгели ще транспортират стоката си до търговската верига, която ще я излага за продан в същата опаковка. Става въпрос за малки кашони, специално договорени от МЕТРО в Пазарджик, които са замислени така, че плодовете в тях да са едноредови и да не се мачкат, а специално фолио ще ги пази от навиците на клиентите да опипват и стискат всеки домат и круша, преди да изберат кой точно да купят. Друг интесен детайл е, че над всяка касетка с плодове и зеленчуци ще има подробно описание къде и от кого е произведена, в каква почва, какъв точно е сортът и каква е характеристиката му.
МЕТРО стартира акцията „Да подкрепим българското“ с плодовете и зеленчуците заради благоприятните условия в Пиринския край, даващи възможност за 2 реколти, и подтиквана от ресторантьорите в големите ни курорти, повечето от които на всяка среща искали „по-скъп домат, ама да мирише на български“. До края на годината най-вероятно същата процедура ще стартира и за производителите на месо и млечни продукти, тъй като на пазара глад за българска продукция има във всички сфери.
След презентацията в Благоевград в хода на последвалото обсъждане разговорът неизменно се насочи към масовия внос на хибридни плодове и зеленчуци и космическите цени, на които в България се продават т.нар. редки стоки – като бейби морковчета и чери домати. Оказва се, че търговците внасят от тях малки количества, колкото да си допълнят камионите със стоката, която им трябва, поради което дребосъците държат висока цена на нашия пазар – например бейби морковчетата от Южна Африка са 8 лв./кг и затова потреблението им е изключително ниско.
В същото време за българския производител на моркови дребните екземпляри са брак. Гърневски обаче насочи размислите на благоевградските земеделци и в посока как точно могат да използват този брак. В Европа например производителите отделяли малките ябълки, правели опаковка на всяка от тях и ги предлагали по 20 цента на училищата с обяснението, че това са плодове от специален сорт, селектиран за деца, така че да отговарят на захапката им, поради което търговците се избивали за тях, без да си дадат сметка, че килограм от „специалните“ ябълчици им излиза двойно по-скъпо от кило едри и сочни ябълки.

Желаещите могат да получат подробна информация на адрес: Бл-д, ул. „Иван Михайлов“ 49, ет. под офиса на Държавен кадастър, вх. А, ет. 2.
Тел. 073/882019,
0887/857879

loading...


Коментар с Facebook

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *