Home-p1-970×90
Home-p1-970×90

МОН измисли нова матура! Вижте я

Министерството на образованието и науката въведе нов вид национално външно оценяване – на дигиталните компетентности в 10-и клас. Така след НВО-та в 4 клас, 7 клас и държавните зрелостни изпити в 12-и, през тази седмица на матура се явиха и десетокласниците, за да покажат знанията си по информатика и информационни технологии. В периода 13-17 юни общо 1034-ма ученици в 10-и клас от 30 училища в област Благоевград, избрани на случаен принцип, ще държат онлайн изпит по компютърни умения.

 През 2015 г. като пробна фаза МОН изследва дигиталните компетентности на 1000 десетокласници в София-град, Смолян, Русе, Пазарджик, Габрово. Сега в пилотната фаза са включени общо 20 000 ученици от страната. Според плановете на МОН на този изпит догодина подлежат всички десетокласници в България, а през 2018 наред с основните национални външни оценявания по български език и математика просветното министерство смята да включи допълнително и НВО по обществени и природни науки в VII клас.

Образователни специалисти разкриха, че амбицията на министерството е от 2020 г. нататък всички изпити да са онлайн, и анализираха, че една от целите на нововъведението е да ограничи преписването.

Самото оценяването на дигиталните компетентности се

провежда в два модула с почивка между тях: 30-минутен онлайн тест от 20 въпроса, част от които с по 2 верни отговора, и решаване на практическа задача с време за работа 60 минути. Така например един от въпросите от примерния тест от миналата година е: Компресирането със загуба на данни може да се използва при:

А) файлове с текстова информация

Б) файлове с изпълним код

В) файлове с графична информация

Г) файлове с бази от данни

Изключително интересна е и задача 12 с два правилни отговора, чието условие е :Искате да споделите със съучениците си 50 снимки, които сте заснели през ваканцията.

Снимките са с високо качество и всяка от тях е с големина поне 5 МВ. Кои от изброените действия са най-удачни за тази цел?

А) Ще изпратите всяка снимка като прикачен файл в отделно електронно писмо до всички свои съученици

Б) Ще групирате снимките в отделни електронни писма като прикачени файлове, като внимавате да не надвишите разрешения размер за обем на писмото

В) Ще съберете снимките в общ архив, ще го качите на сървър, до който имате достъп, и ще споделите чрез електронна поща връзка за сваляне на архива.

Г) Ще качите снимките в онлайн галерия, до която имате достъп, и ще споделите връзка към нея чрез електронна поща до съучениците си

И за да не се нарушава учебният процес, десетокласниците по училищата се явяват на изпита в различни дни по паралелки. В тази връзка три от класовете с ученици в 10-и клас на ПГИ „Иван Илиев“, включени в НВО-то, са разпределени в 3 изпитни сесии -на 13, 14 и 16 юни от 10.30 до 12.30 часа.

Репортер на „Струма“ бе в гимназията по икономика час преди началото на изпита вчера. Учителката по информатика и ИТ Екатерина Бонева призна, че няма време за разговори, тъй като трябва да подготви компютърните зали за предстоящото НВО. Преподавателката помоли учениците да не бъдат снимани и обезпокоявани, тъй като били много притеснени. „Нямахме време за подготовка, тъй като разбрахме за НВО-то преди няколко седмици. Информирах учениците в последния момент, за да не се стресират допълнително”, каза Е. Бонева и анализира, че изпитът е върху изучавано от 5-9 клас, но не и върху материала от 10-и клас.

Педагожката бе на мнение, че онлайн изпитите действително са ефикасен начин за пресичане на преписването, тъй като тестовете били индивидуални и въпросите се генерирали на случаен принцип. „Така че дори и да надникне в съседния компютър, ученикът няма как и какво да препише“, разясни технологията на новото препитване по дигитални умения преподавателката.

Зам. директорката на ПГИ Н. Стоицова потвърди, че в училището разбрали за изпита по време на матурите /18-20 май/.

„Категорично смятам, че краят на учебната година, когато са и ДЗИ-тата, и държавните изпити за придобиване степен на професионална квалификация, не е най-подходящото време на провеждане на подобно национално външно оценяване“, заяви пом. директорката.

От ръководството на 5-о СОУ, където дигиталните си компетенции ще покажат 20 десетокласници, също бяха на мнение, че в средата на юни не е удачното време за тестване на компютърните умения на учениците. Всъщност всички попитани учители и директори бяха единодушни: Национални външни оценявания по 4 предмета в 4-и клас, наблъскани почти през ден, 2 изпита в 7-ми клас, и то в деня на ДЗИ-тата в 12-и клас, класни, контролни, оформяне на срочни и годишни оценки, в същото време трябва да подготвим удостоверения и дипломите. Действително това НВО сега ни идва в повече, а и самите ученици нямат нагласа за такъв изпит.

Учителката по ИТ в 5-о СОУ Миглена Янева сподели, че тъй като въпросното НВО включва изучавания материал в по-долните класове, то сега преподавателите трябвало да направят и отделни тестове по предмета за определяне изходното ниво на десетокласниците. А иначе от МОН били обявили, че всички десетокласници с над 50 % успеваемост на изпита щели да получат свидетелства за дигитални компетентности

„Учениците се подготвяха допълнително за това национално външно оценяване. От МОН ни предоставиха 10 пароли за целия клас и имахме три дни да се запознаем с примерните варианти на изпита, след което системата беше затворена“, каза учителката и допълни, че десетокласници, които са отсътвали по уважителни причини през тези три дни, всъщност не са имали възможност да се запознаят с примерните варианти на изпита.

 Стивън, Алекс, Петър и Антон от паралелката по предприемачество и бизнес на 5-о СОУ, които ще се явят днес на изпита, разказаха, че са учили допълнително след часовете, не се притесняват и смятат, че са добре подготвени. „Тестовете, които решавахме, не ни се сториха трудни. При положение че информационните технологии са навсякъде в ежедневието ни, наистина мислим, че трябва да има изпит по компютри“, бяха на мнение десетокласниците и определиха часовете по ИТ като по-приятни в сравнение с други предмети.

Ученикът от 10-и клас на музикалната паралелка в НХГ Денис Тодоров, явил се на изпита в понеделник, пък разказа, че изпитът не бил труден и се подготвял допълнително и вкъщи, и в училище. Той оцени знанията си по ИТ като цяло и представянето си на НВО-то с „Добър” /4/ и добави, че е имало и трудни задачи, но тъй като възнамерява да продължи да се занимава професионално с музика, то компютърните технологии ще са от голяма полза за професионалната му кариера.

 В един от компютърните кабинети през междучасието вчера бяха и деветокласничките Роси и Наташа, решили да трупат знания за изпита по компютри догодина.

Учителката по ИТ Албена Узунова определи НВО-то като трудно, изискаващо от учениците проява на логическо мислене и анализ, което по думите на учителката не се учело в училище, и то не само по ИТ, а и по останалите предмети. Преподавателката бе на мнение, че някои от въпросите биха затруднили дори и студенти, изучаващи компютърни специалности.

„Тази трудност на задачите при толкова малко часове на седмица е абсурдна. От десетокласниците се изисква да имат добра обща компютърна култура, да знаят всичко, свързано е имейлите, вирусните и антивирусните програми, характеристиките на компютърните системи, също така има въпроси, свързани с програмиране и работа с различни видове операционни системи”, коментира педагожката и също сподели, че най-удачното време за подобен изпит е в началото, а не в края на учебната година.

 И тъй като образователни специалисти се аргументират, че МОН включва в НВО-то материала от 5-9 клас именно за да види какви са трайните знания на десетокласниците по ИТ,А. Узунова заяви: „Какви трайни знания, при положение че информационните технологии се учат 1 път седмично, какво да направим по-напред в тези 45 минути – да преподаваме новия материал, или да затвърждаме знанията? И как изобщо да мотивираме учениците с 1 час седмично?”. По отношение на новите учебни програми учителката заяви, че предстои допълнително орязване на часовете, като информатика ще се учи до 8-ми клас, а не както досега до 10-и, а информационните технологии до 1 срок на 10-и клас.

„Това е пълен абсурд и парадокс. Непрекъснато се говори, че страната ни има нужда от ИТ специалисти, а в същото време часовете намаляват. Значи учениците ще учат ИТ до първия срок на 10-и клас и край, в 11-и и 12-и клас няма повече часове. И като отидат в университети, започнат от нулата. Каква е логиката?”, попита праподавателката, която е на мение, че ИТ трябва да се учат най-малко 2 часа седмично, и то задължително до 12-и клас.

Към 13 часа А. Узунова и колежката й М. Велячка започнаха да включват 28-те компютъра в 2-та кабинета и на екраните се появи платформата на МОН. Учениците получиха паролите си, след което започна инструктажът, а в залите влязоха и по двама квестори. Директорът на НХГ М. Митов и заместничката му Т. Ацева също дойдоха преди изпита и пожелаха успех на учениците.

Коментар с Facebook

Свързани новини

1 Comment

  1. Възпитаник на НХГ

    „Учителката по ИТ Албена Узунова определи НВО-то като трудно, изискаващо от учениците проява на логическо мислене и анализ, което по думите на учителката не се учело в училище“…. Математика, физика, химия, информационни технологии…. Тези предмети и не само те се основават точно на това. Реално училището трябва да тренира мисленето, а не зубрене на материал.

    Но и госпожа Узунова ми бе преподавател за една година преди повече от десетилетие и освен ако не се е променила коренно не очаквам много. Да права е, че час е малко, но при текущия тип на обучение и 50 няма да стигнат.

    Същата госпожа правеше грешки докато пишеше на дъската. Материала беше детска играчка и едва ли е от незнание, но все пак го преподава и това влизаше в главата на съучениците ми. След като на няколко случая и направих забележка тя започна да се държи много надменно. В края на учебната година ми даде задача, за да мога да се боря за 6-ца за годината. Нямах оценка под 6 и ми беше много странно. На съучениците ми даде да направят 2-3 геометрични фигури в пейнт, а на мен ми даде снимка на модерна за времето уеб камера с отражения и т.н. Направо си и казах, че това с пейнт е невъзможно да се направи (или поне в рамките на 10-те дадени минути). И накрая завърших с 5 за годината 🙂

    Следващата година ми преподаваше госпожа Миглена Борисова (мисля, че даже временно беше по този предмет). Въпреки, че знанията ми надвишаваха нейните значително тя се опитваше да ми помага да се развия повече.

    „Това е пълен абсурд и парадокс.“ Казва госпожа Узунова, но парадокса в случая е, че учители като нея спъват учениците с желание за развитие в сферата.

    За щастие обичам тази сфера и си имам хубава работа като системен администратор в не малка фирма. Знанията съм си ги придобил сам с много четене, практика и голяма доза упоритост и търпение. Но ако разчитах на училището и на този експеримент, който МОН си правят с учебния материал и преподаватели, които поощтряват зубрещи, а не мислещи хора няма как да се получи.

    Отговор

Напиши коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *