Всеки повече или по-малко разумен собственик на кола знае, че смазочните свойства на моторното масло намаляват триенето на частите на двигателя, предпазват ги от ръжда и мръсотия, а също така уплътняват и премахват топлината. Просто казано, без масло силовият агрегат е обречен. Но колко дълго може да издържи? Отговор на този въпрос се опитват да дадат експерти от Auto.Mail.
Подобен проблем не е от често срещаните и се появява най-често през зимата Автомобилните производители препоръчват смяна на двигателното масло на всеки 10 000-15 000 км, въпреки че някои експерти съветват този интервал да се намали до 8000 км. В допълнение, числата на километража не винаги са индикация за необходимостта от смяна на смазката. Ето защо експертите често се фокусират върху часовете работа на двигателя. По правило синтетиката губи свойствата си след 350 часа работа, а минералното масло още по-рано – след 250. Какво обаче ще стане, ако изобщо не смените смазката в двигателя? Резултатът е добре известен на всички – постепенно моторът ще бъде „убит“. Поради лоши смазочни свойства триещите механизми ще започнат да се подлагат на прекомерно натоварване, което се очаква да доведе до загуба на мощност и повишен разход на гориво. Рано или късно всичко това ще бъде придружено от типично метално почукване. Маслото постепенно ще загуби способността си да отстранява топлината, което ще доведе до прегряване на агрегата. В същото време, когато се нагрява, желязото ще се разшири, нарушавайки херметичността на системата и образувайки пукнатини. Що се отнася до времето на разрушаване на двигателя при липса на смазване, няма средни статистически данни. И все пак пробег от около 40 000 км се счита за критичен, тоест след него процесът е необратим. Историята обаче познава случаи, когато някои шофьори изцеждат много повече от двигателите на своите коли. Собственик на Audi TT, например успява да измине цели 135 000 км със спортното купе, без да смени маслото в двигателя! При Toyota Vitz изминато разстояние е малко по-малко – 120 000 км. Известен е и случай с Kia Sportage, която успява да измине 100 000 км без смяна на маслото. Със сигурност има и по-фрапиращи примери с автомобили от времето на соца, чиито ламарини се разпадаха, преди да блокира двигателят.

Ето какво се случва, ако не смениш маслото на 80 000 км
Да забравите да смените маслото на колата си е най-лошото нещо, което можете да причините за двигателя. Моторното масло е кръвта на вашия автомобил. То почиства мотора от отломки и частици, като циркулира през всички тръби и пролуки. Ето защо е важно маслото да се сменя често. Ако карате десетки хиляди километри, без да го смените, ще има сериозни проблеми.
Ето и доказателството. Механик от YouTube-канала I Do Cars имаше възможност да разглоби 2,3- литров EcoBoost четирицилиндров двигател от Ford Ranger със 167 000 км пробег и да заснеме целия процес във видео. Признаците на пренебрегване на най-важната процедура за поддръжката на мотора се появяват много рано. Капакът на ангренажната верига е покрит с лак, издайнически знак за старо и използвано масло. Разглобяването на капака на клапана разкрива ниво на остатъци и отломки, които могат да дойдат само от липса на смяна на маслото. Нещата се влошават, когато водещият на канала Ерик се заравя по-дълбоко в двигателя. Има дебел слой кал на дъното на масления съд и още повече лак върху блока, маслената помпа, разпределителните валове и коляновия вал. Ерик подозира, че човекът, който последно е работил по този двигател, е разлял голямо количество добавка за промиване на маслото в двигателя в опит да изчисти калта. Това има обратния ефект – натрупаната мръсотия запушва няколко от малките маслени канали на двигателя.
Според Ерик това е, което в крайна сметка лишава двигателя от масло и причинява счупване на биелен лагер. Механикът се консултира с CarFax на Ranger, откъдето не откриват признаци за смяна на маслото през последните 80 000-90 000 км. А това означава, че автомобилът най-вероятно е използвал едно и също масло през цялата втора половина от живота си.
