Бивши работници в хотел „Родина” – Банско обвиняват управителката Шени Божанова за фрапиращи злоупотреби на трудовото законодателство, тя отрича

За фрапиращи злоупотреби на трудовото законодателство, експлоатация на човешки труд и некоректно отношение от страна на управителката  на хотел „Родина“ в Банско Шени Божанова сигнализираха бивши служители. Към момента хотелът, по думите на потърпевшите, се стопанисва от фирмата на Божанова „Ватас“ ЕООД.

Срещу нея на 2 януари е депозирана жалба в полицията от Мария Ценкина за присвоен мобилен телефон и предстои да бъдат депозирани такива и в Инспекцията по труда за неизплатени заплати. Ето какво разказа М. Ценкина, която е от Банско: 

„Започнах работа в хотела на 25 август. Първоначално Шени Божанова се държеше много добре с мен. Трябваше да работя като помощник-готвач, но тя ме използваше за готвач, въпреки че нямам документ нито за едното, нито за другото. Държеше ме на работа без трудов договор, дори при една проверка ми се наложи да се крия, за да не я глобят. Чак след това подписах договор, но не получих екземпляр от него. Договорът ми беше на 4 часа, а аз съм работила по 13-14 часа на ден, за което имам свидетели, които могат да го потвърдят. Спала съм в хотела, за да го пазя, използваше ме включително и за пазач. Последния път спах 5 дни там. Дойде и приятелят ми, за да не съм сама. Още първата нощ изчезна електронна тонколона и тя обвини за това мен и приятеля ми без абсолютно никакви доказателства срещу нас. Това беше причината да ме уволни. Имам да получавам още 200 лева за ноември месец, а за декември не ми е платено абсолютно нищо. Тя не ми изплаща заплатите с оправданието, че ги удържа за тонколоната. Договорките ни бяха за трудов договор на пълен работен ден и заплащане от 560 лева, а ме осигуряваше на 4 часа. Не мога да отида и на лекар, тъй като не са ми внасяни и здравни осигуровки.  Отказва да ми върне и мой личен мобилен телефон, който й бях дала, забранила ми е да ходя и в хотела и не мога да говоря с нея. Телефонът е стар, но на мен ми върши работа. За това, че ми го присвои и отказва да го върне, както и за неизплатените заплати, подадох жалба в полицията. От там ми казаха, че не могат да направят нищо, тъй като не пазя документите за телефона и няма как да се докаже, че е мой”, разказа бившата вече служителка Мария Ценкина.

Тя сподели още, че при едно от ходенията й в  хотела са скочили да бият сина й, който я придружавал, и допълни, че нейният случай не е единствен.

Още по-фрапираща история разказа и друга, работила в хотела на Шени Божанова в Банско – Даниела Николова, която е от Бургас. Ето какво твърди тя:

„Случайно се запознах с Шени Божанова в Слънчев бряг чрез наш общ познат. И тъй като имах намерение през зимата да работя в някой зимен курорт, тя ми предложи да отида при нея в Банско. Каза, че имала нужда от рецепционистка. Съгласих се и потеглих. Това беше на 19.10.2018 г., петък. В понеделник, 22.10.2018 г., заедно с нея отидохме в счетоводната фирма, която я обслужва в гр. Разлог, за да ми пусне трудов договор. Длъжността, упомената в него, беше „мениджер резервации”, с работно време 2 часа на ден, със заплата 270 лв., която не помня с точност, тъй като договор не ми беше връчен, а се разписах на него. И така започнах работа на рецепция, но впоследствие се оказа, че трябва да помагам и на други работни места. Всяка сутрин миех чаши на бара, почти всяка вечер обслужвах бара, помагала съм и на блок масата, както и съм отсервирала и чистила – въобще общ работник – и това ведно с работата на рецепция. Регистрация, справки, кореспонденция и т.н. Аз съм такъв човек, че за мен унизителна работа няма, но и до ден-днешен заплата за отработеното от мен време не съм получила (22.10.2018-09.12.2018). За целия период съм ползвала 5 почивни дни. Още повече че бях излъгана и ограбена най-безцеремонно. Мои приятели румънци искаха да им намеря хотел за Нова година в Банско и аз съответно им предложих х-л „Родина”. Цената, която Божанова ми даде, беше 27 евро със закуска + 80 лв. за новогодишната вечеря, и хората ми изпратиха депозит 1000 евро. От приложените касови ордери се вижда, че съм й дала целия депозит.

Докато все още бях в хотела, беше назначен още един рецепционист, който се казваше Данаил и който след няколко седмици също беше изгонен, без да му бъде платено за отработеното време. Впоследствие същата госпожа решава, че има нужда от още една рецепционистка, а на мен каза, че нямало толкова много туристи и нямало да има нужда да стоя. Тъй като не бях ползвала полагаемите ми се по закон почивни дни, реших, че ме пуска в почивка за няколко дни. После настана мълчание… и се усетих, че има някаква измама. Започнах да й звъня и да си търся парите, или поне да получа потвърждение за настаняване на моите хора, но уви…

На 27.12.2018 получих обаждане от нея, като казваше, че нищо не съм направила в хотелската система, че имала проверка и вероятно щели да я глобят, така че щели сме да си делим глобата – хитро измислена от нея следваща лъжа, за да не ми върне депозита от 1000 евро от румънците. На 09.12.2018 изкарах от системата справка за настанени туристи за м. ноември, което означава, че докато съм била на работа, системата е работела. Бях принудена да изтегля потребителски кредит от 2000 лева, за да върна парите на румънците и да се отсрамя. До ден-днешен тя мълчи и се крие.

Доколкото разбрах, има и други потърпевши, които не познавам. След толкова дни притеснение и обида и аз реших да говоря. Дано да ни чуят всички инстанции и дано да се окаже, че в тази държава все още има закони, които трябва да се спазват!!!”. Така завършва разказа си Даниела Нангиа. 

Репортер на Струма потърси по телефона за коментар Шени Божанова, която отрече обвиненията срещу нея.

„Обвиненията срещу мен са напълно безпочвени. Първо, няма как толкова часове да се работи поради простата причина, че в периода, в който Мария е работила, самият хотел не е работил активно, работил е периодично в петък и събота. Аз съм ходила лично да я търся, защото не ми отговаряше на обажданията, и имам свидетел за това. Няма как да й задържа телефона, който е от първата световна война. Той си стои на рецепция в един найлонов плик и никой не го ползва. Тя спря да идва на работа, не отговаряше на повикванията ми, дори се наложи да отида до мобилния оператор и да спра служебната карта, която й бях дала.

По отношение на другата госпожа – в момента, в който я освобождавам от работа, тя ми анулира резервации. Съответно, за да се върне авансовото плащане, аз й изисквам обяснение защо няма да се явят румънските туристи, искам телефонен разговор с тях, за да разбера дали е основателна причината и дали биха желали да си усвоят резервациите през следващите месеци. Аз не отричам, че ми е дала 1000 евро, но искам отговор защо стаите ми останаха празни и защо е направено анулиране на резервациите”, каза управителят и мениджър на хотела Шени Николова и допълни, че е претърпяла сериозни щети от Мария Ценкина, която била изпочупила имущество в хотела, а Даниела Нангиа си тръгнала без предупреждение с оборотни пари, които не е отчела, и се е държала грубо с персонала…

Каква е истината обаче, ще трябва да установят институциите, които двете потърпевши бивши работнички са категорични, че ще сезират.      

Записа: ЯНА ЙОРДАНОВА

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *