Благоевградчани звънят в „Струма” с въпроси за Джаз феста, кметът Р. Томов отговаря

Проведеният Джаз фестивал в Благоевград в края на юли провокира много въпроси сред благоевградчани. Отговор на тях за читателите на в-к „Струма” даде кметът на община Благоевград инж. Румен Томов.

Г-н Томов, в предизборната кампания обвинявахте екскмета Камбитов, че пилее пари за фестивали и заря и че се канят софийски фирми като организатори вместо местни. Защо екипът Ви прави 2 фестивала за близо 500 000 лв., и то по време на пандемия? Защо отново избрахте с директно възлагане външна фирма като организатор?

-Поради епидемията Ковид-19 „Благоевград Джаз фест” се реализира на 25-26 юли, а беше заложен за 29 и 30 март 2020 г. по културен календар. Съобразихме се с условията, заповедите и препоръките на Министерство на здравеопазването. Съобразихме се с извънредното положение и удължената епидемиологична обстановка. Това, което съм твърдял и продължавам да твърдя, е, че „пилеенето на пари“ от предишното ръководство беше направено по нецелесъобразен начин. Сами цитирате сумата от 500 000 лв. за два фестивала. На фона от 1 500 000 лв. за организирането и провеждането на ЕДИН фестивал „Франкофоли“ без обществена поръчка, а с директно възлагане.

Сами знаете, че преди нас не е обявявана обществена поръчка за фестивали, предполагам помните. Екипът „Камбитов” организираше фестивали чрез дружеството „Благоевград фест“, с дирктно възлагане. Сумите за фестивалите възлизаха на около 2 500 000 лв. – „Франкофоли”, Блус и Джаз фестивал, БГ Радио и „Тарарабумбия”, като никъде не е обявена обществена поръчка. „Благоевград Джаз фест” струва на община Благоевград 70 000 лв. с ДДС.

Съгласно чл. 21, ал. 6 от ЗОП възложителите могат да възлагат обособени позиции по реда, валиден за индивидуалната прогнозна стойност на всяка от тях, при условие че стойността на съответната обособена позиция не надхвърля 156 464 лв. за доставки и услуги и 1 000 000 лв. за строителство, и общата прогнозна стойност на обособените позиции, възложени по този начин, не надхвърля 20 на сто от общата прогнозна стойност на поръчката. В тези случаи, независимо от остатъчната стойност на поръчката, тя се възлага по реда, приложим към общата прогнозна стойност на цялата поръчка.

Тъй като прогнозната стойност на Обособена позиция № 1 бе в размер под 70 000 лв. (седемдесет хиляди лева) с включен ДДС, същата попада в приложното поле на чл. 20, ал. 4, т. 2 от ЗОП. Посредством тази процедура се цели и защитаване на обществения интерес, като се насърчи конкуренцията и се създадат равни условия и прозрачност при провеждане на процедурата!

Няма по-регламентирано и по-прозрачно управление и разходване на публични средства от обявяване на обществена поръчка. Но във въпроса Ви се усеща една рутина! Защо отново избрахте с директно възлагане външна фирма като организатор? Това не е мой маниер и стил на работа! Това е първата обявена обществена поръчка за фестивали в Благоевград. При това съвсем законна и прозрачна.

Благоевградски промоутъри с богато портфолио, съдържащо редица реализирани проекти, доколкото съм запознат, няма. Нещо повече обаче, фирмата, на която бе възложена организацията, бе задължена да ползва местни подизпълнители, тоест местни фирми, които също да могат да работят за фестивала.

Фестивалът „Благоевград Джаз фест“ се проведе в условия на удължена епидемиологична обстановка. Но също в тази напрегната обстановка се проведоха и Наградите на БГ Радио – Античен театър Пловдив, Джаз фест Банско, „Музите“ – Созопол, Рок фестивал в Русе, редица други фестивали в София, Сандански и други градове. Вероятно ситуацията и картината в Благоевград е различна и, разбира се, по-сложна, отколкото в големите градове. Не на последно място, протестите в страната, особено в София, се провеждат при спазване на всички мерки, зададени от МЗ и МС.

Като председател на Общинския кризисен щаб съгласувахте ли с РЗИ риска от струпване на хора на едно място?

-Входът на „Благоевград Джаз фест” е свободен и бе съобразен с всички противоепидемични мерки за безопасност на публиката, породени от пандемията Covid-19. Община Благоевград предприе следните противоепидемични мерки:

*     инструктаж на персонала, ангажиран в организацията на фестивала, за хигиена, съгласно посоченото в приложение № 2 към Заповед № РД-01-262/14.05.2020 г. на министъра на здравеопазването, и осигуряване на маски и дезинфектант;

*     създаване на организация от направление „Култура“ и „Обществен ред“ към община Благоевград, която осигурява физическа дистанция между лицата от минимум 1,5 м.;

*     осигуряване на предпазни средства на персонала и публиката (защитна маска за лице и дезинфектант).

На видно място, около сцената на пл. „Македония“, се поставиха маси, на които се раздаваха предпазни маски за лице и дезинфектанти за публиката.

Като цяло РЗИ винаги са запознати с нашите събития. Дори и тези, които не ги организира община Благоевград, като например концерта на Георги Христов в зала „Яворов“. Нямаме препоръка или санкция от РЗИ за фестивалното събитие.

12 от музикантите в Биг Бенд Благоевград и едната певица са излезли пред публика с Ковид-19. Защо оркестрантите и участвалите в организацията на феста от общината не бяха тествани по регламентирания ред от РЗИ, а за сметка на общинската хазна?

-По какъв начин аз мога да знам дали един човек е болен или не? Смятате ли, че ако музикантите имаха симптоми и ние знаехме, щяхме да го допуснем? Не е сериозно да се отправят подобни обвинения, които граничат с обвинение за масово заразяване, и то умишлено. Предполагам, че въпросът щеше да бъде зададен по обратния ред, ако оркестрантите бяха тествани от РЗИ, а не от общината. Биг Бенд Благоевград е на подчинение и издръжка на общината. Съвсем логично е общината да поеме тестването на бенда.

Защо избрахте пак частната лаборатория, от която резултатите се бавят по-дълго , а не тази на МБАЛ – Благоевград, в която резулатите излизат в рамките на един работен ден?

-Избрахме частна лаборатория, защото вече имаме дългосрочно партньорство с тази лаборатория и имаме пълно доверие в работата им. Мисля, че най-важното е здравето на хората, а не къде са направени тестовете.

Отчетохте отлична организация на фестивала от екипа и фирмата организатор. По сведения на хотелиери за двете фестивални вечери не е било заето нито едно легло от туристи, дошли за музикалното събитие. Каква е икономическата изгода за бизнеса в града? Защо в програмата не бяха включени местни творци и изпълнители (като не броим общинския Биг Бенд Благоевград, който е на заплата от общинския бюджет), след като обявихте, че една от целите е да се подпомогнат местните артисти?

-Да, отлична организация на екипа и на промоутъра. Трябва да вмъкна нещо изключително важно. Организирането на джаз фестивал или което и да било друго културно събитие от такъв мащаб изисква изключителна подготовка и концентрация. Добавяйки и променените условия, в които трябва да се случи и протече даденото събитие, смело мога да заявя, че е необходима цялостна визия и нов подход, съобразени с многобройните изисквания на МЗ, като, разбира се, не подценявам и не забравям един съществен компонент – страха на хората от Ковид-19. И все пак имаше публика.

Да не забравяме допреди една година къде се провеждаше Блус и Джаз фест, например 2019 г., първата вечер в залата на ДТ „Н. Вапцаров“, а втората в незаконната зала „Орфей“ в парк „Македония“. По информация на привържениците на джаз музиката първата вечер е била изключително слаба, около 100 човека, от възможни 300 зрителни места в залата. Втората вечер е била по-силна откъм зрителски интерес.

Едно е важното в случая – джаз музиката не е само музика, джазът е начин на живот – лайфстайл. Това е музика, която е за ума и сърцето. Това е музика, която я разбират, слушат и приемат определени хора, но останали нейни последователи завинаги. Случването на „Благоевград Джаз фест“ на пл. „Македония“, а не в зала, бе едно предизвикателство за нас. И се получи. Имаше доста повече публика, отколкото в една зала, независимо дали тя е „Орфей“, или залата на ДТ ,,Н. Вапцаров“. Това е смело решение. Мога да направя едно сравнение, паралел между пиесите „Хамлет“ или „Отело“ на Шекспир и „Българи от старо време“ на Л. Каравелов или „Вражалец“ от Ст. Л. Костов. Коя пиеса според Вас ще предизвика по-голям интерес сред публиката? И ако „Отело“ има 200 човека, а „Вражалец“ има 1000, то означава ли, че Шекспир и режисьорът, поставил пиесата му, са недостойни и провалени, защото не са получили достатъчно зрителски интерес? За всяко изкуство има хора. Ненапразно елитарната култура се различава от масовата такава. Тя просто не е за всеки!

Също така важно уточнение е, че джаз музиката предразполага към седящи места, не към правостоящи. А ние в случая имахме и от двете. Направете справка от оборота на заведенията във вечерите на Джаз фестивала. Заведенията бяха пълни. Всички знаем в събота и неделя на площада колко хора има, особено в месеците юли и август.

Важен елемент беше и подборът на артистите, взели участие във фестивала. Избрахме изцяло български банди. Гост-изпълнители от чужбина бяха само и единствено Влатко Стефановски Трио, който изказа невероятна благодарност към нас! Ние избрахме да подкрепим българските музиканти, защото в условията на Ковид-19 всички знаем пред какви предизвикателства са изправени. Подкрепихме българските творци! Подкрепихме и местния бизнес. Помните, че проведох няколко срещи с бизнеса. Имам ангажимент към тях! Община Благоевград организира събитие, което допринесе позитиви на местните бизнеси. Сцената и техническото обезпечаване на фестивала е изцяло поето от местна фирма. Охраната е местна. Кетърингът е местен. Водещият е местен. Биг Бенд и Христина Палева също са местни творци. Китаристът от Октет Пловдив също е местен. Рекламните материали също са от местни фирми. Доколкото си спомням, изброените компоненти бяха разпределени и поети от софийски фирми на фестивалите, организирани от екипа, който работеше преди нас.

Колко творци търговци участваха в арт базара? Каква сума от такси влезе в общинския бюджет? Как и кой направи подбора и колко от тях бяха от община Благоевград ?

-„HAND MADE FEST“, организиран от община Благоевград, е събитие, предназначено за творци на свободна практика, изразявайки себе си чрез езика и внушенията на изкуството – ръчно изработени арт продукти. Единственото условие беше творците да имат касови апарати, за да бъдат продажбите законни и да няма съмнения, че участниците нарушават закона.

Целта на този „HAND MADE FEST“ е да стимулира иновативността в културата и изкуството – артистичната творба. Също така фестивалът цели устойчивост в организационно отношение, привличане и развитие на публиките, създаване и утвърждаване на предприемаческа дейност, стойност на творческите продукти, както и стимулиране на местните културни творци.

Новите условия, в които са поставени организациите в културния и творчески сектор, предполагат изработване на нов модел на иновативно предприемачество в тези сектори. Община Благоевград инициира „HANDMADE FEST“, за да стимулира и да даде възможност на местните творци да промотират артистичните си творби. За целта бяха обособени шатри на следните арт локации: ул. „Райко Даскалов“ /улицата на заведение „Папараци“/, ул. „Братя Китанови“ /улицата на пицария „Верде“/, пешеходната зона от НАП – Благоевград до пл. „Македония“, както и градинката на хотел „Монте Кристо“.

Арт локациите са определени от мен, като кмет, без наем на общинските площи за посочените дати. Направление „Култура“ към община Благоевград се свърза с хората, които реализират себе си в тази сфера. Всички участници в базара са местни. Едни от тях имат и магазини, други предлагат част от творбите си онлайн, трети предлагат продукцията си в някои от магазините по централна градска част. В базара се включиха около 20 местни творци.

В заключение ще кажа, че получихме висока оценка и благодарности от гост-изпълнителите, което е важно за нас и е добър атестат за свършената работа.

„Това, което се случва тук, в Благоевград, е геройство и трябва да поздравим организаторите, че правят нещо подобно в тези тежки за всички ни времена“, сподели Влатко Стефанофски сутринта след първия ден на фестивала. Думите му бяха подкрепени и от останалите участници, което ни показа, че сме в правилната

посока, че моментът е бил подходящ и е нужно хората да се докосват до култура, независимо от пандемията и трудните времена.

Организаторите, в лицето на Bulgarian Live Music, казаха нещо, което е много важно и трябва да е водещо в случая, а именно, че сравненията за бюджета на един фестивал и за какво друго биха могли да се изразходват средствата, вместо за култура, са опасни и силно популистки и по-скоро биха разделили хората, вместо да ги обединяват, каквато е идеята на подобни събития. Там, на площада, няма значение дали си от ГЕРБ, БСП, ДПС, ДБ, или си безпартиен, там за няколко часа всички сме едно и заедно.

ИВАН ИВАНОВ

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

1 Коментар

  1. Нина

    Боже, боже! Колко много си повЕрвахте, включително и че разбирате от джаз. А за бума от заразени бяхте предупреждавани многократно!

    Отговор

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *