Вержиния Джевелекова, “Филип Морис България”: Цигарите за мен са вече минало

* Бездимните продукти на компанията бележат ръст въпреки световния спад на продажбите на конвенционални цигари заради кризата с коронавируса

Г-жо Джевелекова, оказа ли влияние кризата с Covid-19 на компанията ви и в частност и на IQOS?

– Малко и определен вид са бизнес сферите и компаниите, които не са били повлияни негативно от пандемията – може би това са единствено дигиталните комуникации и електронната търговия. Предизвикателствата в нашия бизнес модел бяха много, а най-трудните месеци бяха март, април и май, през които цялата верига беше подложена на изпитание – от забавяне в производствения процес, през непредвидените бариери пред логистиката на доставките и транспортирането на стоките, до затруднената търговия и обслужването на клиентите поради физическото затваряне на търговските обекти и работата от вкъщи.
Независимо от следването на бизнес целите обаче, основният фокус на компанията в този период остана и продължава да бъде здравето и безопасността на нашите служители, партньори и клиенти, както и оказването на подкрепа към местните общности. В началото на въведеното извънредно положение “Филип Морис Интернешънъл” обяви на глобално ниво въвеждането на три основни принципа по отношение на служителите ни в кризисния период – гарантиране на трудовата заетост, стабилност на трудовите възнаграждения и допълнително признание за онези служители, чиито работни задължения не позволяваха работа само с дигитални средства.
По отношение на изпълнението на визията ни за изграждане на бъдеще без дим, бих казала, че връщането към “нормалното” започна след месец юни. Но си даваме сметка, че нормализирането на ситуацията както при нас, така и в другите индустрии ще отнеме време и ще се случва постепенно.

Над 15 милиона са ползвателите на устройството за нагряване на тютюн IQOS по света


Поради регулаторните ограничения и забрани в нашата индустрия по отношение на онлайн комуникацията и търговията бизнес моделът ни нямаше как да бъде изцяло пренасочен към дигиталната сфера чрез онлайн дистанционно обслужване.
Но ако сега, в новата реалност, се въведат възможно най-строги мерки за контрол на достъпа до тези продукти и до информацията за тях в дигиталната среда – единствено и само за пълнолетните потребители, както е уредено в редици други страни в ЕС и по света, може да се постигне подходящият баланс. Този, който да даде възможност на бизнеса да работи ефективно при добра регулация, така че пълнолетните пушачи, които иначе биха продължили да пушат, да имат достъп до по-добри бездимни алтернативи.

Наскоро бяха обявени финансовите резултати на “Филип Морис Интернешънъл” за второто тримесечие на годината. Какво показват цифрите за бизнеса ви?

– Последните финансови резултати на компанията от юли 2020 г. показват, че очакваният спад в общия обем на продажби на всички тютюневи изделия за цялата 2020 г. в международен план, без САЩ и Китай, е приблизително между 7 и 9 процента. Не би следвало за България да е много по-различно, но все пак несигурността в ситуацията за есента и зимата остава. Но въпреки спада в общия обем на продажби на продуктите на компанията през първото тримесечие пазарният дял на нагреваемите тютюневи изделия в 57-те пазара, където те се продават (без САЩ), е достигнал до 6,3%. Общият обем продажби на цигари и нагреваеми изделия, взети заедно, е спаднал с 14.5% спрямо същия период на миналата година, като спадът при цигарите е със 17.6%, но пък растежът при нагреваемите изделия е с 24.3%. Този растеж, разбира се, се дължи на новите пазари и началния подем на новите продукти, който се наблюдаваше и у нас през 2018 г. Все пак въпреки кризата данните за бездимните продукти са окуражаващи. Ръстът на броя на потребителите на системата за нагряване на тютюн по света, които вече са над 15 милиона, показва доброто възприемане на тези продукти и една ясна тенденцията в посока на бъдеще без тютюнев дим.

Вие самата използвате IQOS от самото му въвеждане на пазара. Има ли промяна между първите седмици от преминаването към него и 3 години по-късно?

– Цигарите за мен са вече в миналото. Това, което знам от личен опит и от обратната връзка от наши клиенти, е, че само една-две седмици са достатъчни за промяната на навика – за пълното преминаване от пушенето на конвенционални цигари към устройство за нагряване на тютюн. Опитвала съм няколко пъти да запаля цигара само от любопитство или пък за тест, но със сигурност никога не бих се върнала към тях.
За потребителите голяма част от предимствата са незабавни и видими – няма дим, няма пепел, съвсем намален мирис по време на употреба, подобрен дъх и никаква остатъчна миризма в дома или по ръцете, косата и дрехите ми, както при цигарения дим.

Моят зъболекар ме наблюдава вече от 3 години и твърди, че нуждата от почистване на зъбна плака или зъбен камък е минимална в сравнение с преди, когато съм пушила цигари.

И тъй като вярвам в науката, която се подчинява на установени за всички научни екипи световни стандарти, нямам никаква причина да се съмнявам, че съм изложена на по-малко вредни вещества в сравнение с цигарите, вече повече от 3 години. А работата ни през последните години е съсредоточена върху това да предоставяме всички научни данни и факти, с които разполагаме, на научната общност, регулаторните органи и цялото общество у нас, така че да има добри решения и политики в посока намаляване на вредата от тютюнопушенето в България за тези, които все още пушат.

Материалът е изготвен със съдействието на “Филип Морис България”

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *