
Разговор с регионалния търговски мениджър на Филип Морис България за Западна България за развитието на пазара на бездимни алтернативи през последните 5 години
– Какви са последните тенденции от пазара на бездимни алтернативи на пушенето? Световната посока е към увеличение на пушачите, които заменят цигарите, но как стои въпросът в България и по специално районите, за които отговаряте Вие?
– Световната тенденция наистина е към увеличение на пълнолетните пушачи, които преминават към бездимни алтернативи. Към настоящия момент над 19 милиона души по света са потребители на бездимни алтернативи, а около 13 милиона от тях напълно са спрели цигарите. В България не изоставаме по този показател и вече над 220 000 пълнолетни пушачи са заменили тютюневия дим с някоя от предлаганите на пазара алтернативи с намален риск, като целта е до 2025 тази бройка да се удвои. Това важи с пълна сила и за районите, за които отговарям, като част от тях е и град Перник.
– От разговорите Ви с клиентите расте ли разбирането за намалена вреда при употреба на продукти без горене? Каква главна причина изтъкват те за промяната?
– При обиколките си в района, който ръководя, и срещите с клиенти и потребители ясно виждам, че разбирането и подкрепата за потенциално по-малко вредните алтернативи на пушенето за пълнолетните пушачи расте. Това е окуражителен знак, че потребителите, регулаторните органи и обществото като цяло разбират ползите им за общественото здраве. Ключов за това разбиране е достъпът до информация за тези продукти – научнообоснована и обективна информация, която създава условия за информиран избор. В началото – преди 5 години, когато започнахме да предлагаме бездимни продукти на пазара в България, информацията за тях беше много малко, разбирането – ниско, и предизвикателствата пред нас – огромни. Горд съм да кажа, че днес ситуацията изглежда различно – все повече потребители осъзнават ползите за самите тях, а и за общественото здраве, интересуват се от иновациите в сектора и са все по-критични към пазара – търсят високо качество, зад което стои може би най-важното за този тип продукти – науката и научните доказателства.
– В София е най-голямата общност на потребители на бездимни продукти, Перник е близо до столицата – има ли разлика във вкусовете на потребителите и търсенето в София и извън нея?
– Щастливи сме, че все повече клиенти и търговци в България са съпричастни към нашата мисия за бъдеще без дим – чрез тях мрежата от обекти, които предлагат бездимни алтернативи, се разширява и с това и достъпът на потребителите до тях. Изключително интересна е и връзката, която потребителите изграждат помежду си – те са истинска общност, споделят знания, обменят опит и информация, вълнуват се от иновациите и научните постижения, които стоят зад е-продуктите. Потребителите и партньорите ни в град Перник не отстъпват по тези показатели и бих казал, че са едни от най-активните и още по-отворени към иновациите и новостите, които предлагаме. Поради тази причина градът много често е „тестово поле“ за различни търговски и потребителски инициативи, преди те да бъдат приложени в останалата част от страната, тъй като обратната връзка, която получаваме от перничани, винаги е безценна и работеща. Точно затова работата в Перник за мен и екипът ми винаги е удоволствие.
– През миналата година въведохте на българския пазар и корейско бездимно устройство. Има ли разлика в търсенето му в големите и по-малките градове, отчитайки факта, че е бюджетен продукт?
– Нашите цели винаги са били да предложим на пълнолетните пушачи по-широк избор от алтернативи. През януари 2020 г. обявихме новината за споразумение за сътрудничество с KT&G – най-голямата тютюнева компания в Южна Корея, която също разработва устройства за нагряване на тютюн. В България представихме най-новата технология, предлагана от корейската компания. Важно е да се отбележи, че сътрудничеството ни с KT&G обхваща внимателна оценка на продуктите преди пускането им на пазара от Филип Морис Интернешънъл, за да се гарантира, че те отговарят на високите стандарти за научна оценка на компанията, за да се потвърди значително намаление на излагането на организма на вредни вещества, а оттам и на риска спрямо цигарите. Нашата цел е всички пълнолетни пушачи, които по някаква причина не могат да спрат цигарите, да преминат възможно най-скоро на по-добри алтернативи и да се откажат от пушенето. Подобни разширения на портфолиото ни и продуктите, които предлагаме, ни дават още една възможност да ускорим този процес.
– Работите във Филип Морис България от стажант. Бихте ли описали накратко пътя си в кариерата в компания, която минава през сериозна трансформация и обръща представите?
– Работя във Филип Морис България вече десета година. Започнах като стажант в маркетинговия отдел на компанията, а в момента съм регионален търговски мениджър за регион Западна България. Ръководя голям екип, който отговаря за отношенията с ключови партньори, дистрибутори и потребители. Ангажиран съм и със специализираната търговска мрежа, предлагаща само продукти на Филип Морис Интернешънъл, както и с развитието на инфраструктурата на компанията. През годините преминах през различни отдели и позиции, комбинирайки и прилагайки познанията си по маркетинг и продажби, като в последните години съм предимно в търговския отдел на компанията. При трансформацията на компанията много често се налага да променяме нещата, които сме правили с години, и да се отучим от предишния си опит, което се оказва голямо предизвикателство и в същото време мотивиращ фактор за всички.
Материалът е публикуван с подкрепата на Филип Морис България.