Топ теми

Дванадесетокласниците от Благоевград влязоха за последен път по класните стаи

С пробна матура по български език и литература и практически държавен квалификационен изпит по професия стартира присъственото обучение на дванадесетокласниците в някои училища в Пиринско вчера. Както е известно, след въвеждането на т.нар. ротационен принцип с началото на новата седмица на база утвърдения график по класните стаи се завърнаха учениците от 5, 9 и 12 клас, които наред с децата от начален етап, се обучават присъствено.

Д. Иванова

Разбираемо, най-развълнувани бяха абитуриентите. На тях им остават точно 11 учебни дни до края на обучението, което приключва на 14 май.

Св. Солачка

„Не мога да кажа, че по някакъв начин сме ощетени от обучението в електронна среда, защото нашите учители дават всичко от себе си и се стараят да ни подготвят по най-добрия начин. Аз обаче искам да уча присъствено най-вече заради социалните контакти”, сподели Мирослав, ученик от 12 „д” клас, специалност „Бизнес администрация”, на Професионалната гимназия по икономика, малко преди да започне часът по физическо възпитание и спорт.

М. Ковачева

В тази връзка момчета от класа разказаха, че не им липсва двигателната активност, защото дори и пред устройствата, в домашна обстановка поддържали форма. Така учителите по ФВС им показвали упражнения, клипчета и демонстрации и дори им давали домашни, като например да правят определен брой коремни преси и лицеви опори. Абитуриенти разказаха и че вече са направили няколко пробни матури по БЕЛ, учат и за втория изпит и благодарение на учителите си имат добра подготовка.

„Всеки един от колегите дава максимума от себе си, включително и при провеждането на консултации и подготовката за ДЗИ и ДКИ”, коментира директорът на ПГИ Ася Бояджиева и допълни, че в последните учебни дни при дванадесетокласниците ще бъде наблегнато на преговор на материала по отделните предмети.   

Припомняме, че в неделя по време на среща с премиера Бойко Борисов министърът на образованието Кр. Вълчев обяви, че учениците от 6-и и 11-и клас ще могат се върнат в класните стаи от 10 май, ако ситуацията с разпространението на Covid-19 у нас продължава да се развива благоприятно. По график въпросните два випуска трябва да са на училище от 17 май, но сега, според казаното от Кр. Вълчев, има вероятност завръщането към уроците на живо да се изтегли със седмица напред.

По този повод директори и учители коментираха, че са чули за предложението на министъра, подкрепят идеята, но все още /поне до вчера на обяд/ по училищата нямаше получена заповед.

„Ако зависеше от мен, всички щяха да учат присъствено”, каза Ася Бояджиева и потвърди, че действително все още няма заповед, която да регламентира и утвърждава изтеглянето на ротацията с една седмица напред.

Зам. директорът на НХГ Светла Солачка бе на мение, че най-вероятно дванадесетокласниците ще се обучават изцяло присъствено до 14 май. Въпросът е дали от 10 май учениците от 6 и 11 клас ще влязат в училище на мястото на 5 и 9 клас, или ще се увеличат випуските в присъствено обучение. Тоест всички /без три випуска 7, 8 и 10 клас/ ще учат на живо.

„Аз лично смятам, че има резон в предложението единадесетокласниците да се завърнат по-рано на училище, още повече че те се подготвят по матуритетните предмети, включително и държавния зрелостен изпит по БЕЛ, който догодина ще е по нов формат”, анализира Св. Солачка. По отношение на организацията тя сподели, че вчерашното присъствено обучение е започнало нормално, при спазване на противоепидемичните мерки, в това число и измерване температурата на влизащите в сградата, като учениците от 12 и 9 клас са първа смяна, 8 клас учат онлайн сутрин, а 10 и 11 следобед. На въпроса колко ученици са дошли на училище зам. директорът по учебната дейност поясни, че не са правили точна справка, но в първия ден на миналата ротация са отсъствали само петима ученици от общо 10-те паралелки в 8 и 12 клас.

Че отсъстващите и сега са единици, това установи репортер на „Струма” при влизането си в 12 „г” клас. Там вълнението бе по-голямо, защото в часовете за консултации абитуриентите от музикалната паралелка се „явиха” на пробна матура по БЕЛ. С влизането си в класната стая младата учителка по български език и литература Петя Михайлова донесе обемист плик и раздаде на всеки тест с въпроси от първия модул на задължителния държавен зрелостен изпит.

„Със сигурност обучението в електронна среда се отрази и повлия отрицателно на мотивацията на учениците и на тяхната подготовка. Очаквам, че резултатите от ДЗИ по БЕЛ сега ще са по-ниски в сравнение с предходните години”, прогнозира учителката. Тя припомни, че миналата година, макар и онлайн обучението да започна през втория срок и да продължи само няколко месеца, е отпаднал материал от матурата. За тази година обаче такива индикации няма.

„Имайки предвид, че настоящите дванадесетокласници се обучават в електронна среда вече година и половина, тоест от средата на 11 клас, смятам, че е удачно в ДЗИ по български език и литература да не бъдат включвани последните изучавани автори, а именно Вапцаров, Д. Димов и Талев. Подобно отпадане или облекчаване на изпитния материал ще ни даде възможност да използваме оставащото време за наваксване на пропуски от онлайн обучението и затвърждаване”, предложи П. Михайлова, която тази година „извежда” дванадесетокласниците на Националната хуманитарна гимназия

И докато в НХГ правиха пробна матура по БЕЛ, в Професионалната гимназия по туризъм и лека промишленост се готвиха за държавния квалификационен изпит за степен на професия. В училището имат една паралелка в 12 клас, затова абитуриентите учат присъствено, което, както те споделиха,  ги облагодетелства в много голяма степен.

„Да, факт е, че обучението ни може да се провежда и онлайн, но не е същото. Липсва ни прекият контакт, а не винаги в часовете по практика от вкъщи можем да си осигурим необходимите и точните продукти”, каза абитуриентът Борислав от специалност „Производство на кулинарни изделия и напитки”. Любопитното е, че самият той работи по професията от 16-годишен. За настоящия летен сезон вече има три предложения за работа в обекти на морето и сега доусъвършенства знанията и уменията си, като се подготвя за ДКИ. Така, разделени на групи, бъдещите мастър шефове влязоха в новия учебен ресторант. Под ръководството на учителя по практика Димитрина Павлова учениците приготвиха тристепенно великденско меню, включващо зелена салата с краставица, марули и яйце, свинско с ориз и спанак и курабии. Впечатление направи, че като истински професионалисти дванадесетокласниците готвиха по точно определени грамажи и стриктно спазваха съотношението на продуктите. Самият ДКИ включва теоретична и практическа част, като явяващите за професия готвач имат на разположение 8 часа да изготвят тристепенно меню по зададена тема. Затова и сега зрелостниците вложиха много труд и старание, а резултатът бе впечатляващ. В 13 часа те представиха ястията си пред специално жури. С оглед спазване на противоепидемичните мерки в учебния ресторант нямаше външни хора, а само от колектива на училището. Пред тях дванадесетокласниците презентираха ястията си, а обстановката бе като в изискан ресторант от най-висока категория.

„Смятам, че учениците ни се представиха много добре”, каза за проведения пробен изпит директорът на ПГТЛП Димитрина Иванова.

Че децата са щастливи да са в училище, изтъкна и директорът на 2-ро ОУ Милена Ковачева, където от 81 петокласници вчера отсъстваха трима. „Към момента нямаме много болни, обстановката е спокойна. Не виждам пречки учениците в 6 клас също да се върнат в училище. Още повече че те се обучаваха най-малко време присъствено”, посочи  директорът и също подкрепи идеята за по-ранното връщане на учениците по класните стаи. На въпроса дали онлайн обучението е ощетило децата, М. Ковачева припомни, че 2-ро ОУ е със статут на иновативно училище именно заради прилаганото електронно тестово изпитване. Този елемент от иновацията е разработен така, че резултатите да са максимално обективни. Тестовете се провеждат при включени микрофони и камери за определено време. Тоест субективните фактори, като подсказване и преписване, са сведени до минимум.  „Единици са учениците, които се открояват само в електронна среда. Наблюденията ми показват, че на децата, на които им се учи, полагат необходимите старания и при присъственото, и при онлайн обучението”, заключи М. Ковачева. СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА  

Коментар с Facebook

loading...

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *