Директорът на Благоевградската професионална гимназия А. Драгоев преподава по 3 предмета, за да замества отсъстващи колеги

Със свободни часове заради отсъстващи учители започна присъственото обучение на гимназистите вчера. Както е известно, с решение на Областния оперативен щаб учениците от 6 до 12 клас от училищата на територията на община Благоевград се обучаваха в електронна среда от разстояние за периода от 12 до 22 ноември, а вчера трябваше да се завърнат по класните стаи. Съответно на училищно ниво може да се внедри и т.нар. хибридно обучение – част от учениците да учат онлайн, другите присъствено, и така да се редуват.

Каква е ситуацията и как всъщност учениците се образоват, провери вчера репортер на „Струма“ в няколко благоевградски гимназии.

„Запознати сме с препоръката на МОН, че първи на училище трябва да се върнат учениците от 12 и 10 клас – заради предстоящите им държавни зрелостни изпити и национално външно оценяване, както и осмокласниците, защото за пръв път се обучават в даденото училище. Обсъдихме въпроса на педагогически съвет и преценихме, че подобно разделение ще доведе до напрежение – родители ще питат: Защо точно моето дете се обучава онлайн или не? Затова взехме решение от днес /б.р. 23.11./ да възобновим присъствените учебни занятия за всички ученици“, коментира директорът на Благоевградската професионална гимназия Антон Драгоев и допълни, че наред с действащите противоепидемични мерки са въведени и допълнителни. На всеки етаж в голямата сграда на БПГ са разположени само по 2 паралелки. В лабораториите и работилниците учениците влизат на групи, като класът е разделен на две.

Междувременно, за да проучат нагласата на родителите, от училището пускат анкета с два важни въпроса – единият е свързан с това дали да се учи дистанционно, или не, а другия – „за“ или „против“ маските в час. От гласували 107 родители 60 процента искат децата им да учат присъствено. Съответно 48% смятат, че маските трябва да се носят през цялото време на престоя в училището, 10% са „за” лични предпазни средства само в общите части /коридори, стълбища…/, 8% не могат да преценят, останалите към 36 процента са против маските.

Така след проведеното допитване и решение на педагогическия съвет вчера присъствените часове в БПГ бяха възобновени. Справката, изготвена от медицинското лице, показва, че от общо 242-ма ученици отсъстват към 40, а както сподели директорът, няколко майки на единадесетокласници се обадили да предупредят, че няма да пуснат децата си на училище.

И докато близо 200 гимназисти влязоха по класните стаи, то не всички учители дойдоха на работа. По тази причина първият час на единия 12 клас бе свободен, а другата паралелка с абитуриенти започна направо от третия час.

„Досега имахме един колега, който е в продължителен болнични от септември. Един имаше коронавирус, и аз бях под карантина 10 дни. Изведнъж обаче в събота и неделя взеха да ми се обаждат колеги. Днес на работа не са 6-има учители, казаха, че ще си правят тестове. Това е, което знам, чакам да ме информират за резултатите“, сподели директорът и призна, че е силно притеснен, защото за пръв път се изправя пред такъв проблем – да няма кой да преподава.

„Лошото е, че отсъстват и учители по специални предмети, а в банката кадри такива специалисти няма и изобщо трудно се намират заместници за професионални гимназии“, изтъкна ръководителят на БПГ, обмислящ да се обърне за помощ към Югозападния университет, макар че не е сигурно дали там има инженери точно по електрообзавеждане и електродомакинска техника, и дали биха се съгласили да влязат в училище. С оглед на извънредната ситуация и за да имат гимназистите колкото се може по-малко свободни часове, самият директор, който е учител по география, спешно се „преквалифицира“ и от вчера преподава и по история. Освен това води и часове по физическо възпитание и спорт, за да замества отсъстващи колеги.

„Въпросът е, че дори и да е под карантина например, учителят, ако се чувства добре, може да преподава онлайн, но не може да води присъствени часове“, заключи А. Драгоев.

На влизане за урок по география с осмокласници директорът разясни и че обмислят да въведат хибридно обучение. То няма да е като примерното, спуснато от МОН за разделяне на класове по график и седмици за онлайн и присъствено учене, а ще се състои в това учителите, които са в болнични, при желание да си вземат часовете следобед в електронна среда.

Че от предвидените 6 часа по програма ще имат 3, защото някои от учителите им са болни, други отсъстват, разказаха дванадесетокласници от Езиковата гимназия по време на голямото междучасие вчера. Там е взето решение на училище да се върнат само учениците от 12 и 8 клас. Така, разположени през стая на четирите етажа, общо 12-те паралелки с осмокласници и зрелостници учат присъствено, а другите са онлайн за още две седмици, след което ще се сменят. На фона на това общо 15 учители не са на работа. Трима са останали по домовете си, за да се грижат за децата си, които са ученици в начален етап и учат дистанционно, също трима са под карантина. В колектива има и педагози със сериозни съпътстващи заболявания и такива, чиито семейства за съжаление са засегнати от коронавируса и учители се страхуват за своето и здравето на близките си.

„Вече започнахме със свободните часове. Има и родители, които отказаха да пуснат децата си на училище, и аз ги разбирам. Прави са хората”, призна и директорът на Националната хуманитарна гимназия Марин Митов, който след обсъждане на педагогически съвет вчера седна да пише писмо до министъра на образованието с искане от училището да преминат изцяло към онлайн обучение. За това са се обявили и 55.3% от анкетираните 605 родители на гимназисти.

Към момента, при така създадената организация на училище, първа смяна са учениците от 12 клас, а следобед – паралелките с осмокласници, като са разположени през етаж и през стая.

М. Митов констатира и че във всеки клас отсъстват между 5 и 10 деца, а общо 12 учители не са на работа – 8 са болни, а 4-ма са си пуснали заявление за отпуски. „Имаме колега, който каза, че може да преподава онлайн, но не и присъствено, вследствие на което си пусна отпуска до Коледа”, сподели директорът и допълни, че въпросният учител е бил готов да си води предмета в електронна среда, дори и без заплащане, само и само учениците да нямат свободни часове.

Ръководителят на НХГ анализира, че въпросът със заместниците е сложен. Първо, в банката кадри няма специалисти по всички предмети и трудно се намират заместници. Конкретно в НХГ един от профилиращите предмети е историята, но от 4-ма, преподаващи този предмет, двама са болни, а останалите двама не могат да поемат всички часове или норматива за четирима. Междувременно студенти, към които са се обърнали от училището, питали може ли да дойдат утре, а не днес, понеже били на работа или имали онлайн лекции. Или както обобщи М. Митов, студентите искали да заместват, когато им е удобно на тях, без да се вземат предвид училищната седмична програма и разписание.

А иначе останалите учители от колектива на НХГ са на работните си места и съчетават онлайн с присъствените часове. Така например в единия час влизат в реалната класна стая, след това се прехвърлят във виртуалната. М. Митов пък, който е физик, е оборудвал директорския кабинет като лаборатория по физика, за да може по-пълноценно да преподава в електронна среда и съответно гимназистите да усвояват материала.

„Днес следобед /б.р. 23.11./ ще внеса предложението до министъра на образованието. Моето мнение е, че трябва да се премине към обучение в електронна среда от разстояние. С оглед на ситуацията се случва така, че с връщането на учениците само се обменят вируси, а това с нищо не допринася за облекчаването на здравната ни система. По-добре да има онлайн часове, отколкото никакви”, категоричен бе директорът на НХГ.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *