
Какво може да направи държавната Комисия за защита на потребителите за гражданите в настоящата ситуация, в която мобилните оператори обявиха повишаване на цените заради индексацията? С този въпрос звънят в „Струма” десетки благоевградчани. За коментар потърсихме бившия пиар на КЗП Габриела Руменова, която заяви следното:
„Комисията за защита на потребителите може да поиска промяна в общите условия на телекомите, ако пожелае. Към момента КЗП продължава да избягва същинския проблем за потребителите, като измества фокуса от неравнопоставеността между правата и задълженията по договорите към нелоялна търговска практика, за каквато в момента „не може да се произнесе”. Тук не става въпрос дали телекомите са приложили правилно своята клауза за индексация, а дали съществуването й без реципрочно право за потребителя да се откаже без неустойки е правомерно съгласно Закона за защита на потребителите.
КЗП трябва да следи за наличието на неравноправни клаузи в общите условия на телекомуникационните дружества и при установяване на такива да предприема действия за премахването им или обявяването им за нищожни от съда. Тя е единствено компетентна да се произнася за неравноправни клаузи в потребителски договори и тя не може да се десезира от тези свои специални правомощия и да ги прехвърля към друг регулатор. Съгласно чл. 148, ал. 2 от Закона за защита на потребителите, „когато в нормативен акт е предвидено държавен орган да одобрява общите условия на договорите с потребители и последващите изменения в тях, те се изпращат на КЗП за становище за наличието на неравноправни клаузи. Държавният орган одобрява общите условия на договорите с потребители само ако КЗП одобри предоставените й общи условия и след като прецени, че те не съдържат неравноправни клаузи“, категорична е Габриела Руменова, създател на онлайн платформата „Ние, потребителите“.
Докато сме в очакване и третият телеком да обяви индексацията, от КЗП все още няма оповестено решение има ли неравноправни клаузи в общите условия на телекомите.
БЕТИНА АПОСТОЛОВА