
„Имаме деца, които на 5- годишна възраст навигират абсолютно свободно и необезпокоявано. Дори си позволяват да ходят на срещи. До две години 95% от подрастващите ще общуват и ще се социализират през интернет. Ще имаме дигитално поколение”. Тези и други шокиращи данни и прогнози оповести експертът по киберсигурност комисар проф. д.н. Илин Савов, който изнесе лекция по темата пред директори на училища и учители от Благоевград. Срещата, състояла се в актовата зала на Благоевградската професионална гимназия, откри началникът на РУО Ивайло Златанов, който изтъкна важността на темата, свързана с предизвикателствата, рисковете за киберсигурността на ученици, учители, родители и изрази надежда, че присъстващите директори и упълномощени лица ще оценят по достойнство предоставената от лектора актуална и конкретна информация.
С уговорката, че не иска да досажда, проф. д.н. Савов представи накратко основните си експертизи и кариерно развитие.
„В момента съм комисар към Министерство на вътрешните работи, но за да бъда с вас, си взех отпуска, тъй като иначе нямам право да се явя тук пред вас. Не представлявам МВР, а себе си като експерт в тази област“, поясни професорът и със слайд в презентацията уточни, че е комисар от 2022 г. Каза, че е зам. ректор на Академията на МВР, но не е на подчинение на ректора, а на министъра, тъй като е командирован и имало разлика. Работи в системата от 25 години и няма детайл, който да не му е ясен по линията на престъпленията. Също така във визитката бе посочено, че е професор в 5 български университета, директор е на Института за продоволствена сигурност. Гостът акцентира и на научноизследователските си познания и изтъкна, че данните и извадките, които ще представи, се основават на опита му и реализираните обучения на над 4900 деца.
„Проблемът, който ще представя, не е национален, той е глобален. За съжаление ще ставаме свидетели на тенденции, които ще бъдат в посока на това как да вземем правилните решения, за да обезпечаваме сигурността си. Дигиталната ера, в която живеем, предполага тенденции, които са не само прекрасни, но и подпомагащи нашето развитие. Има много опасности и моята прогноза като експерт по сигурността е, че те ще стават все по-големи и по- големи поради няколко фактора. Първият от тях е липсата на киберкултура, която да бъде на достатъчно високо ниво. Вторият е липсата на качествени обучения както за специалисти, така и за цялото население. Професия „Киберсигурност“ стартира чак догодина. Третият фактор е свързан с хиперавтоматизацията. Тя предполага коренно различен подход към целия процес на образование. И колкото и да не искаме да приемем това нещо, то вече е факт“, заяви проф. д.н. Савов и акцентира, че в глобален мащаб се наблюдава сериозна тенденция за атаки върху системите на здравеопазването, образованието, финансите, селското стопанство, транспорта на държави. Коментира, че присъстващите могат да направят справка и макар да не е публично известно, училища във Франция, Норвегия, Латвия, Естония… масово биват атакувани от киберорганизирани престъпни групи по редица направления.
„ И няма да скрия от вас. През август месец миналата година Организацията на обединените нации /ООН/ официално предупреди целия свят, че трябва да се вземат много сериозни мерки по линия на престъпления срещу деца в онлайн пространството. И тук не говорим за киберинженери, за киберексперти, да правим хората изключителни специалисти, говорим за една превенция, която ние трябва да започнем масово да налагаме сред всички нас – вие като представители на образователните институции и ние, в това число включвам и себе си, за да може да ограмотяваме, доколкото можем, и да реализираме процеси на защита“, заяви проф. Савов и сподели, че съвсем скоро, след броени дни, заминава за световна конференция в Прага, където ще се разговаря на високо ниво за невидимите атаки в киберсредата. Специалистът предупреди, че с оглед на динамичната ситуация, до началото, а и след края на двудневната конференция, може да има съвсем различни опасности в онлайн пространството
„Трябва да си даваме ясна представа, че всяко едно кликване върху конкретния дисплей крие опасност и става все по-опасно, защото изкуственият интелект навлиза в тази сфера и в по-голямата си част започва да се използва негативно. Макар че може да бъде използван и за много обществени дейности – здравеопазване, финанси, образование… но киберорганизираните престъпни групи не се бавят изобщо. Използват възможността изкуственият интелект да събира и генерира данни“, пределно ясен бе лекторът. Примери в това отношение са множеството атакувани структури и организации в Европа. Последното „явление“ са организирани престъпни кибергрупи, които радикализират млади хора, и тази новина е от преди дни в Швеция.
Съществен акцент е, че поведението на децата започва да се изменя много бързо, но знанието на учителите в тази област /като се изключат информатиците, които са само 2% от училищния състав/ е много малко. Експертът анализира, че вече има деца, извършващи кибертормоз срещу други деца, срещу учители, директори. Така например подрастващи правят подигравателни, сексуални клипове, изображения, които могат да бъдат използвани и за изнудване.
„Тази за съжаление негативна промяна се дължи на факта, че голяма част от преподавателския състав няма познания как да се справи с подобни неща. Учениците не са респектирани от учителите и всичко това води до каскаден ефект“, коментира професорът и обясни, че когато учениците са предупредени, когато знаят каква отговорност носят, какво следва след подобно посегателство, то промяната в поведението е автоматична. Тази промяна, по думите му, се усещала след една седмица, тъй като подрастващите шоково разбирали какви са тенденциите и опасностите, каква отговорност носят. От съществено значение е и обучението на учителите в киберповедение и киберкултура, защото, както изтъкна специалистът, по този начин учениците имат много по-голям респект към преподавателския състав и споделят много повече неща
„Искам да обърнете внимание, че над 80% от днешните деца общуват и се социализират през интернет. Моята прогноза като експерт, не като служител на МВР, е, че този процент ще нарасне до 95 до две години. Тоест изцяло ще имаме дигитализирано поколение“, прогнозира проф. Савов и в потвърждение на думите си сподели, че е имал възможност да разгоря със съветника на министъра на електронното управление на Естония.
„Той ми каза така: „Ние наблюдаваме процес, който е изключително изненадващ. Младото поколение избягва изцяло живия контакт. Те вече предпочитат онлайн обучението и всичко, което се открива от дигиталния свят”. Не сме толкова далече от Естония и това идва с пълна сила. Така че вие трябва да сте подготвени”, обърна се към присъстващите експертът. Той коментира и че много ученици, включително и от елитни гимназии, не намирали мотивация да учат, да продължат образованието си. Също така много ученици не намирали някой, който да бъде посочван за пример, защото виждали как и по какъв начин могат да се изкарват лесни пари в онлайн пространството. В тази връзка проф. Савов изтъкна, че негативният пример е много по-силен от позитивния. Така киберорганизираните престъпни групи генерирали печалби от милиарди долари лесни пари за кратък период от време. На фона на това социалните мрежи също показвали негативния пример, а не давали позитивната нагласа.
„ Много от социалните мрежи се опитват да поставят граница, в която да се побира публикуването и представянето на определени услуги, поведения, за да не го виждат това непълнолетните. Това обаче не е възможно, тъй като младите хора много добре знаят как да представят себе си като пълнолетни и да се докосват до тази материя, която им променя поведението и мисленето в училищна среда и после на улицата”, каза експертът и предупреди, че онлайн тормозът ще се разраства все повече, ще бъдат атакувани и рекетирани институции. Последният такъв пример е с Върховния административен съд, когато в края на месец януари кибератака спря работата на Единната информационна деловодна система на ВАС. Що се касае до образователната система, данните показват, че 34% от тийнейджърите са били подложени на някаква форма на онлайн тормоз. Над 21% признават, че участвали в онлайн тормоз над връстници
„ Най-лошото е, че става въпрос за тормоз от връстници. Не знам дали ви прави впечатление агресивното поведение на млади хора по молове, по училищата. Това не е случайно. Цялата организация става в киберсреда, не си мислете, че се случва по парковете. Затова е много важно да се наблегне върху превантивните мерки, а това може да се случи със специализирано обучение и с правилен пример”, заключи професорът и се спря на факти, за които призна, че го притесняват много.
Първият е липсата на възпитание в семейството, включително и все повечето разводи. Вторият е липсата на нормално поведение, и трето – липсата на личен пример. Всичко това, по думите му, отвращавало децата и те започвали да променят поведението си, особено в сексуално отношение.
„Имайте предвид, че когато на едно дете му се изкриви нагласата как да се държи в киберсреда, то това може да бъде променено много трудно, защото вижда лесната страна на живота“, предупреди проф. Савов и обърна внимание на ранната сексуализация, която създавала усещане у младите хора, че всичко знаят и всичко могат
Лекторът показа на екрана платформи, сред които Фейсбук, Инстраграм, ТикТок… и предупреди, че директорите и учителите няма как да ги контролират, дори и да вземат телефоните на учениците.





„Моето мнение е, че няма как да спрете поведението на децата в междучасията или извън училище. Те ще навигират в социалните мрежи с още по-голям хъс и злоба. Разговарял съм с децата в различни класове – 5, 6, 10, 12 клас. И те казват: „Какво като мобилните телефони са забранени в училище, ние си имаме достъп до тях и сме жадни за информация, жадни сме да създаваме фалшиви профили”. Това е дигитално бунтарско поведение. И съжалявам, че ви го казвам, но поколението, което искаме да имаме – спокойно, интелигентно, покорно, с етика и морал по наш вкус, просто няма как да стане. Светът се променя с много бързи темпове. Имаме квантова революция и телепортиране на информация“, изтъкна експертът и сподели, че преди десетина дни се е завърнал от най- големия форум за киберразузнаване в Дубай. Там видял неща, които нямали нищо общо със сегашния свят, но идвали с пълна сила към Европа.
„И ще ви кажа какво ще стане. Ще стане така, че няма да имаме никакъв контрол върху процесите на младото поколение“, предупреди проф. Савов и подчерта, че ако учениците са, образно казано, 2-3 стъпки напред, то учителите трябва да са най-малко 20, за да могат да се справят с процесите и учениците да имат респект от тях.
„Моят апел към вас е концентрирано вземане на решения за бъдещето както на децата, така и на педагозите във вашите училища. Когато те са некомпетентни и не знаят какви рискове има, то няма как да „спечелят“ децата, особено да споделят някой проблем“, конкретизира гостът и обърна специално внимание на Chat GPT, като посочи, че едва 3% от младите хора знаели за рисковете от използването на изкуствения интелект за събиране и споделяне на информация. На фона на това по-малко от 10% от хората в страната ни имали познания за възможностите на изкуствения интелект, чийто предимства били масово аплодирани
„А кой ще аплодира недостатъците и рисковете? И знаете ли какво каза Илон Мъск? Че изкуственият интелект вече няма какво да вземе от човека. Това е много важно и означава, че изкуственият интелект вече е достигнал ниво, в което надгражда себе си“, описа ситуацията професорът.
Разказа и как преди дни Европол са заловили голяма групи хора, които са извършвали престъпления срещу деца чрез използване на изкуствен интелект. Ставало въпрос за брутален рекет, деца, които посягали на живота си, други – изчезвали, защото нямало към кого да се обърнат.
Друга изключителни тревожна и опасна тенденция е падането на възрастта за извършване на престъпления. „Разбирате ли за какво става въпрос? Говорим за 5-6 годишни деца. А имате ли представа какво ще е поколението след тях“, зададе, меко казано, красноречиви въпроси експертът. С уточнението, че леко е натиснал данните надолу, за да не бъдат толкова шокиращи, но иначе цялата картина му е ясна, лекторът показа резултати от проведено изследване, според което 93% от 9 до 16-годишните ползват интернет поне веднъж седмично, а 60% всеки ден. Тази цифра нараства до 80% при тийнейджърите /15- 16 г./.
Над 43% от децата, потребители в социалните мрежи, имат „скрити“ профили, които могат да бъдат разглеждани само от техни приятели. Други 28% са оставили профилите си полускрити, така че приятели на приятели да могат да ги разгледат. Повече от обезпокоителен е и фактът, че 26% от децата са с напълно открити профили, които могат да бъдат разгледани от всички.
„Идеята ми е не да ви превръщам в киберразузнаващи, киберексперти, а да активирам процеса на защита. Тоест да фиксирам проблема, той да бъде разбран и да се даде решение. И решението не е технологично. Има изследване в глобален мащаб, което сочи, че зад всяка една кибератака и кибержертва стои 96% човешка грешка“, каза на присъстващите лекторът и уточни, че човешките грешки се изразяват в незнание как да се навигира, докладва и да се управляват процесите.
Малко преди да гостува в Благоевград, проф. Савов посети Професионалната гимназия по механизация на селското стопанство /ПГ по МСС/ в Гоце Делчев, където проведе обучение сред ученици и учители.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА