Елтехник от Благоевград избра пълнолуние, за да начертае революционен проект на 2 ката на АМ „Струма“ между Крупник и Кресна, дава го безплатно

Благоевградски електротехник реши на 50% проблемите на еколозите, свързани с автомагистрала „Струма“ и преминаването й през Кресненското дефиле, като измисли как пътят да мине така, че природата да бъде максимално защитена. Нестор Караджов поиска чрез „Струма“ да покаже как ще стане това с ясното съзнание, че сериозно е закъснял с офертата, но и с надеждата, че докато отсечката Крупник-Кресна не е построена, все пак не всичко е загубено.

В основата на замисъла на Караджов е магистралата да е двуетажна, като се запазят трилентовите платна, само че вместо 6 ленти една до друга, ще има по 3 ленти на всеки от двата етажа.

Караджов е обмислил плюсовете и минусите на идеята си и ги предлага безвъзмездно на държавата заедно с груба скица, която направил с черна писалка върху бял лист А4.

Недостатъците на двуетажната магистрала са, че изпълнението ще е по-сложно, по-трудно, по-скъпо и по-бавно, честно си призна той кусурите на идеята. Срещу тях обаче има и два сериозна плюса, които не били за пренебрегване. Първият е, че този вид изпълнение на отсечката ще е щадящ за екологията, защото в източната част на планината ще бъде прокаран двойно по-тесен път. Другият плюс е, че когато вали сняг, ще е нужно пътноподдържащите машини да чистят само горното ниво, тъй като на долното няма да има и една снежинка.

Несторов разказа, че идеята не му дошла свише, а към нея го подтикнала председателката на сдружение „Да спасим Кресна“. Жената направо го помолила да измисли нещо, докато строежът на отсечката още не е започнал, защото съгражданите й са в паника от умиращия им бизнес край главен път Е-79, по който вече никой няма да минава. Разговорът между двамата бил на 5 декември и до 8 декември елтехникът мислил нонстоп върху задачата с молив и тетрадка в ръка, дори зарязал боядисването на къщата си, което бил започнал, за да се концентрира максимално върху заданието.

Въпреки че идеята още не била изкристализирала докрай и имало още какво да се изкусурява, на студентския празник той се насилил, седнал и начертал напречен разрез на магистралата заедно с отклоненията за завиване и дори опората против земетресения. Сметнал на око и мащаба – приблизително 1:150.

„Направих го на 8-и, защото беше новолуние, и прецених, че ако седна да чертая на 9-и, когато луната вече е на разсип, може и нищо да не стане“, съобразил даже този детайл Н. Караджов.

Първият човек, който видял проекта, бил братът на автора, с когото са близнаци. „Брат ми каза просто „фантасмагории“, призна си електротехникът. Въпреки това, силно вярвайки в магическата сила на новолунието, той донесе плана във в. „Струма“ с молба да го публикуваме и надеждата той да стигне до проектантите на отсечката, на които я дарява напълно безвъзмездно.

Проблемът е, че Нестор Караджов наистина е закъснял с декемврийското пълнолуние. Миналия месец, след дълги и тежки процедури, държавата все пак избра изпълнител за проектирането и строежа на отсечката от магистрала „Струма” в участъка между Кресна и село Крупник. Тя е с дължина 13,2 км и трябва се построи в рамките на малко повече от 4 г. Ценовото предложение на дружеството, което бе избрано, е в размер на близо 600 млн. лева с ДДС.

Припомняме, че в тази част от магистралата ще има 3 тунела с обща дължина около 2,5 километра, които ще бъдат със системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление и управление на движението. Ще бъдат изградени и 10 виадукта с обща дължина 3,5 км, както и 3 надлеза и подлеза.

ВАНЯ СИМЕОНОВА

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

1 Коментар

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *