Зам. кметът на община Струмяни Ф. Котева: Микрево 3 дни в плен на фолклорна магия, над 2500 участници се качват на сцената на „Малешево пее и танцува”

Зам. кметът в община Струмяни Фиданка Котева започва работа в администрацията през 2015 година като експерт по европрограми и впоследствие заема позиция заместник-кмет по хуманитарни дейности. Преди това работи над 13 години като мениджър маркетинг и продажби в хотели в Сандански. Магистър и по туризъм, а второто й висше образование е английска филология. Владее английски и руски език, има и основни познания по френски, немски и гръцки език. Работила е също в сферата на транспорта и спедицията, търговията, всички позиции в хотелиерския бранш, преподавател по английски език.

– Г-жа Котева, утре в Микрево стартира 16-ото издание на фестивала “Малешево пее и танцува”. С какво тази година фестивалът е по-различен?

– Международният фолклорен фестивал „Малешево пее и танцува“ в Микрево започва на 4 октомври. Подготовката е цялостно направена и вече сме в очакване на много състезаващи се групи и състави, а така също очакваме и много гости, които ще се наслаждават на автентичния фолклор и музика. Разбира се, фестивалът има специфичен дух и неподправена традиция, която всяка година се заражда от любовта на всички самодейци и ценители на фолклорното богатство и която любов се усеща в отношението към фестивала, в музиката, в танците, във фолклорните носии и „витае“ сякаш във въздуха през трите фестивални дни.

Ние като организатори непрекъснато се опитваме да привнасяме нюанс на новаторство, за да бъдем всяка следваща година по-атрактивни и по-интересни. Тази година сме заложили както на добри състезаващи се български групи и състави, така и на чуждестранни ансамбли от Молдова, Полша, Румъния, Грузия и Сърбия. Разбира се, във вечерните концерти и спектакли също залагаме на обичани фолклорни изпълнители, като тази година ще ни гостуват Ваня Найденова, Стойка Германова, Янко Неделчев, Сорина Богомилова и Никола Тодоров.

– Колко участници ще се качат на сцената? Разкажете по-подробно?

– За състезателната програма имаме регистрирани над 240 заявки, което е над 2500 участници, които пристигат от всички фолклорни области на България, както и от различни балкански и европейски страни. Участниците се изявяват в категории, описани в регламента на фестивала. Имаме три възрастови категории – до 12 години, от 12 до 18 години и категория над 18 години. Разбира се, всичко подробно е описано за изявата на индивидуални изпълнители, групите, автентичен или обработен фолклор и т.н. Условията са регламентирани и професионално ще бъдат проследени от жури, което е в състав от шестима доказани професионалисти – фолклористи, хореографи, музиковеди, етнографи и специалисти, свързани с фолклорната традиция, инструменталното и певческо изкуство.

– С какво фестивалът се отличава и кое е най-ценното и оригиналното в него, за да продължава да го има и да се провежда?

– Аз лично смятам, че ценността на фестивала идва от неговата автентичност и неподправеност. Т.е. той е възникнал да удовлетвори една потребност за връщане към корените, жажда и търсене на извора, на почитане на предходното и едно несекващо търсене на миналото в настоящето. Това е фестивал, създаден от хората за хората. Той не може да изчезне, докато съществува това търсене и тази потребност, заложена в гените на българина. А ние като организатори ще направим всичко по силите си, за да подпомагаме неговото съществуване и, разбира се, ще го развиваме според променящите се реалности. 

– Участват ли децата от община Струмяни и съседните общини Сандански, Кресна и Петрич?

– Да, естествено.Децата са нашата надежда и нашата гордост. Ансамбъл „Малешевци“ при НЧ „Братя Миладинови“ – с. Микрево е основен стожер във всички хореографски композиции по време на фестивала. Несъмнено дължим благодарност и на всички деца участници и танцьори и от съседните общини – Симитли, Кресна, Сандански, Петрич, които ежегодно се включват и в състезателната програма, и във вечерните ни концерти. Тук е мястото да отправя огромна благодарност и към всички самодейци от читалищата на територията на община Струмяни, техните художествени ръководители, музиканти, спомоществователи…

– Успяхте ли да се справите с бюджета на това значимо събитие?

– Събитие от подобен мащаб изисква огромни усилия, организация и помощ. Бюджетът за неговото осъществяване не е маловажна тема, но съумяваме да се справим с взаимни усилия, труд, партньорска подкрепа, с помощта на Общинска администрация и всички налични институции на територията на община Струмяни. Този фестивал е общо дело и визитна картичка на цялата общност и смятам, че всеки, ангажиран с неговото провеждане, е приел задачата си като мисия и вътрешна потребност.

Интервюто взе ЛИДИЯ МАНЕВА

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *