
Доцент доктор Ицка Дерижан е заместник-ректор „Образователни дейности“ на ЮЗУ „Неофит Рилски“ – Благоевград. Разговаряме с нея за предизвикателствата и старта на новата академична година, кандидатстудентската кампания, начина, по който ще се провежда обучението на студентите в условията на пандемична обстановка…
- Доц. Дерижан, факт е, че Ковид обстановката в страната е динамична, но все пак какви са нагласите за започването на новата академична година в Югозападния университет?
- За разлика от предишните години и особено когато за пръв път се появи пандемичната обстановка и трябваше много екстремно да се премине от присъствено към обучение в онлайн среда, сега в Югозападния университет сме относително спокойни. Имаме възможност да започнем новата академична година както присъствено, така и от дистанция. В момента очакваме последните данни от развитието на пандемичната обстановка. Използвам случая да помоля студентите да бъдат по-търпеливи. Съжалявам за голямото неудобство, което всички ние изпитваме, особено нашите студенти в задочно обучение. Първите очни занятия започват на 7 септември, но за жалост на този етап не можем да обявим дали те ще са присъствени, или от дистанция. Моля всички студенти да следят информацията на сайта на Югозападния университет. Ние своевременно ще уведомяваме и медиите, за да може всички да имаме готовност за една безоблачна и успешна, дай боже, учебна година.
- А Вашето желание какво е, доц. Дерижан?
- Абсолютно моето желание е да работим присъствено. Трета година наблюдавам нашите празни корпуси. За един преподвател няма по-голяма болка от това да не се среща със студентите си „очи в очи“. Нищо не може да замени ефекта от присъственото обучение. От друга страна, при обучението от дистанция студенти, най-вече в задочна форма, могат да съчетават работата с учението, да ползват готови материали. Те вече са публикувани на платформите, които ползваме. Така че има и плюсове, и минуси, но аз си чакам студентите.
- Обмисля ли се вариант като изминалата година големите потоци НУП /Начална училищна педагогика/ и ПНУП /Предучилищна и начална училищна педагогика/ да бъдат две седмици присъствено, за да се обучат да работят с платформите.
- Да, особено за първокурсниците ще бъде много важно да дойдат присъствено. От една страна, те трябва да получат студентските си книжки, а също така и информация за работа с платформите за обучение от дистанция. Имаме готовност за такъв вариант. Само да се надяваме обстановката да се запази като относително приемлива
- В някои университети, като например Медицинският във Варна, задължиха студентите да се ваксинират или да предоставят през определен период от време тестове с отрицателни резултати за коронавирус. Други висши училища пък дават бонуси на имунизираните – до три дни да не ходят на лекции или да участват в томбола за 1000 лв
- Това е много любопитна, атрактивна стратегия, но не стои на дневен ред в Югозападния университет. Все пак ние съблюдаваме правото на доброволен избор на човека да се подложи на различни процедури, в това число и на имунизации. Естествено, в медицинските университети и при специалности, свързани с присъствието в рискова среда, каквато е здравеопазването, е необходимо да се внимава много и да се вземат всички мерки. При нас има две такива специалности – „Медицинска сестра“, „Акушерка“ и частично „Кинезитерапия“. Те работят във високорискова среда. Там непременно ще имаме предвид минимализиране на риска за нашите студенти и по отношение на самата среда, без това да се отрази на качеството на учебния процес.
Още един въпрос стои на дневен ред и това е практическото обучение на всички специалности с педагогически профил. Присъствието на студенти в детските градини и училищата непременно се усложнява от пандемичната обстановка. Ние сме много зависими както от решенията на министерствата на здравеопазването и на образованието, така и от общини, за допускане до учебната среда и аз ги разбирам тези институции. Естествено, не можем да подложим децата на риск, затова там също ще бъдем много внимателни. В случай на усложняване на пандемичната обстановка ние сме готови да прекъснем, стопираме практическото обучение. Вместо това ще опитаме, и го правим вече втора година, ще компенсираме този дефицит към студентите с различни ситуации, пресъздаващи педагогическа среда, с клипове и различни учебни материали, за да може получаваната педагогическа подготовка да е без копромис.
- Като казвате минимализиране на риска, смятате ли да ваксинирате или периодично да тествате студентите от педагогическите специалности и обучаващите се за медицински сестри и акушерки?
- Новата академична година започва на 1 октомври. Имаме още време, за да проследим динамиката на пандемичната обстановка и тогава, съобразно нея, ще преминем към решения, които, както казах, своевременно ще обявяваме.
- Но няма да организирате томбола?!
- Не.
- Имате ли информация колко процента от преподавателите и служителите са ваксинирани?
- Ще припомня, че Югозападният университет бе първата институция, която направи организирана кампания за ваксинация още през месец февруари. И тъй като това е в рамките на личния избор и решение, не е коректно да излизаме с данни, но по моя неофициална информация голяма част от преподавателите и служителите сме ваксинирани.
- В това число и Вие.
- Да !
- Редица учители и университетски преподаватели си задават въпроса дали в един момент няма да бъдат наложени определени рестрикции на неваксинирани.
- Труден е този въпрос и зависи от много фактори. От разговори с мои колеги, университетски преподаватели в чужбина, знам, че условието да се върнат и изобщо да започнат работа е било да са ваксинирани. Ние не можем да вземем подобно решение и да издадем такава заповед, тъй като, както казах, основното човешко право е правото на избор. Що се отнася до различните кампанни, и аз като гражданин на страната ни съм свидетел на ваксърски и антиваксърски позиции и мнения. За мен на първо място стои въпросът за безопасността на собственото здраве и това на околните. И ако заради тази безопасност ми се наложи лично на мен да взема решение за ваксиниране или не, аз ще го направя. Но има хора с откровени противопоказания, силна алергизация, различни други заболявания, увреждания… Нека всеки сам вземе своето решение.
- Доцент Дерижан, не мога да не повдигна и темата за кандидатстудентската кампания. С оглед на обстановката, наблюдава ли се отлив на първокурсниците, или пък напротив – увеличават се желаещите да се обучават в страната ни, вместо в университети в чужбина?
- Аз съм доволна от развоя на кандидатстудентската кампания, защото ние имаме устойчив темп. Запазихме тенденцията от миналата година и почти всички места от държавния план-прием са заети. Все още има свободни бройки и млади хора, които ще вземат това решение в последния момент. Затова ще посъветвам интересуващите се да се свържат на посочените на сайта на Югозападния университет телефони с колегите от кандидатстудентската комисия, за да се информират къде има останали места. Бих искала да кажа и че много се радвам за излязлото постановление 283 на Министерския съвет. Тази година за втори път Министерството на образованието обявява субсидирани специалности. Това означава, че има определени специалности и направления, които анализите показват, че са приоритетни за България. Затова разходите за обучение на студентите от тези професионални направления се покриват от държавата. Целта на мярката е да възобнови интереса на кандидат-студентите към тези важни специалности, за които се очаква да има голям недостиг от специалисти на пазара на труда. За нашия университет това са специалностите в ОКС /образователно- квалификационна степен/ „бакалавър“ – „Педагогика на обучението по математика, информатика и информационни технологии”, „Педагогика на обучението по физика и математика”, „Педагогика на обучението по химия и физика” , „Педагогика на обучението по химия и човекът и природата”, „Педагогика на обучението по география и история”, „Педагогика на обучението по български език и чужд език (руски)”, „Педагогика на обучението по български език и чужд език (гръцки)”, „Педагогика на обучението по български език и чужд език (китайски)”, „Педагогика на обучението по български език и чужд език (английски)”, „Педагогика на музикалното изкуство”, „Педагогика на обучението по изобразително изкуство”, „Педагогика на обучението по технологии и предприемачество”, „Физическо възпитание и спорт”, „Оптични технологии”, „Физика”, „Химия”, „Медицинска химия” и „Математика”. В някои от тях все още има свободни места.
За ОКС „магистър“ субсидираните специалности са: „Технологии на обучението по математика и информатика”, „Физическо възпитание и спорт”, „Физическо възпитание и спорт за изявени деца и ученици”, „Музикално обучение и възпитание”, „Педагогика и социален формат на изобразителните изкуства”, „Съвременни енергийни източници и опазване на околната среда”, „Физика на атомното тяло и елементарните частици”, „Енергиен мениджмънт и устойчиво енергийно развитие”, „Биологично активни вещества и лекарствени средства”, „Метрология в химията”, „Химия и екология”, „Икономическа математика”.
Студентите, приети във всички изброени специалности, са освободени от такса за целия курс на обучение. Таксите на новоприетите и записали се ще бъдат възстановени в касата на университета.
- От днес / 1.09./ започва приемът на магистри. По колко магистърски програми предлага обучение ЮЗУ „Неофит Рилски“?
- Югозападният университет в момента има одобрени 180 магистърски програми. Наистина впечатляваща цифра. И тъй като от днес започва приемът на документи, добре е да се знае, че те ще се подават към секретарите на съответния факултет. Така че на сайта на университета са обявени магистърските специалности, конкретният факултет приема документи, като кандитите ще получат точна информация с каква продължителност ще се обучават.
- Впечатление прави изцялото новият облик на големите 207 и 208 зали в Първи учебен корпус, а в момента текат мащабни ремонти и в редица други аудитории.
- Това е така, всички се готвим за нашите студенти, радвам се, че се забелязва. Разбира се, нищо не може да стои на едно място. Дори в момента тече още един проект – по СТЕМ технологии /б.р обучение чрез методите на науката, технологиите, инженерството и математиката/. До този момент има СТЕМ центрове в различни училища. Много искаме нашите студенти да познават СТЕМ средата, за да могат, когато отидат в училище, да работят в „свои води“. Затова подготвяме първия в страната ни университетски СТЕМ център.
- Към Факултета по педагогика ли?
- Да, но и другите факултети, в които се подготвят учители в педагогика на обучението по отделните учебни предмети, като химия, физика, езици, всички с педагогическо направление. Наред с това много сериозно подготвявам всички основни аудитории за работа. Нашите студенти го заслужават!
- И на финала какво бихте казала, препоръчала или пожелала на студентите на Югозападния университет?
- Пожелавам една успешна учебна година. Пазете се, да сте здрави, очакваме ви с нетърпение и час по скоро да имаме възможност да се видим очи в очи!
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
Тази освен че понамирисва е и със сериозни академични дефицити. Срам и позор е за един университет да има толкова некомпетентни ръководители.
Тази цИцка още ли не са я направили „професор“? Хайде, че изостава от пенсионера-плагиат, тъпото БоЮр и колежката си . къносаната тройкаджийка по химия.