Топ теми

Зарадзи пакет “Мобилност”! България ще заведе дело пред Съда на ЕС

Европарламентът окончателно прие на второ четене пакета „Мобилност”. Отхвърлени бяха всички внесени предложения за изменения. България ще заведе дело пред Съда на ЕС в двумесечен срок от публикуването на пакета „Мобилност“ в официалния вестник на ЕС. С исковете ще поискаме анулиране на част от разпоредбите. Останалите държави членки ще имат възможността да се присъединят към нашата позиция, за да бъдем по-ефективни във воденето на делото. Това заяви транспортният министър Росен Желязков, предава 24 часа.

„Очаквано, но за наше съжаление, със смазващо мнозинство – с 3,5 пъти повече или 520:150/160 от гласуващите пакетът беше приет окончателно. Искам да благодаря на българската делегация за единната позиция, която изпълва със смисъл и съдържание понятия като съединение, единство и защита на националните интереси. Благодаря на всички евродепутати“, каза Желязков.

Според Желязков има шанс още преди да започне прилагането на новите правила, в рамките на 18 месеца, делото да приключи: „Ние ще искаме да бъде разгледано по същество, нямаме интерес да искаме спиране. България се свързала с всички държави от групата на единомислещите. Всяка държава има различни приоритети по отношение на различните досиета. Ние подготвяме нашите искове по значимостта на отделните файлове по трите законодателни предложения. Ние ще им дадем възможност да се присъединят към нас, но бихме ги подкрепили и по онези теми, които а сходни или са в наш интерес“, заяви министърът.

По думите му първоначално замислен като законодателство, което цели да постигне баланс между трудовите права, условията на труд и социалните права на работещите в международния транспорт, окончателно приетият текст на пакет „Мобилност“ се отдалечи съществено от наложените цели и европейски ценности.

„Стана ясно, че идеята за правилното функциониране на единния пазар и правната сигурност не са били сред съществените елементи, които се взимат под внимание по време на гласуването. Практическата неприложимост на част от разпоредбите и техния непропорционален и дискриминационен характер както и настоящата пандемична ситуация не бяха взети предвид“, коментира още Желязков.

Министърът обясни какво следва за превозвачите и шофьорите от влизането в сила на реформите в транспорта. Относно правилата за връщане на превозното средство в държавата по установяване на всеки 8 седмици – ще се прилагат 18 седмици след влизане в сила на пакета (началото на 2022 г.). Правилата относно забраната за използване на седмичната почивка на борда на превозното средство, както и задължението водачът да се връща по местоживеене или в операционния център на държавата по установяване на всеки 4 седмици – ще се прилагат 20 дни след публикуването на акта. Прилагането и контрола по спазването на последното ще се осъществява от националния компетентен орган в местоседалището на предприятието. Правилата относно командироването ще се прилагат над 18 месеца след влизане в сила на правния акт. „Правната неяснота и множеството интерпретации относно правото на избор на водача за това къде може да използва своята почивка нарушават основните права на Съюза като свободно движение на хора и ще създадат голяма правна несигурност, защото интерпретацията не е сред делегираните актове, които ЕК може да тълкува. Връщането на превозното средство в държавата по установяване влиза в колизия с прокламираните политики на ЕК и Съюза и най-вече със Зелената сделка“, коментира спорния момент министърът.

Заедно с делото пред Съда на ЕС българската страна ще продължи да настоява Европейската комисия до края на настоящата година да приключи с оценката на въздействие за последиците от връщането на превозното средство в 8-седмичен период, а също и прилагането на част от правилата за сухопътната част на комбинирания транспорт. „Ние очакваме Комисията да изпълни ангажимента си и след оценката на въздействието да внесе ново законодателно предложение, с което тези мерки и тези последици да бъдат анулирани. В този процес ние ще продължим да бъдем рамо до рамо с нашите превозвачи. Вярвам на подкрепата на българските представители в ЕП и на всички отговорни институции и колеги“, завърши министърът.

Председателят на делегацията на ВМРО в ЕП Ангел Джамбазки остро критикува резултата от гласуването като го нарече поредно доказателство за двоен стандарт в Европейския съюз.

Според него приемането на пакета потъпква правото на свободно движение и свободна икономическа инициатива и самата идея за единния пазар в Съюза. Още повече част от приетите текстове противоречат на т.нар. „Зелена сделка“. 570 хиляди празни камиона ще пътуват допълнителни 780 милиона км, изгаряйки 188 милиона тона гориво на година.

Предвидените текстове задължават шофьорите да не спят в камионите си, а в специално предвидени за целта места за настаняване, каквито към момента не съществуват.

Българският представител смята, че приемането на пакет „Мобилност“ ще доведе до заграбване на бизнеса от страна на турските превозвачи, тъй като към момента не става ясно как този пакет ще се прилага за тежкотоварни камиони и техните водачи, които не са регистрирани на територията на ЕС.

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *