Топ теми

Какви вещества най-често липсват на тялото

Тялото и умът ни се нуждаят от куп съставки, за да са здрави и да функционират правилно. Дори да се чувствате добре има голяма вероятност да развиете дефицит към някое вещество/витамин, което да доведе до куп последствия.

Екипът на az-jenata.bg представя какво най-често липсва на тялото ви без дори да осъзнавате навреме:

Желязо

Около 25% от цялото население на Земята страда от липса на желязо. Желязото е сред най-важните компоненти на червените кръвни телца, тъй като се свързва със хемоглобина и транспортира кислорода до клетките. Неговият дефицит е често срещан при децата в предучилищна възраст и при жените по време на месечния им менструален цикъл. Вегетарианците и веганите също са предразположени към липса на желязо, защото не консумират месо и животински продукти, които са сред основните източници на този компонент. Перманентният дефицит в големи количества на желязо води до анемия, умора и намалена умствена активност.

Източници на желязо: червено месо, рибни продукти, боб, семена и зеленолистни храни.

Йод

Йодът е от съществено значение за нормалното функциониране на щитовидната жлеза и за производството на хормони на щитовидната жлеза. Близо трета от цялото население по света страда от дефицит на йод. Щитовидните хормони помагат за растежа на тялото, костите и развитието на мозъка. Най-честият симптом на дефицит на йод е уголемяването на щитовидната жлеза, известно също като гуша. Това може също да доведе до задух и увеличаване на теглото. При деца тежкият дефицит на йод може да причини забавяне и аномалии в развитието.

Източник на йод: водорасли, риба, млечни продукти, яйца.

Калций

Калцият е необходим за здравината на костите и клетките. При неговия дефицит сърцето, мускулите и нервната система не действат пълноценно. Концентрацията на калций в кръвта е силно регулирана и голяма част от него се складира в костите. При дефицит в тялото, костите отделят калций. Най-често срещаният симптом за калциев дефицит е наличието на остеопороза, която се характеризира с намаляване на плътността на костите и тяхната крехкост.

Източници на калций: Риба, млечни продукти, тъмнозелени зеленчуци (спанак, броколи и др.)

Магнезий

Магнезият е изключително важен за костите и зъбите. Той помага за оросяването на крайниците и мозъка. Липсата му води до диабет тип 2, метаболитен синдром, сърдечни болести и остеопороза. Сред основните симптоми на магнезиев дефицит са ускорен/забавен сърдечен ритъм, мускулни крампи, синдром на неспокойните крака, перманентна умора и мигрена.

Източници на магнезий: пълнозърнести храни, ядки, черен шоколад, тъмнозелени зеленчуци.

Витамин В12

Витамин В12 е водоразтворим витамин и е необходим за образуването на кръв и правилното функциониране на мозъка и нервната система. Но основният проблем е, че нашето тяло не може да произвежда В12 и затова трябва да си го набавяме от храни или добавки. Основният източник на витамин В12 са хранителни продукти на животинска основа, така че този дефицит е често срещан при вегетарианците и веганите. Според проучване, до 80-90% от вегетарианците вероятно имат дефицит на витамин В12. Недостигът на хранителни вещества може да доведе до мегалобластна анемия, която е нарушение на кръвта, вследствие на разширяване на червените кръвни клетки.

Източници на витамин В12: Миди, органично месо, месо, яйца, млечни продукти.

Витамин D

Слънчевата светлина е основният фактор за синтезирането на витамин D в човешкото тяло. Така че излагането на слънчева светлина е важно за запълването на липсите му в тялото. Той е мастноразтворим в природата и действа като стероиден хормон в организма. Той пътува до различните клетки на тялото през кръвния поток и им казва да включват или изключват гените. Всяка клетка на тялото има рецептор за витамин D. Повишеният риск от фрактури и мускулна и костна слабост са някои от важните симптоми на дефицит на витамин D. Той дори може да причини рахит при малки деца.

Източници на витамин D: масло от черен дроб на треска, сьомга, яйчени жълтъци.

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *