Какви са хипотезите за падането на бойния самолет

Изтребителите МиГ-29 все още са най-новите бойни самолети в българските военно-въздушни сили. Получени са още от Българската народна армия в края на 80-те години. Съветският съюз доставя у нас общо 22 самолета – 4 двуместни учебно-бойни и 18 бойни самолета.

За времето си това е един от най-добрите, мощни и евтини за експлоатация изтребители, пише Нова ТВ. Постепенно обаче и тази техника остарява – както физически, така и морално. През годините имаше няколко предложения за модернизация на изтребителите, но в крайна сметка се стигаше само до ремонти, удължаващи живота им.

През годините няколко самолета бяха загубени в авиоинциденти. През 1994 година при полет на малка височина с МиГ-29 загива командирът на авиобаза Равнец полковник Иван Даев. Другият загубен в инцидента самолет е учебно-боен МиГ-29 уб край село Голям Чардак  през 2012-а година. Двама пилоти катапултират успешно.

На този етап у нас служат около 15 изтребителя, от които три двуместни. Реално, в полетно състояние са 6-8 МиГ-29.

Според военни експерти, без черните кутии, отговор на въпроса какво се е случило в пилотската кабина на МиГ-29, трудно може да се намери. Те обаче допускат различни хипотези, довели до инцидента, една от които е пилотска грешка.

„Той може така да загуби ориентация и да се блъсне във водната повърхност. Което е най-нещастният случай“, обясни авиоекспертът Ангел Борисов.

Опитът на пилота кара експертите да вярват, че непредизвикана грешка е малко вероятна. Затова потърсиха причините и в условията, при които майор Терзиев е летял.

„Действията над море винаги са по-сложни, отколкото по суша. Липсват много от обичайните ориентири”, коментира бившият военен министър Тодор Тагарев.

„Затова, често с кулата се обменя информация и пилотът пита: „Небе или земя“, тоест, да се издига нагоре или да снишава, защото той нищо не вижда“, добави Борисов.

Не на последно място специалистите допускат техническа неизправност в изтребителя да е довела до падането на самолета. Причината била дългият стаж на МиГ-овете във Военновъздушните сили.

„Днес беше споменато, че специално тези са от 89-а година. МиГ-29 в България има и от по-рано“, каза бившият военен министър Велизар Шаламанов.

„Много голяма част от самолетите не летят, което води до неритмична подготовка на самите пилоти“, добави авиоекспертът Димитър Ставрев.

Според Шаламанов обаче по-големият проблем бил, че тези изтребители не са модернизирани.

„Всички говорим за изкуствен интелект, всички говорим за сензори, един съвременен самолет като F-16, който придобиваме, има тези възможности в електрониката“, посочи той.

Извън възможните хипотези за инцидента, експертите забелязват и друго – майор Терзиев вероятно не е успял да се катапултира.

„Чисто технически, ако има катапултиране, трябваше да има и сигнал от това, че е на вода с лодка и маяк“, смята Шаламанов.

Кога ще бъдат открити черните кутии, съдържащи отговорите на всички въпроси, остава неясно.

„Има случаи на катастрофирали самолети, в които месеци по-късно черната кутия се намира, има и случаи, в които никога не се намира“, каза Тагарев.

До изясняване на случая, по думите на специалистите, на МиГ-овете няма да се лети. Експертите са лаконични и за шансовете на пилота да е оцелял.

„Това, че се намери жилетката, е само един минус. Минус за живота на пилота“, смята Борисов.

Коментар с Facebook

loading...

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *