Какво представлява задвижващият вал? Как работи. Често срещани неизправности

Задвижващият вал е елемент от задвижващата система на автомобила и неговата задача е да предава задвижването от двигателя, разположен в предната част на автомобила, към задните колела. Този вал се използва в автомобилите със задвижване на задните колела и със задвижване на четирите колела.

Задвижващите валове се произвеждат от стомана, алуминиеви сплави, а при спортните автомобили – от въглеродни влакна (за намаляване на теглото). Задвижващият вал е разделен на две или няколко части поради намаляване на вибрациите, породени от високата скорост на вала.

Принцип на действие на кардана, състав

Карданните съединения на задвижващия вал се използват, за да се гарантира, че двете части на вала могат да се въртят една спрямо друга. Тези шарнири представляват кръстовидна става, чиито рамена завършват с опорни елементи, и се предлагат в две разновидности:

  • без необходимост от поддръжка;
  • тези, които трябва да се поддържат редовно чрез доливане на грес.

Този принцип на работа има и недостатъци. В зависимост от броя на оборотите ъгълът на завъртане е ограничен (колкото по-голям е броят на оборотите, толкова по-малък е ъгълът). Второ, докато активният вал (който задава въртящия момент) се върти, пасивният вал (който получава въртящия момент) се движи с променлива скорост. Скоростта на въртене на пасивния вал се променя 4 пъти на оборот. Решението на този проблем е да се използва втори универсален шарнир. Той се монтира с отместване, така че когато единият шарнир забавя, другият шарнир ускорява, като по този начин се елиминира разликата в скоростта на задвижващия вал.

Универсалният шарнир се състои от една или повече секции от куха тръба със следните компоненти:

  • фланцова вилица;
  • напречен вал; 
  • плъзгащи се шлици (плъзгаща се вилица);
  • външен лагер;
  • маслени уплътнения; 
  • салникова клетка. 

Конструкцията на задвижването зависи от условията на работа и натоварването. При автомобилите валът има по-малко части, което повишава надеждността на работа.

Забележка: за специалното оборудване се разработват модели за екстремни условия, т.е. за високо механично натоварване, като се свежда до минимум въздействието на замърсяването.

Видове задвижващи валове

Съществуват два вида задвижващи валове: асинхронни и синхронни. Асинхронният тип се използва в много автомобили със задно или пълноприводно задвижване. Особеността му е, че в процеса на движение се образуват различни ъглови скорости. Това се дължи на свързването на двете вилки посредством кръст под прав ъгъл. Второстепенният вал изостава от основния и го изпреварва два пъти. За да се компенсира, се монтират допълнителни универсални шарнири с неравномерни скорости. Те се монтират на краищата на вала. При това разположение е позволено да се променя ъгълът между тръбите до 20°. Поради тази разлика в ъгъла асинхронният вал често се нуждае от ремонт.

Проблемът е решен чрез добавяне на шарнири с различни ъглови скорости, те изравняват ъглите. Валът с тези стави придобива различна механика на работа и се нарича синхронен. Особеност на синхронните универсални шарнири е възможността да работят при ъгли на отклонение до 70°. Налице е намаляване на вибрациите, увеличаване на живота без ремонт. Единственият недостатък е вероятността да се повредят праховите покрития на пътя.

Какви неизправности могат да възникнат в задвижващия вал? Проверка на състоянието на механизма

Първите признаци за неизправности в задвижващия вал са шум и повишена вибрация. Вторичен признак е изтичането на масло в мястото на свързване на вала със скоростната кутия. Ако по време на превключване на предавките се чува почукване, тогава трябва да се провери задвижващият вал.

За да го проверите, се нуждаете от надлез или ревизионна шахта. Необходим е лесен достъп до всички елементи, добро осветление. Какви части трябва да се проверят:

  1. Крепежни елементи. Проверете наличието на блокираща шайба и степента на нейното затягане върху гайката на междинната опора и свързващите фланци. Възможен дефект е появата на хлабини и вибрации.
  2. Състояние на еластичната връзка. Възможно е нарушаване на целостта, механични повреди. Те оказват влияние върху степента на компенсиране на преместването на елементите на кардановия вал. Бавно въртене на кардана по посока на часовниковата стрелка и обратно, това е начинът за проверка. Не трябва да има хлабина.
  3. Появата на пролуки между плъзгащия се ярем и вала. Това се дължи на износване на частите. Завъртете вала със съединителя, за да проверите. Ако има хлабина или луфт във вала, яремът трябва да се смени.
  4. Съединения. Удобно е да се проверява с помощта на отвертка с прорези. Тя се вкарва в отворите на вилките. Признак за неизправност е хлабината при движение.
  5. Лагер на окачването. Ако по време на люлеенето на вала се наблюдава биене на лагера, това показва неговата подмяна.

Препоръчва се задвижващият вал да се балансира върху стойка. За тази цел на вала се монтират специални балансиращи пластини. След приключване на работата се проверява тяхното състояние. Струговането може да бъде алтернативен метод.

Откъде е взета информацията:

Как работи задвижващ вал на автомобила – euavtochasti.bg

Какво представлява карданният вал в автомобила – bg.puntomarinero.com

loading...


Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *