Как да вечеряме, за да не пълнеем

Ако се доверим на древната японска поговорка: “Закуската изяж сам. Обяда раздели с приятел. А вечерята – дай на врага си!”, би следвало да си лягаме прегладнели и без настроение. 

Препоръчително е да се придържаме към съветите на съвременните диетолози за последно хранене от малка порция в ранните часове на вечерта, но колко от нас действително го правят?

Разбира се, има хора със свободни професии, които разполагат с времето си и могат да спазват всички правила за здравословно хранене с лекота. Но какво да кажат простосмъртните, които често пропускат закуската, в бързане за работа, хапват “на крак” някакви “junk foods” и като се приберат късно вечер се нахранват обилно, обезумели от глад след натоварения ден.

Да погледнем истината в очите – крайното пропускане на вечерята означава:

• Нищо вкусно за любимия човек и по-малко любов, преминала през стомаха му.
• Празен стомах, трудно заспиване и тежко ставане на сутринта.

Спазването на съвета на специалистите за ранна и малка вечеря е доста по-полезно, но изисква силна воля и перфектна организация на деня, които невинаги зависят само от нас. Другата крайност с тоталната дезорганизация и безразборното хранене водят до нездравословен начин на живот, който е въпрос на личен избор и не води до нищо добро за организма.

Как да намерим златната среда? Какво, кога и как да вечеряме, за да сме в добра форма, да спим пълноценно и да се събуждаме заредени с енергия.

Биологичният часовник също тиктака в полза на ранната вечеря, тъй като в покой тялото няма нужда от гориво и приетата енергия се складира под формата на мазнини. Но празният стомах не заспива лесно, така че решението не е “не вечеряш – отслабваш”.

 Идеалното време за вечеря е 19-20 часа, но ако си легнете преди 23 часа, иначе трудно ще контролирате глада в малките часове на нощта.

С два лесни трика може да овладеете донякъде нощния апетит, но не и ако страдате от (Night Eating Syndrome – NES) или т.нар. “синдром на нощното хранене”.

Пиенето на повече течности вечер за запълване на стомаха е единият трик за избягване на вечерното преяждане. Другият е да миете зъбите си веднага след вечеря, вместо преди лягане, за да си създадете нагласата, че вече сте приключили с храненето за деня.

Страдащите от “синдром на нощното хранене” не могат да спазват подобни съвети, защото обикновено през деня нямат апетит и компенсират с тежки нощни пристъпи на глад.

• По-нискокалорични продукти за вечеря = по-малко мастни натрупвания в тъканите.

• Протеините и мазнините се разпределят по равно през целия ден, а въглехидратите намаляват с всеки изминал час.
• Перфектната вечеря включва протеин от някакво месо (пиле, риба или нетлъсто свинско и телешко) и сезонни зеленчуци, според фигурата.
• Ако имате проблеми с килограмите, може да се ограничите до салата за вечеря.
• При нормално тегло към месото и салатата може да си позволите и филийка пълнозърнест хляб.
• Слабите дами, които ядат без да качват килограми, не е необходимо да се ограничават по никакъв начин, а да се наслаждават на добрия си ген.

Гладниците, които си лягат късно и не могат да заспят, ако не хапнат нещо преди лягаме, най-добре да заложат на извара, мляко или яйца. Алкохолът? Чаша вино винаги е добре дошла, твърдият алкохол и сладките коктейли не са за предпочитане, бирата не вреди, ако е в разумни количества. И помнете, вечерята не е порок, а удоволствие, което се консумира с интелект.

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *