Как да стимулираме хормоните на щастието

Копнеете за щастие?

Възможност да го постигнете крие собственото ви тяло във вид на серотониндопамин, окситоцин, известни още като хормоните на щастието. Трябва само да им дадете малко тласък, пише 24 часа. Как?

Ходете на масажи

Те действат благотворно не само на гърба, но и на мозъка. Изследвания показват, че разтривките намаляват хормона на стреса кортизол с до 31% и повишават серотонина и допамина съответно с 28 и 30 на сто, съобщава сайтът MSN.com.

Пийте зелен чай

Съдържащата се в него аминокиселина л-теанин има релаксиращ ефект върху тялото, като повишава активността на алфа-вълните в мозъка. Тази напитка не само намалява стреса, но повишава концентрацията на “щастливите хормони”.

Излагайте се на слънце

Лъчите му стимулират производството на серотонин в мозъка. Това е една от причините, че през зимата и в мрачно, дъждовно време нарастват депресиите и самоубийствата, а слънчевият ден подобрява настроението.

Слушайте музика

Научно е доказано, че класическа, джаз или рап – според вкуса ви – мелодия носи удоволствие, което пък стимулира производството на допамин в мозъка.

Яжте повече въглехидрати

Макар и нарочени като вредни за редица болести, те влияят положително върху настроението. Има доказателства, че при жени със синдром на предменструално напрежение и хора със сезонното афективно разстройство зърнените храни, сладкишите, сладоледът действат като самолечение и повишават концентрацията на “естествения антидепресант” серотонин в тялото. Въглехидратите обаче водят до трупане на килограми, затова изберете по-здравословни варианти като пълнозърнен хляб и киноа.

Практикувайте йога, тичайте

Освен че укрепва сърцето и понижава кръвното, редовното упражняване на йога подобрява настроението и прави хората по-доволни от живота си. Проучвания сочат, че този спорт намалява стреса и тревожността. Доказано е, че той повишава нивата на естроген при жени в менопауза, а това повдига серотонина и така намаляват безпокойството и раздразнителността.

Подобни са ползите и от друга физическа активност като разходки на бърз ход и тичане.

Медитирайте

Изследване установи 65% повишаване в производството на допамин при хора, практикуващи медитация.

Пийте краве мляко

То съдържа алфа-лакталбумин – протеин, който повишава умствените способности на хора, предразположени към стрес. Как? Като повишава нивото на аминокиселината триптофан и на серотонина в мозъка.

Обърнете се към психотерапевт

Не всеки има куража да го направи, за да не му лепнат етикета “луд”. Но редовната консултация с такъв специалист може да ви направи щастливи. Тъй като настроението и серотонинът взаимно си влияят, сеансите при психолог повдигат нивото на този хормон и съответно настроението и оптимизма.

Прегръщайте се и се целувайте

Когато, разбира се, положението с коронавируса позволи това. Изследване на 60 жени във фертилна възраст показа, че онези, които често прегръщат партньора си, имат по-ниско кръвно налягане и по-високи нива на окситоцин от средните.

Целувките имат подобно действие. Притискането на устните към други и обменът на слюнка засилват отделянето на “хормона на любовта” окситоцин, който непряко влияе върху чувството за щастие и намалява кортизола в кръвта.

Смейте се

Това подобрява настроението. Според специалистите смехът повишава нивата на серотонин и допамин в мозъка. Той освобождава и ендорфин, който помага срещу тревожност и депресия. Лекарите прилагат смехотерапия и срещу състояния на стрес и потиснатост.

Използвайте лавандула

Тя ухае прекрасно, а етеричното масло от нея успокоява възбудата, сваля напрежението, влияе положително върху душевното здраве, действа срещу безсъние. Изследване показва, че вдишването на тази миризма усилва концентрацията на серотонин в тялото.

Доставяйте си витамин B6

Ако сте депресирани, това може да се дължи на начина, по който се храните. Включете в менюто риба тон, треска, сьомга – те са добър източник на този витамин. Той помага на тялото да произвежда серотонин, намалява симптомите на стреса. Ако не обичате риба, заменете я с пиле, пуйка, телешки или агнешки дроб, леща, моркови, спанак, богати на витамин B6.

Вземайте витамин C

Той не само действа срещу простуди, но помага и за повишаване на прогестерона и хормона серотонин, който намалява тревогата и тушира промените в настроението. Изследване върху 122 жени с проблеми в зачеването установи, че всекидневният прием на витамин С повишава нивата на прогестерон.

Поставяйте си цели

Душата се радва, когато изпълнявате задачи. Всеки път, когато осъществите някакъв план, доволството води до освобождаване на допамин. Набелязвайте си намерения за деня, седмицата и месеца, запишете ги и отмятайте свършеното – ще усетите чувство на задоволство, което тонизира.

Вземайте топли вани

След дълъг уморителен ден те ще ви възродят. Потапянето в приятно загряващата вода отпуска тялото и има положителен ефект върху естрогена и окситоцина.

Яжте шоколад

Черният шоколад не само намалява риска от сърдечни болести и рак, но и повишава настроението. Той повдига количеството на серотонина и допамина. Но не прекалявайте – талията ви ще пострада.

Коментар с Facebook

loading...

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *