HP-p1-728×90 Refan
HP-p1-728×90 Refan
HP-p1-728×90 Refan

Как работата на смени се отразява на нашия сън

Работата на смени, независимо дали са дневни, нощни или на ротационен принцип, водят до конфликт между заложения биологичен часовник на организма и обкръжаващата го среда. Това може да стане причина за отделяне на определени химикали, които правят човека сънлив по време на работа и обратното – да доведат до невъзможен или недостатъчен по продължителност сън, когато е дошло вече време за почивка. Подобни оплаквания се наблюдават и при смяна на повече от два часови пояса, когато за кратко време настъпва временно объркване на вътрешно заложения във всеки организъм биологичен часовник. В този случай обаче, достатъчно е синхронизиране на навиците на сън, хранене, както и редовната експозиция на естествения регулатор на нашия биологичен режим, а именно светлината, за да се адаптира организма по-бързо към новите условия. Не такъв е случаят обаче при работата на смени. Последните представляват едно постоянно предизвикателство пред адаптационните способности на организма.

До какво може да доведе работата на смени?

Извънредна сънливост на работното място, както и в извънработно време;

Трудно или невъзможно заспиване – дори да е дошло време за почивка, външната среда, в това число най-вече светлината често са причина за подаване на възбудни сигнали към мозъка. Последният държи организма буден и „нащрек”;

Недостатъчна продължителност на съня – отново външната среда и вътрешно заложения в организма биологичен часовник е причина за трудно поддържане на 7-8 часов пълноценен сън;

Некачествен и непълноценен сън, дори и да е достатъчен като количество;

Трудна концентрация и разсеяност;

Забавяне на реакциите, трудно вземане на решения;

Раздразнителност и депресия – появата им е във връзка със секрецията на определени хормони, която е подвластна на т.нар. циркадианен ритъм на организма и се влияе от неговия биологичен часовник;

Проблеми в междуличностовите отношения;

Хронични заболявания – сърдечно-съдови заболявания, язва, гастроинтестинални смущения. Изследванията показват значително увеличение на триглицеридите при пациенти, работещи на смени, в сравнение с общата популация. Непълноценния и недостатъчният по количество сън се спряга едновременно и с появата на метаболитни смущения – обезитас (напълняване), промени в апетита и др. Продължителната сънна депривация може да стане причина за поява на т.нар. микросънища. Последните представляват епизоди на неволево заспиване, траещи само няколко секунди. Въпреки това последните са свързани с голям риск, особено в случаите на шофиране или извършването на друга вид, високорискова работа.

Как да останем будни по време на работа?

Преди всичко това зависи и от естеството на работата. Няколко са основните неща, които можем да спазим, особено преди поемане на нощната смяна, а именно:

Разходка преди работа – особено, когато слънцето все още не е залязло. Светлината е естествен сигнал, който държи организма буден и готов за работа;

Кратка дрямка преди, а защо не и по време на работа – обикновено 10-15 минути са достатъчни на тялото да възстанови голяма част от енергията си;

Прием на енергизиращи напитки – в това число, съдържащи кофеин течности. Желателна е тяхната употреба в началото на смяната, но не и към края, когато скоро се очаква да дойде така желаната почивка;

Повече движение по време на работа – в случаите, когато това е възможно се постарайте да си създавате движение, дори това да не е част от работния Ви процес;

Ако на края на нощната смяна се чувствате сънливи и уморени, обмислете да се приберете с обществения транспорт. Шофирането в това състояние крие сериозен риск.

Как най-лесно да заспим след нощна смяна?

Не пийте кафе в края на нощната смяна;

Носете затъмнени очила по пътя към дома. Така организма Ви сам ще се настрои за предстоящия сън;

Изключете телефона си и всички средства за комуникация, които могат да прекъснат Вашия сън. Информирайте и Вашите близки да не Ви безпокоят;

Затъмнете максимално спалнята си и изключете всички средства, които създават шум. През деня това често е невъзможно, затова може да си пуснете т.нар. „бял шум” или друг звук, който Ви създава усещане за спокойствие;

Избягвайте приема на алкохол преди лягане – макар и да има седативен ефект, често става причина за по-ранно събуждане и непълноценен сън;

Обърнете се към лекар, в случаите когато недоспиването стане хронично и сериозно влошава Вашата работа и социален живот.puls.bg

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *