Как се променя тялото на всеки 10 години

В зависимост от възрастта в човешкия организъм на всеки 10 години настъпват неизбежни промени. На някои определено им личи. При други това трудно се забелязва, дори и на снимки в модното из социалните мрежи 10 years challenge, което показва как сте остарели или ще остареете за десетилетие.

Нещата зависят не само от гена, а и от начина на живот, храната, грижата за тялото и душата, физическата активност. Но все пак с годините тялото и органите вече не са същите. Това е разликата между “млад” и “младеещ”. Как ни променя всяка декада, разказват експерти пред руското издание РБК, цитирано от 24 часа.

От 20 до 30 години

В периода от 22 до 26 години скелетът спира да се развива, но за укрепване на костите все така са нужни витамин D и калций. Забавя се обмяната на веществата, затова трябва да внимаваме какво ядем, да ограничим сладките неща и да следим индекса на телесната си маса – показател за определяне на здравословното тегло и за диагностициране на затлъстяване и недохранване, който в този период трябва да е в рамките от 18,5 до 25.

Тялото намалява производството на колаген, който отговаря за еластичността на кожата, забавят се процесът на обновяването ѝ и работата на потните жлези. Същевременно връзките между невроните укрепват, развива се челният лоб на мозъка, отговарящ за логическото мислене, хормоните се уравновесяват.

До 30 години израстват зъбите мъдреци (обикновено този процес започва още от 16 г.). Но те може и въобще да не се появят – заради преработените храни необходимостта от тях при съвременния човек отпада и у някои липсват дори в зародиш.

От 30 до 40 години

В тази възраст кръвоносните съдове постепенно губят еластичност, повишава се кръвното налягане, спада тонусът на мускулите и на човека са необходими повече физически упражнения и спорт.

Намалява масата на костите и те стават по-крехки, костната тъкан се уплътнява. Ако водите заседнал и неподвижен начин на живот, мускулните влакна се топят и се заместват от мазнини.

Това е най-успешният период в интелектуалното развитие: човек има повече опит и знания, по-рядко се поддава на хормонални атаки. В тази възраст при мъжете и жените започват да се появяват бели коси заради намалената активност на меланоцитите – клетките, които образуват пигмента меланин.

Забавя се функцията на слюнчените жлези, които досега са чистили по-добре зъбите, затова трябва внимателно да следите за гнилости в устната кухина. Протеините колаген и еластин губят влага и се разрушават под въздействието на ултравиолетовите лъчи и нови почти не се произвеждат. Затова при любителите на слънчевия загар кожата старее по-бързо.

От 40 до 50 години

Около петото десетилетие човешкият мозък губи ежедневно до 10 000 нервни клетки и 1-2 процента мускулна маса годишно. У жените значително се понижава нивото на естрогена и в резултат на това се повишава кръвното им налягане. Заради забавяне в обмяната на веществата активно се трупат мазнини, особено в областта на корема и талията.

Ако не сте се хранили правилно и добре предишните години, може да започне износване на костите и ставите. Именно след 40-те у някои зрението значително се влошава. Много е важно да продължите да се занимавате със спорт за тренировка на мускулите и укрепване на сърцето.

Натоварвайте се с аеробика, йога, плуване, но само след консултация с лекар. Може и да не се потите във фитнес залата. Научното издание British Journal of Sports Medicine публикува резултати от международно изследване, според които спортните игри и друга активност вършат същата работа. Може да практикувате тенис, бадминтон, танци, да карате велосипед, да посещавате често басейна.

От 50 до 60 години

В тази възраст рискът от нарушения в работата на стомаха и червата става висок. Някои развиват очно перде и дегенерация на ретината. Кожата продължава да губи еластичност, но този процес може да се забави с правилна грижа и начин на живот. Около 60-те започват да се разрушават клетките на практически всички телесни органи, включително мозъка. Това забавя познавателните способности и влошава паметта. Тогава към храната можете да добавите продукти за съхраняване на зрението и паметта. Спортувайте, но в съответствие с възможностите си, за да поддържате, а не да подронвате здравето си.

За укрепване на мозъчните функции е важно да не прекратявате интелектуалните занимания. Четете, учете чужд език, развивайте умения като готвене по нови кулинарни рецепти. А защо и да не се захванете с някой музикален инструмент?

От 60 до 70 години

Заради умирането на клетките работата на рецепторите се притъпява. Човек по-трудно различава миризми, вкусове и даже промяната в температурата. Някои мръзнат в жеги, други не усещат студ. Към 70-те г. гласът се изменя заради постоянно напрежение и разтягане на тъканите на ларинкса. Важно е да продължите да следите състоянието на сърцето си, да ходите на редовни изследвания при основните лекари, да внимавате с теглото.

Физическата активност може да се снижи и замени с дълги разходки и плуване. Въпреки значителните промени в организма на тази възраст някои хора поддържат форма и впечатляват с външния си вид на плажа.

От 70 години нагоре

У хората на тази възраст процентът подкожна мазнина намалява, бръчките стават по-дълбоки и видими, а кожата – суха и отпусната. Възстановяването на тъканите се забавя, драскотините и раните зарастват по-бавно. Косата изтънява и пада, губи пигмент.

Над 70 са разпространени болестите на костите и ставите, а мускулите атрофират дотолкова, че човек бързо се уморява даже при леко физическо натоварване. Спадат функциите на дихателната, храносмилателната и сърдечносъдовата система, страдат зрението, слухът, обонянието, осезанието.

Възрастта влошава способността да се запаметят скорошни събития, но често се появяват спомени от предишни години, затова престарелите толкова обичат да разказват за младостта си.

Със старостта идват и тревогата, песимизмът, депресията, безсънието. Затова въпреки многобройните физически проблеми в този период на живота е много важно да си запазиш доброто настроение и позитивната нагласа, да следиш храната си и да укрепваш организма, да излизаш повече на чист въздух.

Хората над 90 години се смятат за дълголетници, но мнозина от тях продължават да водят активен живот. Известната психоаналитичка Хеда Болгар до 104 г. четеше лекции, ходеше по конференции и приемаше пациенти. До края тя тренираше йога, спазваше здравословен хранителен режим, спеше добре и се стараеше да не губи оптимизма си. 

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *