Кое моторно масло е по-добре да изберете – със или без добавки

Подобряването в свойствата на моторните масла е възможно и чрез използването на специални добавки. Рано или късно, по частите на двигателя се образуват въглеродни отлагания. Такива са в резултат на влага, странични продукти от изгарянето, метални частици, ръжда и кислород.

Добавките увеличават смазочността на продукта, като в същото време минимизират получената утайка. Така се намалява и вредата от външния им вид.

Най-често добавките включват следните съставки:

Индекси за оптимизиране на вискозитета

Благодарение на тях, когато температурата се повиши, масленият слой не изтънява толкова много.

Почистващи съставки

Те се използват за отстраняване на отлаганията. Обикновено под формата на твърди вещества. Въпреки, че основната им цел е да предотвратяват образуването на ръжда и високотемпературни отлагания.

Диспергатори

Отделят твърдите частици, като същевременно ги държат в разтвор. Не позволяват да се образуват утайки или сажди. Някои видове добавки едновременно функционират като детергенти и диспергатори.

Противоизносване

Предпазва металните повърхности, когато смазващият филм вече не е непрекъснат. Най-често използваната добавка е цинково фосфорно съединение (ZDDP). Производителите използват и други съединения, например фосфор и сяра.

Модификатори на триене

Тяхната функция е да намалят триенето, между частите на двигателя, което по най-положителен начин влияе, върху степента на ефективност. Молибден, графит и някои други вещества действат като добавки.

Депресанти на изливащата точка

Когато температурата е нула градуса по Фаренхайт, вискозитетът на маслото е нисък. От това не следва, че при отрицателни температури, маслото ще тече безпроблемно. В моторното масло има восъчни частици, които могат да се втвърдят и по този начин да предотвратят свободното плъзгане на частите. Температурните депресанти помагат да се предотврати този процес.

Антиоксиданти

Те предотвратяват окисляването (и вследствие на това удебеляването) на моторното масло. Такова се случва, когато температурата на двигателя се повиши. Въпреки това, антиоксидантите не са единствените, които контролират процесите на освобождаване. Други добавки като средства, против износване могат да служат на същата цел.

Инхибитори на пяна

Разпенването се получава, поради избиване на маслото на коляновия вал в масления съд. Течността е по-ефективна среда от маслената пяна. Тези добавки се използват за разбиване на мехурчета и превръщане на смазката в желаното състояние.

Инхибитори на корозията

Тяхната задача е да предпазват частите от киселини и влага.

Изборът на двигателно масло с различни добавки не означава подобряване работата на двигателя. Напротив, може само да влошите нещата. Например, серните съединения с противоизносни и антиоксидантни свойства са напълно способни да увеличат консумацията на бензин. Те имат отрицателно въздействие, върху работата на каталитичния конвертор.

Балансът, срещу износване може лесно да се разруши от твърде високата концентрация на измиващ агент. Високото съдържание на някакъв вид химикал в маслото, може да увеличи разхода на гориво, повлиявайки по определен начин над действието на катализатора. Добавките против износване и намаляване на триенето, могат да съдържат съединения, които правят катализатора по-малко ефективен.

Използването на серни съединения, в моторно масло или бензин е законово ограничено, в резултат от натиска на околната среда. Производителите, опитват по някакъв начин да изравнят тези ограничения. За целта се опитват да намалят разходите за производство на масла. Те изключват един компонент от фино балансиран продукт, защото може да доведе до много негативни последици.

Днес на пазара за автомобилни компоненти могат да се намерят голям набор, както от авто части, така и от моторни масла.

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *