HP-p1-728×90 Refan
HP-p1-728×90 Refan

Кои храни контролират диабета?

Да се намери най-добрата храна за страдащите от диабет не е никак лесно. Основна цел е да се контролират нивата на кръвната захар, както и да се прави превенция на усложненията на диабета, включително сърдечни заболявания.
Включете в менюто си тлъста риба – една от най-здравословните храни на планетата. Сьомга, сардина, херинга, аншоа, скумрия са богат източник на омега-3 мастни киселини, които оказват благоприятен ефект върху дейността на сърцето. Особено подходяща храна за диабетици, предразположени към сърдечни болести, включително инфаркт.
Редовната консумация на тлъсти риби намалява нивата на холестерол и триглицериди. Рибата също е източник на протеини.
Листни зеленчуци. Те са много хранителни и носят малко калории. Съдържат минимално количество усвояеми въглехидрати, което не повишава нивата на кръвната захар. Те са богат източник на витамини, антиоксиданти, лутеин и зеаксантин. Така предпазват очите от възникване на макуларна дегенерация и катаракта – често срещани усложнения при диабетиците. Проучвания сочат, че редовното консумиране на листни зеленчуци намалява нивата на медиаторите на възпалението и понижава нивото на кръвната захар при диабет тип 2.
Не забравяйте канелата. Тя е вкусна подправка и богат източник на антиоксиданти. Няколко контролирани клинични проучвания показват, че канелата контролира нивата на кръвната захар и повишава инсулиновата чувствителност. Други изследвания сочат, че канелата понижава нивата на триглицеридите. И все пак не приемайте повече от 1 ч.л. канела дневно. Високите дози могат да ви навредят.
Яйца. Те са източник на енергия. Твърди се, че редовната консумация на яйца намалява сърдечносъдовия риск. Проучвания показват, че при диабет тип 2 ежедневната консумация на 2 яйца, като част от богата на протеини диета, осезаемо намалява нивата на кръвната захар и повишава инсулиновата чувствителност. Те са източник на лутеин и зеаксантин, които предпазват очите от увреждане.
Семена чия. Чудесна храна за диабетици. Те са богат източник на фибри и не съдържат лесноусвояеми захари. Фибрите понижават кръвната захар като контролират абсорбцията на захарите, поети чрез храната. Чията може да подпомогне свалянето на килограми. Фибрите създават чувство на ситост и потискат усвояването на калории, които приемаме чрез друга храна.
Друга много полезна подправка е куркумата. Активната съставка куркумин повлиява възпалителни състояния, понижава кръвната захар и намалява риска от сърдечносъдови заболявания. Нещо повече – куркуминът подобрява работата на бъбреците при диабетиците. Това е важно, тъй като диабетът е водеща причина за бъбречни проблеми.
Ядки. Те са вкусни и много полезни. Всички ядки са източник на фибри и нискоусвояеми въглехидрати. Доказано е, че редовната консумация на разнообразни ядки поддържа нивата на кръвната захар. Те могат да подпомогнат свалянето на килограми.
Екстра върджин зехтин. Той е източник на мононенаситени мастни киселини. Те понижават нивата на триглицеридите, които при диабетиците често са повишени. Зехтинът съдържа полифеноли, те са мощни антиоксиданти, подпомагащи дейността на сърцето, имат противовъзпалителен ефект и предпазват от оксидативен стрес.
Ленено семе. Една изключително полезна храна. Фибрите от лененото семе са изградени от лигнани, които понижават риска от сърдечносъдови заболявания и подобряват контрола на кръвната захар. Проучвания сочат, че приемът на ленено семе понижава риска от съдови инциденти и е възможно да намали нуждата от антитромботични лекарства, необходими за превенция на образуването на тромби. Лененото семе е богато на фибри, които подобряват дейността на червата и инсулиновата чувствителност.
Ябълков оцет. Захарите от плодовете ферментират до оцетна киселина, полученият продукт съдържа по-малко от 1 г захари за 1 с.л. Ябълковият оцет също повишава инсулиновата чувствителност и намалява нивата на кръвна захар до 20% след консумация на храни, богати на въглехидрати. Едно проучване показва, че при хора с лош контрол на нивата на кръвната захар приемът на 2 с.л. ябълков оцет преди лягане води до намаляване на кръвната захар с до 6%. Той може да подпомогне свалянето на килограми. За да включите ябълковия оцет в диетата си, започнете с 1 с.л., разтворена в чаша с вода всеки ден. Увеличете до максимум 2 ч.л. на ден.
Ягоди. Те са едни от най-полезните плодове за диабетици. Съдържат антоцианидини, мощни антиоксиданти, които придават червения им цвят. Те понижават нивата на холестерол, кръвната захар и риска от сърдечни усложнения при диабет тип 2. Чаша ягоди съдържа 49 калории и 11 г захари, 3 от които са фибри. Отделно, ягодите са богат източник на вит. C.
Закъде без чесън. Той е вкусен и здравословен. Няколко проучвания показват, че той може да повлияе възпаления намалява кръвната захар и холестерола при хора с диабет тип 2. Използва се и за намаляване на артериалното налягане. Една глава суров чесън съдържа само 4 калории и 1 г захар.

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *