Красимир Вълчев: Няма да предлагам отмяна на външното оценяване

Не възнамерявам да предложа на това Народно събрание отмяна на Националното външно оценяване в четвърти и десети клас, тъй като не считам, че епидемичната ситуация през юни, когато изпитите се провеждат, ще бъде по-лоша, отколкото е сега, каза пред БНТ министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.

Омбудсманът поиска отмяна на матурите за четвърти и десети клас

“Дадохме възможност за първи-трети клас да се удължи с три седмици учебната година, за четвърти-шести клас с две седмици. 313 училища избраха тази възможност. Над 300 училища ще учат през юни за сметка на декември”, каза още министърът.

Той сподели, че желанието от началото на учебната година е да има максимум присъствено обучение, но осъзнава, че то не може да се реализира. Ако върнем всички ученици, рискуваме след това всички отново да останат вкъщи, допълни Вълчев.

“Януари и февруари са най-епидемичните месеци всяка година. Ние през януари имахме относителен късмет, нашите мерки дадоха ефект. Успяхме да направим така, че близо половината ученици да учат през целия месец и това е най-добрата новина”, каза той.

По думите му онлайн обучението е спасило натрупването на дефицити, забавянето в образователното развитие на децата. То е по-добра алтернатива на нищото, но в никакъв случай не е пълноценна алтернатива на присъственото обучение.

Според министъра много са споровете дали училищата и учениците са основните фактори за разрастване на заразата и няма съмнение, че те допринасят. Въпросът е колко – в някои случаи повече, в други по-малко, в зависимост от възрастта на учениците, от предприетите мерки.

“Доказа се тезата, че малките деца не са основните заразители. Колкото по-малки са децата, по-малко рецептори имат, по-малко репликират вируса, безсимптомните преносители по-малко заразяват. Не са проблемът децата. Проблемът е класната стая”, каза още Вълчев.

Първи-четвърти клас не са учили по-малко от предходни години присъствено, а като цяло са учили повече, тъй като предходни години има една седмица екскурзии, две-три седмици грипни ваканции, ваканциите поради усложнена климатична обстановка. В момента има близо 600 деца от пети до дванадесети клас, които са избрали да останат да се обучават вкъщи, обобщи министърът.

Според него системата като цяло функционира, но проблемът е, че електронното обучение от разстояние не може да бъде компенсаторна заместваща алтернатива на присъственото обучение – намалява мотивацията за учене, ефективността на педагогическото взаимодействие не е толкова силна и тези загуби са толкова по-големи, колкото са в по-ниска възраст децата.

Как ще учат децата след връщането на всички класове в училище? Вълчев обясни, че повечето родители искат децата им да учат в клас.

“Настроенията се менят, преди два месеца на цялата общественост мненията бяха 50 на 50. Сега категорично родителите и учителите са сигурни за присъственото обучение. Единственото, което можем да сложим на везната срещу здравето, е образованието. Това е, за което поехме риск”, допълни той.

За тази седмица има малко увеличение на случаите спрямо миналата, но като цяло сме в благоприятен сценарий. Ако този сценарий се задържи, можем да се мисли за по-голямо разхлабване.

Няма антиваксърска настройка сред учителите, категоричен беше министърът. Има предпазливост. Има едно изчакване. Въпреки това, има 24%, които са заявили желание за ваксинация.

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *