
В понеделник, 24 февруари, жители на Кресна ще протестират пред представителството на Европейската комисия в София. Протестиращите се събират на улица “Раковска” 124, за да заявят желанието си за запазването на Е-79 като алтернативен път на АМ „Струма“.
Отсечката на автомагистралата през Кресна влиза и в парламентарния контрол в петък след заявление на благоевградския депутат Николай Бошкилов, който завчера отправи писмено актуални въпроси към регионалния министър Петя Аврамова.
Питането е изцяло свързано с изграждането на АМ „Струма” в най-тежкия участък – Кресненското дефиле, за което преди месец правителството оттегли апликационната си форма за европейско финансиране и въпреки много изявления на управляващите по въпроса до момента не е ясно Европа ли ще го финансира, или българската хазна.
“Ще се строи ли този лот през Кресненското дефиле и кога, подсигурено ли е финансиране на смятания за кървав участък, след като България се отказа от европейското финансиране неотдавна. Това означава ли, че губим парите, определени по проекта, и има ли към момента наложени финансови санкции на страната ни”, са част от въпросите на Бошкилов.
Народният избраник от Благоевград иска още от министър Аврамова да каже в прав текст има ли нов вариант за строителството на трасето, съобразен с препоръките на Европейската комисия, и дали ЕК одобрява така наречения Източен вариант, срещу който протестират местната власт в Кресна, жителите на общината и неправителствени организации.
“Защо министерството избра да строи пътя по този Източен вариант на автомагистралата, който предвижда еднопосочно движение в две ленти към ГКПП – Кулата, а в обратната посока към Благоевград новото трасе да се изгради в планината през селата Стара Кресна, Мечкул и Брежани? Защото е по-евтин ли?”, пита Николай Бошкилов.
“Хората в Кресна и останалите населени места също настояват и двете платна да бъдат изградени в планината, а старият път да остане двупосочен и алтернативен. В Кресненското дефиле най-застрашеният вид е човекът. В последните 10 години там има най-много катастрофи – средно по 5 за всеки месец от 2010 до 2019 година”, мотивира се благоевградският депутат.
ВАНЯ СИМЕОНОВА
