15 учители в Националната хуманитарна гимназия в Благоевград не са на работа заради вълната от Ковид-19, заляла Пиринско. В същото време педагози подават заявления за отпуска, притесни да не се заразят. На фона на това са карантинирани 10 от общо 25-те паралеки на училището, а в някои от класните стаи има само по 5-6 ученици.
Тази безпрецедентна ситуация принуди директора Марин Митов да отправи искане до РУО и РЗИ за преминаване към обучение в електронна среда от разстояние, тъй като от училището не са в състояние да провеждат присъствен учебен процес. В разговор с репортер на „Струма“ М. Митов сподели, че половината от отсъстващите учители са с положителни резултати за коронавирус, други 2-3-ма пък са карантинирани. На бюрото му има и молби за отпуски, като педагозите са категорични, че ако не се премине към ОРЕС, в понеделник няма да дойдат на работа.
В опит да овладеят положението, в училището правят всевъзможни вътрешни размествания. Така учителка по биология преподава и английски език, по спешност в класните стаи влиза дори библиотекарката и като цяло само от помощния персонал още не са взели да водят часове.
„Само по български език и литература от 6-има учители 4-ма не са на работа. Откъде да намерим толкова заместници?“, коментира М. Митов и разказа как е протекъл вчерашният петъчен присъствен ден в един от класовете – 11 „а“.
В 7 часа учителка се обадила да каже, че е с положителен тест и не може да дойде на работа. Въпреки студа гимназистите, включително и пътуващи от други населени места, дошли сутринта, но се оказало, че няма учител за първия час. Свободни били и втория, и третия час. След това трябвало да имат профилирана подготовка, при която класовете се делят на групи, а някои от тях са онлайн. Преценявайки, че е безсмислено да стоят в класните стаи, без да учат, директорът посъветвал учениците да се прибират и да се включат онлайн в часовете.
Във фоайето на първия етаж вчера кротко стояха група осмокласници от паралелката по изобразително изкуство. Те разказаха, че са в междучасие и чакат да започне часът по рисуване. След това обаче ще имат свободни часове по БЕЛ и английски език, затова ще си ходят, а материала по тези два предмета ще вземат онлайн следобед.
„Просто цари пълен хаос. От понеделник не сме в състояние да осъществяваме присъствен учебен процес, тъй като няма кой да преподава на учениците”, призна директорът на НХГ и изтъкна, че дори и с положителни тестове учители могат да преподават от вкъщи, но няма как да влязат в класните стаи.
Че ще се стигне до подобна ситуация, М. Митов прогнозира още на 6 януари. Тогава от страниците на вестник „Струма“ той отправи предложение при достигане на определен процент заболеваемост сред учителите да се преминава към ОРЕС. Кадровата криза вече е факт и макар че е краят на срока, от НХГ смятат, че е най-добре децата да учат от вкъщи. Директорите обаче нямат правомощия да вземат подобни решения, затова от Хуманираната гимназия са отправили искане към институциите.
„Случващото се в момента е далеч от учебен процес. По-добре да сме в ОРЕС, отколкото никак“, коментира учителката по музика Любима Манолова. Самата тя бързаше за работа, за да прави тестове на завърнал се от карантина клас, като на учениците им предстоеше класна работа по български език и литература.
Както е известно, в четвъртък следобед министър-председателят К. Петков представи плана на правителството за борба с Ковид. Мерките за ограничаване на разпространението на Covid-19 са разделени на четири етапа и ще се прилагат на локално равнище в зависимост от оценката на риска, най-вече спрямо наличните интензивни легла в болниците. Да се минава към онлайн обучение, когато поне 80% от леглата за интензивно лечение в болниците са заети, е заложено в последния, IV етап. При третия – 70% заети легла, се предвижда ротация на учениците от 5 до 12 клас.
„Не мога да разбера каква е връзката между интензивните легла в болниците и ситуацията в училищата. При нас има болни учители, те не са хоспитализирани, но не могат да влизат в час, за да преподават. В същото време нямаме право да сме онлайн“, чудеше се М. Митов и изрази мнение, че като познаващи най-добре конкретната ситуация в училището, е най-добре директорите да имат възможност сами да вземат решения за преминаване или не в ОРЕС.
Данните показват, че вчера до обяд на областно ниво в Пиринско са карантинирани малко над 200 паралелки, или към 5000 ученици и 57 педагогически и непедагогически специалисти. Най-висока е заболеваемостта в община Разлог, затова с въпрос как се справят със ситуацията се свързахме с директора на СУ „Братя Каназиреви“ Росица Тумбева.
Тя коментира, че 7-8 учители са с Ковид, 3-4-ма са карантинирани като контактни, има и отсъстващи заради простудни заболявания. До вчера онлайн са се обучавали 15 от общо 26-те паралелки в училището. С приключване на карантината класове се завръщат в класните стаи. Липсата на учители се компенсира основно с вътрешни размествания, заяви Р. Тумбева и посочи, че въпреки трудностите и предизвикателствата засега се справят успешно със ситуацията.
Тя сподели и че 95% от родителите са дали съгласие децата им да бъдат тествани, за да учат присъствено, но някои се страхуват да ги пускат на училище.
На областно ниво има осигурени тестве както за пробовземанията този понеделник, така и за другия /24 януари/.
„Всички сме убедени, че присъственото обучение е най-добро. Но за пръв път конкретно в нашата община заболеваемостта е с такива високи стойности. Затова може би е най-добре, макар и за кратък период от време, да се премине към обучение в електронна среда от разстояние. Трябва да помислим и за съхраненето на самите учители, няма как да преподават по 8 часа на ден и да „тичат” от стая в стая за редуването на онлай и присъствени часове“, каза Р. Тумбева.
Във връзка със ситуацията в Националната хуманитарна гимназия вчера от РУО изпратиха писмо до МОН. До 19 ч. снощи отговор все още не бе получен, но М. Митов коментира, че се очаква да получат разрешение за преминаване към онлайн обучение от понеделник /17 януари/, за което от училището ще информират родителите и учениците.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА
Браво на ръководството, много разумно решение. Важно е да опзим живота на работещите и на учащите. Жалко, че в нашето училище няма да се развият така нещата, въпреки многото болни учители.
То и в Якоруда е така, но незнайно защо нито се коментира, нито се пише, нито онлайн излизат. По 15 учители във всяко училище, те нямат ли семейство, не е ли ценен техния живот?
Вътрешни размествания са толкова ефелктивни, колкото ако в болницата УНГ доктор поеме гинекологията, а параджията прави рентгенови снимки! КалоянOFF, какво чакаш?