Любка Зикатанова, управител на Винарска изба „Вила Мелник”:Правенето на вино е изкуство – изискват се талант, знания, труд и страст!

Винарска изба „Вила Мелник” е семейна винарна. Идеята на семейство Зикатанови да възродят славата на мелнишкото вино и да направят Мелник привлекателна винена дестинация намери своето световно признание с включването на „Вила Мелник” в списъка на „50-те най-добри винарни в света“ – TOP 50 World’s Best Vineyards, 2020.

Това е класация, която се изготвя чрез тайни номинации за цялостно представяне, а изборът се извършва от 500 признати световни винени експерти. Оценката включва нашите лозя, с преобладаващо присъствие на местните Мелници, високото качество на произвежданите вина, намерили своето признание в световни винени конкурси, модерната ни гравитачно организирана винарна. И най-вече гостоприемното ежедневно посрещане на винолюбители от целия свят. Това е признание за мелнишките традиции, за класата на мелнишките вина, за развитието на многото нови винени проекти в региона, за подкрепата и качеството на услугите на местните ресторанти и хотели. Тази класация постави региона на Мелник на световната винена карта. От нас зависи – от местната туристическа общност – този процес да донесе нови и нови посетители в района.

За изкуството на винопроизводството разговаряме с  Любка Зикатанова, управител на Винарска изба „Вила Мелник”.

– В рамките на няколко години фирмата инвестира в Сандански и Петрич. Успяхте ли да затворите цикъла лозе, вина, традиции и още?

– Още със стартирането на проекта ние имаме затворен цикъл на производство – лозе като слънце, с много местни сортове; модерна винарна; условия за винен туризъм и собствена дистрибуторска мрежа. Нашите инвестиции са само в община Сандански – но това е без значение, защото ние разглеждаме Петричко-Санданския регион като общност с общи интереси за развитие.

Къде е по-леснона лозовия масив или при реализиране на сделки по продажба на вино?

– Има много популярна приказка за „юнакът, който вино пие, и ахмакът, който лозе копа“. Всеки етап от производството на виното – от лозето до бутилката, е труден. Нека кажа, че лозарството е свързано с много търпение, постоянство и знание. Както казват нашите лозари – нашата работа е проста работа, но не е за прости хора. Правенето на виното е изкуство. Защото виното не е рецептурен продукт – то изисква много знания, талант, страст!

Не очаквате да кажа, че вино лесно се продава, нали? Време трябва да мине, за да докажеш постоянство в качеството, уважение към клиента, лоялност. Сложен е пазарът в условията на силна конкуренция, на несигурност в целия туристически бранш. Надявам се, че все повече хора ще се обръщат към българското вино, ще го оценят по достойнство, а това може да доведе до съживяване на месните общности.

Има ли бъдеще виненият туризъм в България?

– Развитието на винения туризъм има бъдеще. Особено за района на гр. Сандански и Петрич. Тук имаме всичко, което може да заинтригува българския и чуждестранния турист – чиста природа, исторически и поклоннически места, лечебен въздух и минерални извори, добре позиционирани бюджетни и луксозни хотели и ресторанти, сравнително добре изградена пътна мрежа. В следващите години очаквам засилен интерес към разкопките на Хераклея Синтика, развитие на планинския туризъм на неоткритата Беласица. Ако принципалът на гр. Мелник – Министерството на културата, както и община Сандански обърнат очи към този уникален град, като инвестират средства и ум – то Мелник има шанс да се превърне в новата световна винена дестинация!

Какви сортове вина добивате и реализирате на пазара?

– Наша мисия е да работим и популяризираме местните сортове. Разбирането ни е, че те могат да бъдат най-добрата визитка на района. При нас ще откриете вина от местните сортове – „Широка мелнишка лоза”, „Мелник 55”, „Мелник 1300 юбилеен”, „Мелник 82”, „Руен”, „Мелнишки Рубин”, „Сандански мискет”, „Керацуда” и… другия български владетел в света на виното – „Мавруд”. При нас по-добра популярност все още имат международните, познати на всички винени сортове – „Каберне совиньон”, „Сира”, „Мерло”… Мелнишкото поле е щедро – то дава прекрасни условия за развитие на лозата! Гроздето става добре изпечено, щедро – това е условието за хубавото ни вино.

Как държавата помага на винарските изби?

– Държавната помощ за декар лозе е около 30 лв. Това е незначителна помощ, защото отглеждането на лозето изисква много обработки ежегодно – голяма част от тях са ръчни – резитба, плевене, калтучене, пръскане, оране, бране и др. Това ни поставя в неравностойно положение по отношение на получаваната помощ и изкривява целия пазар на земеделските продукти – такава помощ получават и стопаните, които произвеждат промишлени култури, които се грижат за пасищата например… Още по-неравностойно стоят нещата, ако сравним помощите, които получават лозарите в другите европейски страни, където тя достига до 150-180 евро. Към това ако добавим липсата на грамотна национална стратегия за реклама на виното като национален продукт… Много е труден пазарът на вино както на българския, така и на международния пазар.

Къде ценителите на вино могат да намерят вината, произведени въвВила Мелник?

– Ние сме малка винарна – нашите вина са предназначени за ценителите – това означава, че можете да ни откриете в специализираните магазини, в най-добрите хотели и ресторанти. Приоритет за нас е районът от София до Банско – защото това е нашият район – тук получаваме заслужена оценка. Тук заедно с нашите колеги от туристическия бранш изграждаме специфична кулинарно-винена туристическа дестинация.

– Подготвяте ли нещо ново в краткосрочен план?

– На пазара „Вила Мелник” работи с няколко бранда, които отразяват различни технологични практики, които използваме. „Редки сортове“ е серията, в която сме поставили уникални местни сортове – те са създадени да се отглеждат в района и са уникални! Все още насажденията от тях са незначителни. „Аплауз“ е премийната ни серия едносортови вина от местни и международни сортове, с дълго отлежаване в дъб; „Бергуле“ е онова вино, което най-добре отговаря на съвременната тенденция за вино – свежи вина с деликатно присъствие на дъб; и „Фамилна традиция“ – свежи вина, които могат да се консумират с повод, без повод и от сутринта…

Сега при вас за първи път ще разкажа и покажа новите етикети от серията ни „Бергуле“.Думата е тракийска и означава бряг на река, а брегът е вечен – реката може да промени коритото си, да пресъхне… но брегът остава. Търсихме дълго този израз на философията за вечността и показваме един модерен прочит, като обединихме в съвършения кръг вечността на Мелнишките пирамиди, колебаещото се корито на реката – и всичко това събрано в зрънце грозде!

Наближават коледните и новогодишни празници и на трапезата присъства задължително вино. Кое е Вашето любимо вино?

– Традиция е червеното вино да присъства на най-сакралните поводи на семейната трапеза. И ние ще отворим бутилка вино от „Широка мелнишка лоза”, което се отглежда на чашовидна формировка, тоест като храст ниско до земята – така, както са го правили нашите прапрародители. Мощно и ароматно!

Преди няколко дни се проведе коледният благотворителен бал на Сдружението на хотелиери, ресторантьори и туроператори в Сандански. Вино магнум бутилкаАплауз, премиум резерва 2014 г., бе продадено на цена от 1200 лева. С какви чувства приехте тази оценка на ценителите на виното?

– С благодарност! Това е местният бизнес, който всяка година щедро и отговорно подпомага добри каузи! Благодаря на тях, на тяхната съпричастност!

Какво бихте казали на вашите специалисти за предстоящите празници?

– На нашите неуморни и всеотдайни служители – лозарите, които в студ и пек работят на лозето, на технолозите, които влагат творчество и талант в правенето на виното, на търговците, които неуморно обгрижват нашите клиенти, на винените презентатори, който всеки ден посрещат гостите във винарната, и на всички, които познават и обичат нашите вина, желая ЗДРАВЕ!

ЛИДИЯ МАНЕВА

loading...


Коментар с Facebook

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *