
2676 зрелостници от област Благоевград положиха задължителната за всички завършващи средно образование матура по български език и литература. Общият брой на подалите заявления бе 2784, или 108 ученици /при 129 м.г./ не са допуснати, тоест те не са завършили успешно 12-и клас.
Репортер на „Струма” провери каква е атмосферата и настроението преди стартирането на държавния зрелостен изпит в Езиковата и Математическата гимназии, обучаващи общо 318 абитуриенти. Там още от рано цареше оживление, въпреки че съгласно правилата за информационна сигурност, зрелостниците трябваше да заемат местата си половин час преди началото на изпита в 8:30 ч. Мнозина обаче дойдоха значително по-рано и на групички обсъждаха предстоящото ДЗИ. Разбираемо, основният въпрос бе кой автор ще се падне на 41-ва задача, а масовата надежда бе това да не е „Ноев ковчег“ на Йордан Радичков и „Честен кръст“ на Борис Христов.
„Нямам предпочитания за автор. Може да е Дебелянов, Ботев, Петя Дубарова, Талев… С две думи, всички освен „Ноев ковчег“ и „Честен кръст“. Иначе, ако темата е подходяща, ще пиша интерпретативно съчинения, ако ли не – есе“, сподели досегашният знаменосец на Езиковата гимназия Дейвид Стефанов.


На въпрос на „Струма“ важна ли им е оценката от матурата, при положение че тя се вписва отделно в дипломата и не участва при формирането на средния успех, а също така и каква е мотивацията им, след като немалка част от тях вече са приети за студенти, зрелостници отговориха:


„Оценката е важна, защото влиза в балообразуването при кандидатстването”, обясни дванадесетокласничката от ПМГ Мелани, която иска да учи дентална медицина. Тя е избрала за втора матура биологията, а иначе любимата й творба, включена в списъка с изучавани произведения за ДЗИ по БЕЛ, е разказът „Спасова могила“ на Елин Пелин.

„Лично за мен резултатът от матурата не е важен за кандидатстването, но се боря за висока оценка. Да изкараш „Среден“ /3/ за мен означава да се изложиш. Освен в часовете по БЕЛ в училище, вкъщи решавах тестове и изпитни варианти. Ако ми се падне „Честен кръст“ или „ Ноев ковчег“, ще пиша есе, ако е друг автор – интерпретативно съчинение“, каза абитуриентката от ЕГ Ивана, приета за студентка в Техническия университет. Тя носеше със себе си и важни за нея предмети, които да й вдъхват сила и увереност и до известна степен да я успокояват. „Взех със себе си очилата на дядо ми и един негов пръстен. С дядо ми, който почина през месец декември, имахме много силна връзка и затова нося тези негови вещи. Ще попитам квесторите в залата и ако ми позволят, ще поставя пръстена и очилата пред мен на чина, ако ли не, ще си ги държа в чантата“, сподели за специалната и емоционална същност на предметите зрелостничката.


Минути преди 8.00 часа централният вход бе отворен, а за разлика от предходните години, когато абитуриентите от ПМГ влизаха от към входа към блоковете на жк „Запад“, сега всички се подредиха отпред. На вратите застанаха общо 5-има квестори, потоците бяха разделени на две и така в рамките на 10 мин. всички влязоха. Последният зрелостник, леко подтичващ по улицата, пристигна в 8.16 ч., като след това не се наблюдаваше движение.


Малко преди 6.00 часа измежду генерирани 5 859 375 възможни комбинации в МОН бе изтеглен Вариант 4 за полагане на матурата. По-късно, непосредствено преди началото на третия модул, стана ясно, че като 41-ва задача зрелостниците трябва да пишат интерпретативно съчинение на тема „Разум и чувства“ в произведението „Крадецът на праскови“ на Емилиян Станев или есе – „Животът – колело или стълба“.

„За 10 минути написах есе от 2 страници“, обяви абитуриентът от музикалната паралелка на НХГ Роберто Росенов и оцени знанията си на „Добър” /4/. Същата оценка си написа и завършващият паралелката с „Изобразително изкуство“ Атанас Николов, който сподели, че е изложил мислите си под формата на есе с обем от 2,5 страници.
„Не смятам, че съм достатъчно компетентен, за да се самооценявам.
Г-жа Кирякова /б.р. учителката по БЕЛ Десислава Кирякова/, ми е поставила „Мн. Добър” /5/ като годишна оценка по български език и литература, надявам се тя да се припокрие с представянето ми на матурата. Що се касае до избора ми, писах есе, защото смятам, че интерпретивното съчинение налага известни ограничения, а аз не обичам да бъда поставян в рамки. От другата страна есето като жанр дава възможност за разглеждане на много теми и подтеми“, аргументира се дванадесетокласникът от хуманитарната паралелка Александър Георгиев и подробно разказа как, разсъждавайки по темата „Животът – колело или стълба“, е преплел будистките учения с кръговрата на живота и е създал собствен текст от 3 страници.
Че е очаквала матурата да е по-трудна, коментира Ния Илиева от 12 „б”.
„По време на подготовка и пробните матури г-жа Кирякова ни даваше доста по-трудни неща от това, което се падна“, изрази мнение абитуриентката, искаща да учи гражданска и корпоративна сигурност, и сподели как в есето си е изложила тезата, че изкачвайки се по стълбата, човек не трябва да се възгордява, защото падането от високо е най-тежко.
Това, което прави впчечатление, е, че намалява броят на неявилите си. Така например през 2023 г. матурата пропуснаха 100 зрелостници. През мината година техният брой бе 81, а сега е 70. С най-много зрелостници – 165, е Неврокопската професионална гимназия, като там не се е явил един ученик.
По време на изпита е нямало случаи на заловени да използват технически средства, тоест на опитващи се да преписват. На двама зрелостници от Якоруда и Петрич им е станало лошо. Те са получи паник атаки още в началото, по време на първия модул, и изпитният процес при тях е преустановен.
Медувременно от Регионалното управление на образованието извършваха видеонаблюдения по всички 48 училища. С тази задача бяха натоварени старши експертът по ОСО /организация на средното образование/ Василка Петрова и по математика Славка Манова, които следяха какво се случва по изпитните зали, а също така и в стаите за разсекретяване, размножаване и предаване на изпитните материали.
Максималният брой точки от ДЗИ по БЕЛ е 100. Резултатите ще бъдат обявени до 11 юни. На 23 май /петък/ е втората матура по предмет от профилираната подготовка, както и държавният зрелостен изпит за придобиване степен на професионална квалификация (в частта му по теория на професията).
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА