Най-прокълнатото Porsche в историята

“Малкото копеле” е името, което самият Джеймс Дийн в израз на привързаност даде на колата, която отне живота му. Точно преди 65 години един от най-обичаните млади актьори на Америка загина в своето Porsche 550 Spyder, превръщайки и себе си, и колата в легенди.


    
  
Звездата от “Бунтовник без кауза” и “На Изток от рая” се запалва по автомобилните състезания и записва няколко участия със своето Porsche Speedster, като даже на 27 март 1955 се качва на стълбичката в Палм Спрингс. Дийн се състезава срещу истински великани като Сай Йедор и Кен Майлс (същият Майлс от “Форд срещу Ферари”), и завършва трети непосредствено след тях. После Майлс е дисквалифициран заради техническа нередност, и актьорът всъщност става втори.
 
В следващите стартове обаче ясно се вижда, че неговият Speedster – по същество леко тунингована версия на Porsche 356, не е конкуренция за наточените MG, които доминират по трасетата в онази епоха. Затова Дийн си поръчва Porsche 550 Spyder, най-спортното творение на компанията от Щутгарт.


Първият успех на Дийн – второ място в Палм Спрингс, завоювано с Porsche Speedster

Но му се налага да изчака доста, преди да седне в него. През пролетта и лятото на 1955 текат снимките на “Гигант”, в който Дийн изпълнява главната роля. От студиото “Уорнър Брадърс” категорично му забраняват да кара в състезания, докато не изтече договорът му. “Състезанията са единственото време, когато се чувствам цял, завършен”, оплаква се Дийн.

На 30 септември Джеймс качва новата си кола на ремаркето, с което ще я откара до старта в Салинас, Калифорния. Но в последния момент нетърпението го обзема и той решава да шофира сам през целите 490 км до Салинас – да “опознае колата”. В три следобед го спира полиция и го глобява за превишена скорост (макар и не чак толкова – 105 км/ч в зона, в която ограничението е 90). А към пет и половина един студент със стар Ford Tudor го засича, излизайки от Route 466. Катастрофата е зловеща. 23-годишният студент, на име Доналд Търнъпсийд, е с няколко сериозни фрактури, но оцелява. По-възрастният само с година Дийн е обявен за мъртъв два часа по-късно в болницата. Няколко месеца по-късно печели първия посмъртен “Оскар” в историята.
Парадоксално, но напълно смазаното “Малко копеле” продължава да живее и след катастрофата. Останките са откупени от Джордж Барис, когото в наши дни бихме нарекли “тунинг експерт”. Той продава някои по-запазени части, а остатъка от колата показва по изложения срещу заплащане. Но проклятието продължава: двата автомобила, в които са вложени компоненти от 550, също претърпяват фатални катастрофи, като пилотът на първия, Трой Макхенри, загива на място, а вторият, Уилям Ескрид, остава инвалид. При самото превозване на останките от колата към различни изложби също се случват няколко неприятни инцидента, при един от които механик губи крака си. Накрая през 1960 колата е открадната от влака, на който е натоварена, и изчезва без следа.


Eто какво остава от 550 Spyder след катастрофата на Дийн. Но прокобата над колата не изчезва


 “Малкото копеле” всъщност добре изразява особеностите на този специфичен модел на Porsche. Колата е наистина миниатюрна – едва 3.7 метра дълга, 1.5 метра широка и 98 см висока. Теглото й не надхвърля 600 кг. За повечето американци от онова време, свикнали с гигантските си бюици и фордове, тя изглежда като детска играчка. Само че играчката с 1.5-литров мотор развива 135 конски сили – нещо, за което на американските модели им е нужен 5-литров V8. От Porsche 550 са произведени само сто екземпляра и добре съхранен днес ще ви донесе минимум 5 милиона евро на търг.

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *