Най-титулуваният автомобилен състезател на България Ил. Царски пред ученици в Благоевград: Постоянно търсим вината в друг, отговорността и спазването на правилата спасяват живот, на пътя не бъдете състезатели

„Постоянно търсим причини някой да ни е виновен – неравности по пътищата, полицаите не си вършели работата… Това, което аз виждам и искам да ви кажа, е, че е крайно време да бъдем отговорни, да пазим себе си, останалите участници в движението, в това число и пешеходците“, с тези думи най- титулуваният български автомобилен състезател Илия Царски се обърна към ученици от Благоевградската професионална гимназия. Многократният победител в национални и международни ралита, носител на 20 шампионски титли гостува в училището във връзка със зачестилите инциденти с деца и подрастващи на пътя. Целта е да се стимулира познаването и спазването на правилата за движение при управление на МПС, да се покажат основните опасности, свързани с неправилния избор на скоростта за движение, и не на последно място, да предпази учениците от риска да поверят живота и здравето си на водачи, употребили алкохол или наркотични вещества. Самото присъствие на автомобилния ас предизвика голям интерес и актовата зала на БПГ се изпълни с гимназисти, учители от различни училища, експерти, начело с началника на РУО Ивайло Златанов.
Автомобилният състезател започна с нещо, на което на прима виста никой не обръща внимание, но е изключително важно – правилното позициониране на седалката, така че тялото да има опора.
„При мен работят няколко момчета, една-две години по-големи от вас. Модата е да пуснат седалката, да легнат в колата, с лявата ръка управляват, а дясната стои на скоростния лост и от време на време говорят по телефона. Всеки ден се карам с тях и са с последно предупреждение”, коментира Ил. Царски и с кадри от специално подготвена презентация показа ъгъла, под който трябва да са крайниците, за да упражняват правилния натиск върху педалите и опората върху гърба. Говорейки за т.нар. възглавничка или облегалката на седалката, която е от голямо значение при евентуален камшичен удар, състезателят показа каската си, снабдена със специална система, непозволяваща главата да отиде напред при сблъсък. Гостът говори и за правилния захват на волана и акцентира, че ръцете винаги трябва да са в положение 3 без 15 /спрямо стрелките на часовника/, като палците обгръщат кормилото и играят ролята на кукички, за да има водачът контрол над автомобила.
„И когато, особено при дълъг път, се наложи едната ръка да почине, то тя се поставя да подпира волана отдолу, другата остава на мястото си“, изтъкна Царски и подчерта, че абсолютно недопустимо е колата да се кара с една ръка, а другата да се подава през прозореца или да е на скоростния лост.


Специално внимание бе обърнато и на видовете пътна настилка и аквапланинга. В случая, когато автомобилът попадне в локва, най-важното е да не се натиска рязко спирачката или газта, а воланът да се държи изправен, тоест да не се правят резки движения наляво или надясно.
„И да, има гуми с различни протектори, но в света няма фирма, която да е произвела автомобилна гума, издържаща на аквапланинг при скорост над 110 км. Така че не гумите, а вашият разум и спазването на правилата ще ви спасят“, каза на учениците шампионът и допълни, че всичко зависи от скоростта, и ако се спазва допустимата, то шофьорите ще излязат невредими от аквапланинга.
На мултимедийния екран бяха прожектирани и кадри от катастрофи и посочено важното значение на коланите. Те не трябва да се премятат просто формално през тялото, а да минават през ключицата и да обхващат тазобедрените кости.


„Знаете ли при каква скорост тялото става ранимо? И не, не е при 100 или 150 км/ч, а при 50 км. При удар с такава скорост могат да се получат увреждания, разкъсвания на вътрешни органи“, предупреди Ил. Царски.
Отново със снимки и клипове бяха показани тежки пътнотранспортни произшествия, причинени от водачи в нетрезво състояние. Учениците имаха възможност да тестват и специалните симулационни очила, показващи ефекта на дезориентация, включително намалена бдителност, забавено време на реакция, объркване и изкривяване на зрението, вследствие на употребата на алкохол. Съветът, който автомобилният ас даде на гимназистите, е никога и в никакъв случай да не се сядат зад волана под въздействието на вещества, субстанции и алкохол, дори и да са пили само една бира.
На училищната площадката, която специално за случая бе обезопасена с ленти и конуси, Царски направи нагледни демонстрации. На задните гуми на нормална кола бяха монтирани колички с колелца и симулирано губене на контрол и как автомобилът може отново да се позиционира правилно на пътното платно. Другият състезателен автомобил бе професионален, за мотоспорт, от световните и европейски рали програми. Създаден е да бъде безопасен за водача, в него са монтирани предпазни скелета, които не позволяват деформации при удар. Снабден е със специални седалки от карбонови сплави, които са анатомични, шестточков колан, пожарогасителна система с датчици. В колата с мощност 600 конски сили заедно с шампиона се осмелиха да се качат един от пътните полицаи, присъствали на събитието, а след това и директорът на БПГ Антон Драгоев. Като на истинско рали носителят на 20 титли показа как с висока скорост може да взема завои и да контролира колата.


„Още, още…“, викаха гимназистите, впечатлени от ефектните завъртания и „паленето на гуми“.
„Целта е да спазвате правилата за движение по пътищата, не да бъдете автомобилни състезатели. Не че някой от вас не може да стане, напротив – може. Но всичко това трябва да се случва на определени за целта места, с инструктори и в никакъв случай по нормалните пътища, по които се движим всички ние“, каза на учениците Илия Царски.
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА



Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *