На матурата по професия трябва да пишат със син химикал, а не както по БЕЛ – с черен

Зрелостниците, явяващи се на ДИППК/държавен изпит за придобиване на професионална кавалификация/, трябва да пишат със син химикал, а не както на останалите матури, като например по български език и литература с черен. За всяка специалност по професия се осигурява отделна зала за оценяване на изпитните работи, която трябва да бъде с възможности за надеждно ограничаване на достъпа до нея и за надеждно съхранение на изпитните работи в сграда с 24-часова охрана, както и с осигурено постоянно видеонаблюдение. Тези и редица други важни моменти и детайли около новата матура по професия бяха разяснени по време на работно съвещание със старши експерта по професионално образование в РУО инж. Антоанета Николова и началника на отдел „Организационно-методическа дейност и контрол” Методи Попов, с учители и директори от професионалните гимназии в областта.

Както е известно, настоящите дванадесетокласници са първият випуск, „излизащ” по новия Закон за предучилищното и училищното образование. Съгласно новите учебни програми всички матури ще са по нов формат. Зрелостниците, обучавани по училищен учебен план, който осигурява професионална подготовка, вече ще придобиват средно образование след успешно полагане на ДЗИ по български език и литература и на задължителен държавен изпит за придобиване на професионална квалификация – по теория и практика на професията. Самата матура по професия е в три варианта – писмена работа по изпитна тема, тест, дипломен проект в теоретичната и практическата част, отнасящ се само за професиите, които са с трета степен на професионална квалификация.

Конкретно за област Благоевград заявление за явяване на ДИППК са подали 953 зрелостници от 19 училища /18 професионални гимназии и Спортното училище/.

Що се отнася до отделните варианти, старши експертът по професионално образование разясни, че тестът включва средно по 25-26 въпроса с различни по вид задачи. Съдържат се и приложни задачи, има въпроси с избираем и с отворени отговори. По критерии, утвърдени от МОН, тестовете се разработват от учители в съответните училища. Педагозите, участващи в съставянето, са преминали обучение и са сертифицирани. Продължителността на изпита /теста/ по теория на професията и изтеглена от МОН тема е 4 астрономически часа.

Частта по практика включва индивидуално задание, утвърдено от директора на училището, с продължителност до три последователни дни и не повече от шест астрономически часа дневно.

Форматът на другия вариант – писмена работа по изпитна тема, включва също теоретична част от 4 часа, като номерът на изпитната тема също се тегли в деня на изпита в Министерството на образованието и науката и индивидуално задание по практика.

Най-много зрелостници в Пиринско са предпочели защита на дипломен проект. В рамките на теоретичната част на изпита за трета степен на професия ученикът устно трябва да представи разработения дипломен проект и да отговоря на поставените от изпитната комисия въпроси. Изложението може да се съпътства от демонстрация на елементи от дипломния проект. Практическата част на изпита може да бъде демонстрация на определена практическа задача от дипломния проект.

Темите на проектите предварително се утвърждават от директора на училището най-късно пет месеца преди началото на изпитната сесия. Индивидуалното задание по конкретна тема за всеки ученик се възлага от ръководител консултант, който е учител по професионална подготовка. Сред задълженията на консултатите, разписани детайлно в Наредба №1 /за организацията и провеждането на изпитите за придобиване на професионална квалификация/, е да предоставят информация за необходимата литература, материали, каталози, справочници, технически и други данни, да контролират изпълнението на проекта и да правят препоръки. Предвидени са до четири консултации с всеки ученик.

Зрелостникът предава дипломния си проект не по-късно от 20 дни преди първата от определените дати за изпита. Работата се рецензира, като рецензенти могат да бъдат учители по професионална подготовка, представители на работодатели, на висши училища, а за учениците в обучение чрез работа (дуална система на обучение) – наставници от предприятието, в което ученикът провежда практическото обучение в реална работна среда.

Дипломният проект, чийто обем трябва да е минимум 30 страници, се допуска за защита при наличие на положителна рецензия. Заради спецификата и сложността на материята от Регионалното управление на образованието – Благоевград проведоха разяснителна кампания, включваща и няколко онлайн съвещания, а сега се състоя и такова „на живо”.

Впечатление направи, че част от директорите на професионални гимназии дойдаха с екипи по 4-5 човека. Други пък сформираха „работни групи” и изпратиха за срещата учители по специални предмети, които са пряко ангажирани с новия формат.

„Наистина ни предстои нещо ново по отношение на това, че учениците ни трябва да покажат тези знания и умения, които са натрупали през годините в областта на професионалната подготовка. В този смисъл ние заедно трябва да покажем, че професионалното образование заема важно място в системата на българското образование. Да докажем, че сме си свършили работата”, с тези думи откри срещата М. Попов и отправи апел и от името на началника на РУО Ив. Златанов, че трябва отговорно и съзнателно да се организира и проведе държавният зрелостен изпит за придобиване на професионална квалификация.

На база на въведените от директорите данни инж. Николова обобщи, че 604 зрелостници, или две трети от дванадесетокласниците, обучавани в професионалните гимназии, са заявили защита на дипломен проект, 297 са избрали изпитна тема и 35 – тест.

Като първа точка старши експертът акцентира на правилата за информационна сигурност при вариантите на ДИППК – тема и тест. Тя обобщи, че съгласно заложения график училищата са на финалната права в подготовката си. Всички учители са преминали обучения и са съставили изпитните билети и са готови с тестовете.

„Трябва да има по три подготвени варианта към всяка изпитна тема. Тоест, ако трябва да смятаме, защото на едно от училищата изчислявах: 18 изпитни теми, по три варианта, с между 24-28 въпроса, прави към 1400 въпроса по тази национална изпитна програма. Това не е никак малък и лек труд за учителите”, коментира старши експертът по професионално образование и обърна внимание, че освен билети и изпитния тест към някои от въпросите, трябва да се приложат и дидактически материали, а за тестовете – талон за верните отговори и „ключ” за оценяване.

Инж. Николова подробно разясни процедурите, свързани с изпитните документи, размножаването и подготовката на комплектите, движението на материалите и изпитните работи в училището, задълженията на членовете на комисиите.

Номерът на изпитната тема ще се изтегли в деня на изпита в МОН и ще се публикува на предварително известен на училищата и на РУО защитен сървър не по-късно от 8,30 часа. Отговорност за опазване на секретността на информацията носят директорът на училището, членовете на комисияте за подготовка и оценяване и за подготовка и организиране на изпита, квесторите и учителите консултанти. За осигуряване на секретността директорът трябва да създава необходимите условия всички служебни лица, намиращи се на територията на училището, да нямат достъп до мобилни и електронни комуникационни средства, както и да не напускат сградата на училището до края на изпитния ден.

„Така че, колеги, по отношение на теглене на разнасяне на изпитни билети и на тестове много добре си вършете работата, за на няма изнасяне, изтичане на информация”, подчерта А. Николова.

Старши експертът изтъкна и че за разлика от матурата по БЕЛ, на изпита по професия зрелостниците трябва да пишат със син химикал и предупреди директорите да набавят такива, за да няма изненади и да не се създават излишни затруднения.

Специално внимание бе обърнато и на подготовката и самото засекретяване на изпитните работи на зрелостниците. Не по-късно от десет дни преди датата за провеждане на изпита – част по теория на професията, директорът на училището определя със заповед зала за засекретяване и разсекретяване на изпитните работи на зрелостниците с постоянно видеонаблюдение. За всяка специалност от професия трябва да има отделна зала за оценяване, която да бъде с възможности за надеждно ограничаване на достъпа до нея и за надеждно съхранение на изпитните работи в сграда с 24-часова охрана, както и с осигурено постоянно видеонаблюдение.

Достъп до залите, в които се съхраняват и оценяват изпитните работи, имат само членовете на комисията за подготовка и оценяване на изпита – част по теория на професията. Залите се отключват и заключват от председателя на комисията, който съхранява и ключа за тях. След приключване на работата на оценителите за деня съответната зала се заключва и вратата й се запечатва с хартиена лепенка, подпечатана с печата на училището и подписана от председателя и от поне един от членовете на оценяващата комисия. Директорът на училището осигурява достъп до залите за оценяване на изпитните работи в училището във времето от 7,30 до 19,30 часа, включително и в дните, които са неработни.

„Оценяването се извършва в срокове, утвърдени от министъра. В графика за нашите изпити е даден срок от 20 май до 6 юни. Има училища, които са си избрали последната дата /6 юни/ за изпит по практика. Това означава, че още в същия ден трябва всичко да оформите като протоколи от оценяването”, предупреди А. Николова и допълни, че ако изпитните работи са много, то с достъп, даден от директора, учителите ще работят /оценяват/ и в събота, и в неделя.

Както за матурата по БЕЛ, така вече и за изпита по професия директорът на училището, в което се провежда ЗДИППК – част по теория на професията, трябва да осигури за всички изпитни зали и за помещенията, в които се съставят и размножават изпитните материали, камери за видеонаблюдение и за запис и обезпечават тяхната профилактика. Камерите се разполагат така, че да осигуряват видеозапис на действията на всички участници по време на изпита, като на видно място се поставят информацонни табели за осъществяваното видеонаблюдение. Със заповед ръководителят на учебното заведение определя длъжностни лица, които наблюдават паралелно с видеозаписването изпитните зали и коридорите чрез видеокамерите.

При установяване на нередности в изпитните зали и по коридорите чрез наблюдението директорът има право да влезе в изпитната зала и при доказателство за нарушения на организацията и провеждането на изпита да отстрани зрелостник.

Учителите и служителите, които участват в организирането и провеждането на ЗДИППК – част по теория на професията, осигуряват възможност на контролиращите лица, определени със заповед на министъра на образованието и науката, да осъществяват проверка и в изпитните зали по време на изпита.

Следващата важна точка бе свързана с провеждането на изпита по теория на професията чрез защита на дипломент проект.

„Темите са определени през месец декември, заданията са раздадени през януари и зрелостниците работят по проектите. Сега, през април, вече трябва да определите рецензентите. Знаете, че най-късно 20 дни преди датата на провеждане трябва да имаме рецензент“, припомни А. Николова и уточни, че за рецензент на дипломен проект не може да бъде назначен ръководителят консултант, или едно и също лице да изпълнява две задължения.

Рецензентът изготвя рецензия в два екземпляра /написана на компютър/, като единият се прилага към дипломния проект, а другият се предоставя на зрелостника. В самата рецензия се съдържа преценка за качеството на изпълнение от ученика на всяка част от дипломния проект с оглед на нейната пълнота, достоверност, прегледност и прецизност, оригиналност в подхода при решаването на проблема, практическа приложимост и икономическа целесъобразност на разработката, както и заключение с мнение за допускане или недопускане до защита.

Когато заключението в резензията е с мение за недопускане, то комисията има право да преразгледа дипломния проект, като решението на комисията е окончателно. Учениците, които не са допуснати до защита на дипломен проект в теоретичната й част или които не са го защитили успешно, по преценка на комисията могат да представят нова разработка на същата тема или да разработят дипломен проект по ново индивидуално задание.

Учениците, които са допуснати, но не са се явили на защита на дипломния проект в теоретичната й част, могат да го защитят на някоя от следващите 5 последователни изпитни сесии. В случай че зрелостникът не защити дипломния проект в периода на тези изпитни сесии, по преценка на комисията се представя нова разработка на същата тема или ученикът разработва дипломен проект по ново индивидуално задание.

Учениците, които не са допуснати до защита на дипломен проект в теоретичната й част, които не са защитили успешно или не са се явили на защита на дипломния проект в теоретичната й част, за следваща изпитна сесия може да променят желанието си за провеждане на изпита чрез защита на дипломен проект.

Дипломните проекти, индивидуалните задания и рецензиите се пазят в архива на училището една година след провеждане на последната изпитна сесия за учебната година. Комисия, назначена със заповед на директора на училището, след изтичане на срока за съхранение унищожава индивидуалните задания и дипломните проекти на обучаемите.

Старши експертът по професионално образование наблегна и на оценяването като много важен момент. Тя акцентира, че изпитът по теория и практика се оценяват отделно. Максималния брой точки е 100, като минимумът за успешно полагане е резултат от 50 точки. Или 50 точки се равнява на „Среден” /3/. Съответно при теста и темата теорията е с 40% тежест, при 60% за практиката, а при защита на дипломни проекти съотношението между двете части е 50 на 50.

Разбираемо, новите формати и варианти породиха питания, свързани с определени въпроси по отношение на попълването на протоколи, прошнуроването и прономероването на документацията, как да се ограничи празното място, ако зрелостник остави такова на листовете за белова…

От РУО увериха, че ще продължават да подпомагат директорите и учителите да изясняват конкретни ситуации и казуси така, че училищата да са максимално подготвени за предстоящите изпитни кампании и вкрайна сметка учениците да демонстрират по най-добрия начин своите знания, умения и компетентности.

Самата среща започна и завърши с препоръка да се ограничат екскурзиите в страната и чужбина в периода непосредствено преди националните външни оценявания и държавните зрелостни изпити. Именно с цел максимална концентрация и съсредоточеност за предстоящите кампанни М. Попов посъветва директорите да не поемат обещания към учители и ученици за пътувания и уточни, че конкретният период на ограниченията ще бъде посочен в писмо до ръководителите на образователните институции в областта.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА



Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *