Невестино иска да преминават с леки и лекотоварни возила по реставрирания Кадин мост

Кметът на община Невестино инж. Димитър Стаменков изпрати запитване до Министерство на културата с копие до Националния институт за паметниците на културата дали е възможно по историческия Кадин мост да преминават леки и лекотоварни превозни средства. Експертна комисия е взела решение Кадин мост да остане във възстановения му автенчитен вид и по него да минават само пешеходци и туристи.

Ремонтът и почистването на Кадин мост започнаха в края на август тази година по спечелен проект на община Невестино на стойност 198 000 евро. Построен е през далечната 1469 година, като по него до момента минаваха леки и тежкотоварни автомобили. Цялостен ремонт и консервация на Кадин мост не е правен десетки години, като единствено е подменяна асфалтовата настилка. Жителите на община Невестино настояват за изпълнение на проекта за реновиране на Кадин мост така, както е утвърден, и движението на леките возила да остане.

„Когато видяхме, че мостът е с дължина 90 метра и широк 5.7 метра, се наблюдаваше натоварване от 50 сантиметра с плътна глина и асфалтово покритие. Сметнахме и установихме, че това са 460 тона допълнително товарене на моста. Видяхме и че има нанос, който застрашава устоите на моста, бяхме длъжни да потърсим средства и да изчистим наносите. Ние като община правим рехабилитация на този мост и трябваше да вземем мерки, да намерим средства и основно да разтоварим моста от тези 460 тона. Като разтоварихме до основната настилка, която е на моста, видяхме какво е състоянието. Установихме, че протича вода към гранитите, към устоите и това е малко или много опасно. Независимо какви смоли слагаме тук, с времето те също остаряват”, обясниха от Общинска администрация.

„Нашето основно желание е от точка до точка хората да минават с леките си коли при една ограничена скорост, както и коли със специален пропускателен режим – линейки и пожарни, а също и онези коли, които зареждат търговските обекти. Те са бусове – да могат да зареждат, а не да подминават по околовръстния път. Ако тук моста не го направим да се преминава с леки коли, както си беше, ние лишаваме от връзка 10 села в тази посока – Четирци, Пастух, Друмохар, Ваксево, Горно и Долно Тишаново, Църверица, Илия и Ветрен”, заявиха от кметската управа.

„Никъде в проекта не пише да се възстановява асфалтова настилка. Това би било абсолютно безсмислено. Мостът е в уникално състояние, не мога да си представя, че това нещо, което се вижда, отново ще бъде асфалтирано. То е покрито през последните 40 години, преди това не е било”, заявиха от проектантския екип.


Недоволни, местните хора направиха подписка и се събраха на моста

Същевременно е факт и подписка, където местните записаха, че мостът трябва да остане като част от пътната инфраструктура. „Ние, ако не се разреши да минаваме по Кадин мост, трябва да обикаляме по 4 км, за да стигнем до здравната служба и до магазина”, заяви местен жител.

Заместник-кметът Йордан Глогов заяви, че преди 500 години мостът е бил трамбован с глина, за да могат по него да минават каруци. „Трябва да уточним каква настилка трябва да има, защото без нея движението на моторни превозни средства е затруднено. Камъните, които се показаха отдолу, имат денивелация от 10-12 см”, допълни Глогов.

Съществуват различни легенди, свързани с построяването на Кадин мост, има различни тълкувание и за произхода на името му. Една част от фолклорните предания са свързани с един особен обичай, според който се е смятало, че за да е стабилен градежът на мост, църква или чешма, трябва в основите на строежа да се зазида жив човек или сянката му. Целта е по този начин да се създаде дух – покровител на строежа.

ГЕРГАНА ИВАНОВА

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *