На среща в МОН образователният министър Кр. Вълчев поиска мнението на педагози от Благоевград за матурите на четвъртокласниците

14 начални учители от страната, сред които и трима от Благоевград – зам. директорът на IV ОУ Ели Димова, Силвия Спасова от ХI ОУ и Елена Илиева от VI СУ обсъждаха на среща в МОН новия модел на НВО в 4 клас. Предложенията и коментарите на педагозите изслушали лично министърът на образованието Красимир Вълчев, зам. министър Таня Михайлова, директорът на дирекция “Съдържание на предучилищното и училищното образование” Евгения Костадинова, държавният експерт Рени Рангелова и други представители на дирекции и отдели в МОН, а срещата продължила 4 часа.
“Това, което ми направи най-голямо впечатление, е, че всички – и министърът, и зам. министърът… слушаха много внимателно и през цялото време си водеха записки. За мен срещата не бе проформа, а наистина конструктивна и изпълнена със съдържание. Самият факт, че присъстваха експерти от различни дирекции и отдели, е индикация, че в министерството наистина мислят как от НВО действително да произтича нещо, а не само да се правят статистики”, коментира Ели Димова, която е дългогодишен начален учител.
Тя разказа, че основно са обсъждали НВО-то /като според Е. Костадинова не трябва да се говори за нов формат, а за нов модел/, но са засегнати и редица други въпроси, като например доколко е удачно четвъртокласниците да учат до 15 юни, предстоящото атестиране на учителите, портфолиата…
“Мнението ми е, че диктовката на аудиофайл действително предполага една равнопоставеност между децата. Лично аз съм съгласна, ако трябва резултатите да са малко по-ниски, но реални, отколкото масово някои четвъртокласници да изкарват по 20 точки /б.р. максималния брой точки, равняващ се на шестица/ на НВО”, категорична бе зам. директорката на IV ОУ, където четвъртокласниците се подготвят на националните външни оценявания, включително и с диктовки на запис, от м. октомври.
Ели Димова бе на мнение и че новият модел на НВО не трябва да бъде свързан с напрежение, драми, притеснения от страна на учители и родители. По отношение на така коментираната тема за листа с отговори учителката бе категорична, че до края на май има достатъчно време точно този елемент да се оттренира.
Любопитен детайл е, че първият час от срещата е бил посветен точно на диктовката от аудиофайл. Чули се различни мнения, препоръки, а накрая учителката от ХI ОУ Силвия Спасова обобщила изказванията на колегите си. Тя анализирала, че досегашните критерии за диктовката не са добри и водели до малка разлика в резултатите между отличените и нетолкова добрите ученици. Затова и акцентът бил върху това критериите да са добре обмислени и прецизирани, а записът на диктовката направен от някой професионален артист с необходимата дикция.
“Например професионалист като Силвия Домозетска би се справил отлично с тази задача”, коментира преподавателката. Тя изтъкна, че НВО трябва да бъде съобразено с възможностите на всички четвъртокласници, затова е най-добре тестът да е в осреднен вариант, така да се каже. Съответно задачата за четене с разбиране да е върху съвременен текст, близък до децата на 21 век /например по Джани Родари/, а не както преди 2 години – даденият архаичен тест останал неразбран от повечето ученици.
“Допада ми творческата задача. Има деца с по-малки възможности според образователните изисквания, които притежават творчески заряд и пишат хубави текстове. Може някъде да не отделят изречението, но имат много интересни идеи. В този смисъл те могат да “получат бонус” с новата творческа задача”, убедена е С. Спасова, която е била сред най-дейните по време на срещата и коментирала по различни точки и въпроси.
От министерството харесали дикцията, тембъра на учителката, нейните мотивирани предложения, активна позиция и я попитали дали би дошла в МОН да работят заедно, включително и върху диктовката.
“Министърът е изключително добронамерен. Срещата беше в известна степен конструктивна. Дори колежка от София посочи, че това е първият министър, екип, който кани учители на такава среща, а те са полезни. Целта бе да представим различните мнения на колегите от гилдията, водени от идеята, че новият формат трябва да бъде по-качествен и на по-високо ниво”, заяви С. Спасова.
Педагожката допълни и че има известно преекспониране на НВО-то и това до голяма степен идва от факта, че децата искат да бъдат обективно оценени, а не някой да получи повече и да се сравняват помежду си.
По повод ширещите се в публичното пространство твърдения, че за новия формат на НВО се е разбрало едва ли не сега, по средата на учебната година, учители и директори от Благоевградска област бяха категорични, че са запознати с новостите още в началото на настоящата учебна 2019/2020 г. Така на проведеното септемврийско съвещание между директорите, началника на РУО Ивайло Златанов и експерти бяха разгледани именно новите моменти, аспекти, предизвикателства за учебната година. Експертите по съответните предметни области проведоха и срещи по места /Гоце Делчев, Сандански, Благоевград/ с учителите.
На едно от съвещанията с началните учители, състояли се на 15, 16, 17 октомври, старши експертът по начално образование в РУО Анета Марянска подробно обясни за новия формат на НВО, начина на провеждане, спецификата на отделните модули, онлайн проверката на изпитните работи… Тя отправи и конкретни препоръки, и нееднократно посъветва учителите да наблегнат точно на диктовката, като един от основните елементи на НВО. Една от насоките бе педагозите да обърнат внимание и върху това децата да пишат четливо, за да могат да си разчетат диктовката, и да работят върху свързаните с нея езикови задачи.
Че темата за НВО в 4 клас е обсъждана и на септемврийското съвещание, и на работни срещи по места, припомни и началникът на Регионалното управление на образованието Ивайло Златанов, който подчерта, че идеята е за принципно и безпристрастно провеждане на външните оценявания.
“За мен няма абсолютно никакъв стрес. Нека в края на етапа да покажем на обществото какво знаят нашите деца. И в крайна сметка, като направим тази диагностика и ако имаме проблеми – формирани са незнания, най-общо казано, да предприемем мерки и действия, за да наваксаме, компенсираме в следващите години на обучение. Вторият много важен акцент е еднакъв формат на провеждане на изпита и равнопоставеност на учениците”, коментира Ивайло Златанов.
Визирайки точно диктовката, началникът на РУО поясни, че на някои места имало практика учителката да препрочита текста 2, 3, 5 пъти. В други училища пък спазвали регламента до 2-3 прочитания. Така всъщност се оказва, че едни деца са привилегировани за сметка на други и води до един вид изкривяване на информация.
“В тази връзка прочитането на текста през електронно устройство по мое виждане е категорично в посока равнопоставеност, принципно, безпристрастно провеждане на външното оценяване”, заяви Ив. Златанов и бе категоричен, че завършването на всеки етап от образованието – 4, 7, 10, 12 клас, трябва да бъде свързан с оценявания, за да има обратна информация и да се знае какво се случва в системата.
Имайки предвид наблюденията, именно за да не се създава дискомфорт у учители и директори, от 3-4 години не се правят класации на областно ниво, а само на училищно и това също е коментирано на съвещанията.
“Посланието към родителите е да не напрягат системата, да не гонят някакви абсолютни резултати. Нека спокойно да обяснят на децата, дори ако решат да има и допълнителни занимания, но да не подхождат с ужас, страх и крайни намеси, които биха могли да доведат до отвращение, а не до желание от страна на децата”, каза в заключение началникът на Регионалното управление на образованието в Благоевград
СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *