Педагозите от Благоевград масово отказват да водят ученици на безплатно море, притеснени от голямата отговорност, от гоцеделчевското І ОУ готови да изпратят 40

Притеснени от огромната отговорност, благоевградски педагози не искат да водят ученици на безплатен лагер по новата програма на МОН. Това установи репортер на „Струма”, след като в продължение на няколко дни разговаря с учители и директори и проучи нагласите на образователната гилдия в града по темата.

Както е известно, на 28 май служебният министър проф. Николай Денков обяви на брифинг, че ученици и педагогически специалисти ще могат да почиват безплатно в рамките на седмица.

„С целеви средства се включват над 30 000 участници /б.р. – което е към 5 процента от общия брой на учениците, обхванати от образователната ни система/ да посетят по определен ред туристическите места през туристическите оператори, ще има и медицински лица, които в продължение на седмица ще могат безплатно да летуват, за да могат да отдъхнат след тези тежки години”, коментира проф. Денков.

Новата програма, наречена „Отново заедно”, ще бъде финансирана с 15 млн. лева. 500 лева е пакетът за всеки участник – дете и придружаващ учител. За участие ще могат да кандидатстват всички 2258 държавни и общински училища. Всяко от тях ще има възможност да включи до 7 процента, но не повече от 165 летовници /1-11 клас/, подбрани по преценка на педагогическия персонал и със съгласието на родителите. Заявките ще бъдат удовлетворявани по реда на постъпването им до изчерпване на лимита на програмата. Критериите кои деца да заминат трябва да бъдат решени на педагогическия съвет на съответното училище, но зам. образователният министър Мария Гайдарова коментира, че лично тя като директор на училище /ОУ „Райна Княгиня” в Пловдив/ би включила изявени деца в дадена област, и такива деца, които по-трудно са преживели коронакризата и се нуждаят от социализация.

„Спектърът е изключително широк и затова е важно педагогическият съвет да вземе това решение”, поясни в национален ефир М. Гайдарова. Зам. министърът конкретизира и че педагогическият съвет трябва да приема три оферти от различни туроператори в зависимост от контекста какво са решили, каква целева група деца, с каква допълнителна дейност да бъде натоварен този пакет. В заложените дейности, освен нощувка, изхранване и транспорт, има и допълнителни, които са свързани пряко със социализацията на децата и корелират с основната цел на националната програма.


Учителят по ФВС Иван Парасков е готов да заведе ученици на море, но само ако го слушат

Критериите все още не са ясно очертани, но след проведено заседание на отрасловия съвет от пресцентъра на МОН съобщиха, че подборът може да бъда направен съобразно представяне на ученика в учебния процес, социален и/или здравен статус. С предимство могат да бъдат например обучаващите се по-дълго време в електронна среда от разстояние.

С обявяването на новината започнаха и коментарите в социалните мрежи, а и безплатното море е обект на дискусия и между педагози, затова репортер на „Струма” потърси за мнение учители и директори.

„С оглед на това, че децата не могат да тръгнат сами, първото и най-важното условие е да има желаещи учители да се ангажират. В нашето училище поне на този етап такива няма”, коментира директорът на благоевградското ІХ ОУ Василка Величкова. Тя изтъкна, че ходенето на почивка не е образователна, а социална дейност, и не вижда защо точно училищата трябва да спасяват родния туризъм, да се натоварват с допълнителни отговорности и да поемат цялата тежест.

„За мен е много по-логично от агенция „Социално подпомагане” да разработят критерии и на база на тях да подпомагат семейства. Например родители, които са останали без работа заради пандемията или нямат възможност, да получат ваучери и да отидат с децата си на почивка”, предложи директорката на ІХ ОУ.

Мнението на В. Величкова споделиха и редица нейни колеги – директори и учители. Основното притеснение е свързано с голямата отговорност по опазване живота и здравето на децата, затова педагози са категорични, че екскурзията и ходенето на лагери не е никаква почивка, а огромно натоварване, стрес и безсънни нощи.

Така в неофициални разговори преподаватели разказаха как през годините са били пазачи, детегледачи, спали са по коридорите на хотели, за да не избяга някой от поверените им ученици, събирали са ги по дискотеките, включително и от полицията и Спешна помощ. Затова и повече не желаят да си причиняват подобни неща.

„Аз лично смятам, че почивката трябва да е със семейството, а не с учителя. Това е много по-добре за самите деца, още повече че по-малките не са откъсвани от семействата си и при подобни екскурзии се натъжават”, сподели Анка Стоицова, начален учител в V СУ, където също няма желаещи да са ръководители.

Директорът на училището Мария Тричкова  коментира, че идеята и замисълът на самата програма не са лоши, но са свързани с голяма отговорност, и също акцентира ролята и участието на родителите.

И докато, отделяйки се, по-малките плачат за майките си, изискват повече грижи, като например учителите да ги завиват, докато спят, да им мерят температурата, то при по-големите ученици има и други фактори, свързани с употреба на алкохол и произтичащите от това негативни поведенчески реакции, неспазване на ред и дисциплина…

„Ще обсъдим въпроса на педагогически съвет, но намирането на ръководители е трудна работа”, отчете и директорът на Националната хуманитарна гимназия Марин Митов. Там от колектива желание да води ученици на море изрази учителят по физическо възпитание и спорт Иван Парасков. Той призна, че е готов да тръгне, но ако предварително подбере кои точно да са почиващите и те го слушат. Преподавателят обаче изтъкна, че това трудно ще се реализира, тъй като през лятната ваканция повечето гимназисти предпочитали да работят и да си изкарат по някой лев.

Деветокласници пък признаха, че биха се възползвали от програмата и безплатна почивка, но само ако са с определен и избран от тях учител. „В противен случай рязко ще откажем”, обясниха учениците.

Засега желаещи учители няма и сред екипа на VІІІ СУ, а директорът Сергей Биров отдаде това на факта, че пандемията е влошила дисциплината. В същото време отговорностите на учителите са се увеличили и те се притесняват, че ще бъдат подложени на сериозно изпитание при 24-часовото обгрижване на децата по време на почивката.

„Все още нямаме нищо черно на бяло. Не сме получили официално писмо от РУО или МОН, затова ще изчакаме нещата да се регламентират”, коментира ръководителят на ІІ ОУ Милена Ковачева и допълни, че самата тя не би се ангажирала, но в колектива най-вероятно ще има 3-4-ма от младите учители, готови да тръгнат на  „почивка” с ученици.

По това време в коридора до директорския кабинет бе учителката преподаваща на първи клас Атанаска Митрева. Тя се включи по темата и призна, че би завела учениците си на лагер. Проблемът според мен е, че от МОН закъсняха с пускането на програмата. Ако това се беше случило в началото на май например, можеше да си направим организация, но сега, на този етап, семействата вече са планирали своите почивки”, отчете А. Митрева.

Наред с голямата отговорност педагози се притесняват и от начина, по който ще бъдат изработени и определени самите критерии. Затова и прогнозираха, че какъвто и подбор да се прилага, все ще има недоволни.

В потвърждение на тези опасения вчера майка на ученик в прогимназиален етап изрази предубедено мнение, че на море ще ходят децата с връзки.

Проучвайки нагласите на учители и родители от Благоевград, репортер на „Струма” се свърза и с директора на Първо ОУ „Св.св. Кирил и Методий” – Гоце Делчев Людмила Дерменджиева.

„Да, смятаме да се възползваме от програмата и да заведем ученици на море. Изчислихме, че съгласно посочените стойности можем да предоставим безплатна почивка на към 40 деца. Очакваме и указанията, за да видим точно колко трябва да са придружаващите ги учители, но имаме желание и ще кандидатстваме”, каза Л. Дерменджиева и определи програмата като много хубава, още повече че много семейства не могат да си позволят да заведат децата си на почивка. Какви ще са критериите по подбора директорката не се нае да съобщи от свое име, тъй като това ще реши педагогическият съвет, но увери, че самата процедура ще е максимално прозрачна и съгласувана с обществения съвет на училището.

До 15 юни програмата е качена за обществено обсъждане, което означава, че могат да се отправят предложения, евентуални корекции.

От МОН ще започнат да приемат кандидатури веднага след като “Отново заедно” бъде утвърдена от кабинета. Очаква се това да стане най-късно в началото на юли. Ако не се изчерпят средствата, ще има и втора вълна на кандидатстване, която ще продължи до септември.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

Коментар с Facebook

loading...

Подобни новини

Остави коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *