Педагози и родители в шок от поредния експеримент на МОН! Учители: За 2 г. настоящите деветокласници трябва да изучат материала за 3 г.

Деветокласниците от паралелките с профил „Чуждоезиков“ ще вземат материала по общообразователните предмети /биология, история, география, химия, физика/ вместо за 3 за 2 години. Това е един от резултатите от стартиралата мащабна реформа в родното образование и новия Закон за предучилищното и училищно образование от 2016 г. От настоящата учебна 2018/2019 г. по новите програми учат третокласниците, седмокласниците и деветокласниците.

„Положението в 9 клас е страшно, чак ние се плашим, а представяме си какво им е на децата. Накрая ще стане така да излизат от училище с психични диагнози“, коментираха учители, разтревожени от новите учебни програми. Именно заради засилена подготовка по чуждия език в 8 клас досега, учениците вървяха една година назад и учеха общообразователните предмети от 8 клас в 9, от 9 в 10 клас и така до завършването си усвояваха целия материал по биология, история… Сега обаче с новия закон настоящите деветокласници трябва да изучат всичко до 10 клас, или т. нар. първи гимназиален етап, защото след това в 11 и 12 клас /втори гимназиален етап/ ще се профилират, т. е. ще учат само профилиращи предмети, например БЕЛ, чужд език, математика, информационни технологии, плюс задължителните физическо възпитание и спорт и гражданско образование.

„Сега деветокласниците ще учат през първия срок материала от 8 клас, през втория част от 9 клас. Догодина пък ще вземат останалото от 9 плюс 10 клас и приключват. Там някъде в учебниците за 10 клас ще бъде наблъскано и нещо от изучаваното в 11 клас”, разясниха педагози, втрещени от поредния експеримент в образованието. „Това е все едно да накараш 3-месечно бебе да проходи”, коментираха те. Това „форсиране“ и огромният обем знания, който се предполага, че трябва да усвоят деветокласниците, води и до чувствително увеличаване на часовете по общообразователните предмети.

Според рамковия учебен план за езикови гимназии, паралелки с интензивно изучаване на чужд език с профил „Чужд език“, “Обществени науки“, “Хуманитарни науки“, „Музика“, “Изобразително изкуство“ „Физическо възпитание и спорт” или „Предприемачески“, деветокласниците вече имат по 90 часа физика годишно, вместо досегашните 54 часа, или този предмет се учи по три часа седмично през първия срок и по два часа през втория. Децата ще имат и по 90 часа биолигия и химия, които досега бяха по 72 часа. Географията се увеличава с 18 часа – от 54 на 72. По старите програми историята се учеше по 72 часа в 9, 10 и 11 клас, или общо 216 часа. Сега тя се „разгръща“ до 144 часа /4 пъти в седмицата /в девети клас и 126 часа в 10 клас. Или за 270 часа в две години учениците ще вземат материала за три години.

„Децата са уплашени. Препускаме из материала, който е страшно много и не могат да го осмислят. Учениците в 9 клас все още нямат базата по математика, за да се справят с изучаваното по физика, при все че сме Математическа гимназия. А не знам как ще се оправят колегите по другите училища”, сподели главният учител по физика на ПМГ Ирина Андонова.

Нейна колежка от друга голяма благоевградска гимназия пък разказа, че заради многото заложени часове, те са групирани по блокове „Днес например /б. р. вчера 3.10 / имам два часа един след друг физика с един и същи 9 клас. Какво да кажа, учениците „изключват“ още на първия час. На втория не искат да ме видят, а камо ли нещо да разберат, да запомнят. Много им е трудно. Питам ги защо не сте си написали домашната, а те ми казват: Г-жо, по биология имахме домашна от 10 листа, по български, математика… кога да напишем и това”. Просто са изключително натоварени. Всеки ден имат по 7 часа, а аз ги виждам, че след 5-ия час вече са неадекватни. Стават нервни и раздразнителни, искат да излязат от класните стаи, да се махнат от училището. Положението с тези нови учебни програми е страшно. Чак и аз се плаша”, призна учителката с дългогодишен стаж.

Майка на гимназист сподели, че синът й се прибира от училище в 15 часа и в 21 часа вече е заспал над учебниците. „Всеки ден имат по три входни нива, а той се прибира следобед неадекватен и трябва да седне да учи за следващия ден. Направо ги побъркаха. Затова съм решила да напиша едно отворено писмо до министъра на образованието. Родила съм здраво и право дете, а образователната ни система го уврежда. Кой им дава това право?” – пита майката, която също е учителка в гимназиален етап.

Междувременно преподавателката по физика и председател на синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ – Благоевград Ирина Андова повдигна и друг важен въпрос, за цените на новите учебници в 9 клас От 15 изучавани предмета деветокласниците имат учебници по 14 от тях /без физическото възпитание и спорт/. Те обаче не могат да си ги купят на старо, тъй като са първият випуск по новите програми.

Така например химията с помагалото е 25 лв., географията – 21 лв., учебникът по БЕЛ е 30 лв. /без помагалата и христоматията/, физиката е 16 лв., биологията – 19 лв.

“Новите учебници са двойно по-скъпи от предишните. Това е кощунство спрямо родителите. Ами ако имат двама ученици, то 500 лв. няма да им стигнат за учебници“, коментира Ирина Андонова и допълни, че заради високите цени от училището правят общи заявки, за да ползват децата някаква отстъпка.

Деветокласници пък, чакащи за часа по физика, споделиха, че целият комплект учениците без тетрадките излиза минимум 240, като най-скъпи са тези по чуждите езици. Освен че са по-скъпи, новите учебници две в едно са и в пъти по тежки от старите. Това показа „експеримент“ на физичката, която претегли 6-те учебника на учениците за деня и констатира, че те тежат точно 4 кг. „Кому е нужно учебниците да са на гланцирана луксозна хартия и да са пълни с картинки. Все пак говорим за ученици в 9 клас, не за първокласници. Толкова ли не може да се отпечатат на обикновена вестникарска хартия, хем ще са по-евтини, хем по-леки”, чудеше се учителката и показа стария учебник по физика на цена от 6 лв., отпечатан на обикновена хартия. Попитана дали не могат да учат с електронни учебници, преподавателката разясни, че тя и колегите й имат електронни уроци.  „Как обаче децата да са 7 часа тук на компютрите и вкъщи пак да седнат, а и задачите по физика трябва да се изпишат, същото е и с математиката“, разясни Ирина Андонова, чийто кабинет по физика е оборудван с интерактивна дъска и тя и нейни колеги работят с нея.

Цените на учебниците коментира миналата седмица и министърът на образованието Красимир Вълчев „Цените на учебниците след седми клас, особено на тези за девети клас, наистина са много високи, и на мен ми направи впечатление”, каза в петък министър Вълчев. Той допусна, че има няколко фактори, които оскъпяват изданията, като например труда. Според информацията, разпространена в публичното пространство, МОН прави маркетингово проучване на пазара, след което ще обсъжда с издателите варианти за намаляване на цените на учебниците. Дали те ще поевтиняет, засега не е ясно, но е факт, че догодина в 10 клас настоящите деветокласници пак ще трябва да си купуват нови ученици по новите програми.

СТАНИСЛАВА ДАЛЕВА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *