ПОГЛЕД ОТВЪТРЕ КЪМ ДРАМАТИЧНО РЕШЕНИЕ! Художникът Манол Стоянов: Благоевград губи своята уникална опера, тя става като куха фирма!

Трети ден темата за бъдещето на благоевградската Камерна опера вълнува ценителите на изкуството не само в областния център на Пиринско, но и в цяла България. Въпреки категоричното изявление на зам. кмета Христина Шопова, че институцията няма да се закрива и подобни твърдения са обидни и най- малкото неуместни, броженията в социалната мрежа продължават. Съкращения на солистите, техническите работници и художника обаче предстоят заради планирана реорганизация, която цели активиране на дейността, увеличаване на приходите и на заплатите на оставащите в екипа музиканти. От години те са на минимална заплата, еднаква с щата на чистачката.

Художникът Манол Стоянов е сред подлежащите на съкращение членове на екипа на Камерна опера – Благоевград. Точно преди 10 г. той бе отличен с  „Кристална лира“ за сценографията на постановката „Джани Скики“ от Пучини.

– Г-н Стоянов, заедно със солистите завчера се срещахте с кмета Ат. Камбитов, очаквате ли промяна в решението за съкращаване на щата?

– Лично аз не очаквам. Разбира се, винаги би могло да се очаква, че ще наддалее разумът, но в конкретния случай мисля, че не можем да очакваме това. Особено дразнеща и невярна е тезата, която се тиражира от управляващите, че нашето съкращение е заради неуплътняване на работното време. Това въобще не отговаря на истината. Мога да докажа и даже да се закълна, че от 30 г. аз съм бил всеки работен ден на работното си място. И това може да се провери, могат да се попитат портиера, чистачката…

– Въпросът обаче е какво сте вършил, като сте бил на работното си място.

– Нашето изкуство е колективно. Имаме работна програма – седмична, месечна, би трябвало да имаме и годишна, в която на всеки е разписано онова, което има да прави. Това е задължение на работодателя, респективно на директора на институцията. Ако това не е направено, работникът не е виновен и тези обстоятелства са разписани в Кодекса на труда. Натоварването, задачите, които работникът трябва да свърши, са задължение на директора.

– Но директорът Петър Радевски, когото визирате, бе освободен преди 2,5 месеца…

– Нещата продължават по стария начин, даже може би още по-зле. За предишния директор поне имаше някакъв конкурс проформа. Сегашният директор ( б.р. Милослава Йорданова) не е назначен с конкурс, нито има някаква платформа, нито е представен от работодателя, нито самият той се е представил на целия колектив, нещо, което никога не се е случвало от повече от 35 г., колкото съм в тази опера. Мисля, че това е абсолютен прецедент.

– Казвате, че основната вина за предстоящите съкращения е на директорите, така ли?

– Аз не търся вина. Просто обяснявам. Аз търся  моята не вина, а който се чувства виновен, има кой да му потърси вината.

– И все пак статистиката е ясна, приходите на състава за година от билети са около 1000 лв., а бюджетът, предимно за заплати и осигуровки, е 300 000 лв., като парите за дейност са символични. Не говори ли това, че за общината е много  по-изгодно финансово за всяка продукция на Камерна опера да наема външни специалисти – сценограф, режисьор и т.н., вместо да ги държи на щат?!

– Когато става въпрос за изкуство, чистата финикийска математика не е от основно значение. Всеки град би трябвало да изгражда своите специалисти, своите мениджъри, директори, своите изпълнители във всяка една сфера и същевременно да ги уважава и да ги използва. Това имам чувството, че не се прави и има някаква тенденция да се ползват само външни изпълнители в която и да е сфера. Това не е в посока на достойнството на един град като нашия, който се е славил с кадрите си във всяка една сфера на изкуството. Но засегнахте много важна тема за приходите. От една страна, като говорим за изкуство, невинаги приходите са най-важни. Да, от една страна, по този начин може да се провери каква продукция имат културните институти като качество. Ние, от операта, много пъти сме се възмущавали, че да се пускат спектакли или концерти на операта безплатно е било презумпция на самите директори. От една страна, нашият труд не се проверява, но от друга страна, има нещо по-страшно, може би думата ще се стори силна на някои, но това води до развращаване на публиката, отучване да осъзнават, че и нашето изкуство струва някакви пари. Нека билетите са по 3 лв. или по 5 лв., но това изгражда дисциплина на самия зрител. За това той да се чувства доволен като си е платил за духовен продукт, от друга страна, ние да се чувстваме удовлетворени, че даваме продукт, който се цени от хората.

– Значи причината в ниските приходи е в това, че Камерна опера е правила предимно безплатни концерти, така ли?

– Предимно да. Такова е било решението на ръководството. Не искам да влизам в детайли дали това е било техно решение, или са били посъветвани, ако разбирате какво искам да кажа.

– С реорганизацията ще изгуби ли нещо Благоевград?

– Благоевград губи своята Камерна опера.

– Но Камерна опера не се закрива, тя остава.

– Остава като една куха фирма. В страната има в знайни и незнайни градчета оркестри и оркестърчета. Камерна опера – Благоевград беше една, и то не една в България, а една на Балканския полуостров! Може би единици са в цяла Европа. Това беше една брилянтна форма на музикално-сценично изкуство, която ни бе завещана като естетика естествено от основателя на институцията Пламен Карталов. Независимо, че има и други музикални институции като опери, оперети, камерният оперен жанр до толкова се различава от голямата оперна форма, че макар и да употребявам някаква хипербола, те почти нямат нищо общо помежду си. В камерната опера в по- голяма степен е засилено театралното начало, има една игра с публиката, която е с непосредствен, дори тактилен контакт с изпълнителя. От друга страна, в камерния оперен жанр няма човек, който по-малко може и да се скрие зад друг, там всеки е солист и всеки отговаря за собствената си изява и собственото си можене. Камерна опера в този си вид, в който е измислена, като естетика, бъдете сигурни, че повече няма да съществува в Благоевград.

Разговаря ДИМИТРИНА АСЕНОВА

Коментар с Facebook

loading...

Свързани новини

Оставете коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *